Det är mycket som kan avgöra när en maskin är mogen för utrangering och vi kan bara spekulera här.Jag tror det när jag ser det.
Om maskinen skulle gå tillbaka till leasingbolaget så lär de knappast hitta någon ny som vill hyra maskinen, utan SAS kan få fortsätta ha den för en symbolisk summa. Om SAS faktiskt äger den så kan de ha kvar maskinen till nästan ingen kostnad alls.
Varför skulle man fasa ut maskinen precis i starten av högsäsongen? Under förra sommarhalvåret såg vi ju att det blev flera fall av inställda avgångar när man bara har ett reservplan. Dels de fall när en maskin i flottan hade underhållsstopp och RKP ersatte planerat, och sen blev en till maskin stående på marken. Dels de fall när två maskiner stod stilla oplanerat samtidigt.
Jag tror hellre att RKP försvinner till hösten snarare än till våren.
Tidigare i den här tråden nämns att LN-RKP snart står i behov av en av de tyngre revisionerna i ett flygplans livscykel (D-check) och det är nog tämligen säkert att den inte kommer att få genomgå detta utan bli ett s.k. reservdelsflyg.
Men om detta kommer att inträffa före eller efter högsommaren 2019 går inte att utläsa i min spåkula.