Senaste nytt

Bekräftat: SAS har köpt LN-RKP (ex-LAN)

Intressant! Dock ett faktafel, det finns 4st 330, inte tre som artikeln hävdar.

Artikeln hävdar ju dock att det finns 4st 330 varav tre är placerade i Stockholm.

”Det ersätts då av en ny Airbus A330E, den femte i SAS flotta och placeras på Kastrup med tanke på att det finns tre A330E på plats i Stockholm.”
 
Artikeln hävdar ju dock att det finns 4st 330 varav tre är placerade i Stockholm.

”Det ersätts då av en ny Airbus A330E, den femte i SAS flotta och placeras på Kastrup med tanke på att det finns tre A330E på plats i Stockholm.”
Det finns 4 st 330 "Classic" och 4 stycken 330E - varav 3 är placerade i Stockholm. Till det adderas en nyleverans av 330E i vår, med placering i Köpenhamn. Det blir 4+4+1 = 9.
Enkel matematik och något som Flygtorgets redaktör borde känna till.
 
Jag tror det när jag ser det.

Om maskinen skulle gå tillbaka till leasingbolaget så lär de knappast hitta någon ny som vill hyra maskinen, utan SAS kan få fortsätta ha den för en symbolisk summa. Om SAS faktiskt äger den så kan de ha kvar maskinen till nästan ingen kostnad alls.

Varför skulle man fasa ut maskinen precis i starten av högsäsongen? Under förra sommarhalvåret såg vi ju att det blev flera fall av inställda avgångar när man bara har ett reservplan. Dels de fall när en maskin i flottan hade underhållsstopp och RKP ersatte planerat, och sen blev en till maskin stående på marken. Dels de fall när två maskiner stod stilla oplanerat samtidigt.

Jag tror hellre att RKP försvinner till hösten snarare än till våren.
 
Toppen