Senaste nytt

Bekräftat: SAS har köpt LN-RKP (ex-LAN)

Jag tror det när jag ser det.

Om maskinen skulle gå tillbaka till leasingbolaget så lär de knappast hitta någon ny som vill hyra maskinen, utan SAS kan få fortsätta ha den för en symbolisk summa. Om SAS faktiskt äger den så kan de ha kvar maskinen till nästan ingen kostnad alls.

Varför skulle man fasa ut maskinen precis i starten av högsäsongen? Under förra sommarhalvåret såg vi ju att det blev flera fall av inställda avgångar när man bara har ett reservplan. Dels de fall när en maskin i flottan hade underhållsstopp och RKP ersatte planerat, och sen blev en till maskin stående på marken. Dels de fall när två maskiner stod stilla oplanerat samtidigt.

Jag tror hellre att RKP försvinner till hösten snarare än till våren.
Det är mycket som kan avgöra när en maskin är mogen för utrangering och vi kan bara spekulera här.
Tidigare i den här tråden nämns att LN-RKP snart står i behov av en av de tyngre revisionerna i ett flygplans livscykel (D-check) och det är nog tämligen säkert att den inte kommer att få genomgå detta utan bli ett s.k. reservdelsflyg.
Men om detta kommer att inträffa före eller efter högsommaren 2019 går inte att utläsa i min spåkula.

Har inte SAS själva bekräftat att LN-RKP ska användas som reservdelsmaskin? Vill minnas att jag läst det någonstans...
Och det skulle också vara skälet till att man köpt maskinen.
Jo. Jag har också läst det men hittar inte källan till det nu. Den ska användas som reservdelsmaskin. Motorerna på den är dessutom nyast i SAS flotta av A340 så dem kommer att användas som utbyte på dem som är i behov av det. Smart drag. Den är ju iskall på beg.marknaden men delarna var för sig är ju värdefulla.

Bara dom inte återanvänder något av inredningen från LN-RKP är jag nöjd. Planet som sådant är det ju inget inget större fel på, förutom just det.

Funderar på CPH-EWR/IAD rutten och ser på flightradar24 att denna maskin verkar åka numera mestadels på EWR-CPH rutten, lika mycket IAD-CPH rutten.
Är den enda konsten att undvika denna maskin att inte åka via CPH (om man skall till EWR/IAD)?

Funderar på CPH-EWR/IAD rutten och ser på flightradar24 att denna maskin verkar åka numera mestadels på EWR-CPH rutten, lika mycket IAD-CPH rutten.
Är den enda konsten att undvika denna maskin att inte åka via CPH (om man skall till EWR/IAD)?

Nä, den kan dyka upp på alla olika rutter...

Man kan boka Norwegian istället, eller BA, LH, ...

Misstänker att den kommer fortsätta gå till New York och Washington från Köpenhamn ganska frekvent så länge LN-RKN är kvar på service i Hongkong.

Åkte med denna maskin i veckan CPH-EWR. Enligt info jag fick från kabinpersonalen så närmar sig D-checken fort. Antingen i mars eller april beroende på vad om kommer först; antal flygtimmar eller tid. SAS kommer då att sälja motorerna och resten av planet går till skrot.
Man sa också att det tog ett år för SAS att sätta planet i trafik för när de tog över det så upptäckte man att LAN använt många fejkreservdelar och att alla dessa byttes ut innan SAS tog planet i trafik.

Toppen