Senaste nytt

Behövs kreditkortet vid incheckning?

Om ett stickprov görs är dom rökta. Du bör därför ta en kopia på kortet, med signatur samt kontaktuppgifter och möjligen en text där du förklarar situationen.

Jag skulle maila Swiss i det här läget. Problemet med kundservice är att de kan säga vad som helst per telefon och det kan ändå bli bekymmer. Är ju enkelt att maila och sen skriva ut deras svar och ta med på resan?

Nu har jag fått två olika svar efter samtal med kundtjänst.

1. Kopia på kort och underskrift
2. Det är bara att åka det kommer inte vara några problem.

Jag frågade SWISS på deras facebooksida och de hänvisade mig till att ringa deras kundtjänst.

Känns som jag vågar boka och för säkerhets skull får de med en kopia på mitt kort.

Då har jag fått svar från SWISS:

Dear Mr Bryant,

Thank you for your e-mail.

Please accept our apologies for the delay in response.

We would like to advise you that passengers are not required to present the credit card to the check in staff, for bookings made via our website, as all the applicable security checks would have been done in order for the tickets to be issued.

We wish you a nice day and stay available at any time for any further queries.

Sincerely yours

Simone Hxxxxxx
SWISS E-Mail Service Center-Team R1C

En bekant skulle flyga QR ARN-DOH-BKK.
Han hade missat att kreditkortet som använts vid bokning måste visas i check-in och hade alltså inte med sig kortet.
Qatar Airways vägrade honom att checka-in :-(

Jobbigt. Fick även jag visa upp kortet senast jag åkte interkontinentalt med Qatar. Ett alternativ var dock att hala fram ett annat kort på vilken resans pris kunde reserveras - detta för att säkerställa att bolaget kunde tillgodoräkna sig inkomsten om det ursprungliga kortats betalning på något sätt skulle cancelleras. Det var våren 2011.

I övrigt kan jag faktiskt inte dra mig till minnes att jag har får visa det kort för vilken resan har betalats med, trots flertalet resor i bland annat Asien. Kan det ha med att jag tidigare (som "omedveten") ofta handlade med mitt betalkort istället för poänggrundande kreditkort?

Nekad inchekning till THAI

Förra veckan var jag bokad på TG 961 till BKK.
Var relativt sent ut på ARN strax efter klockan 12.00. Vi var tre stycken i sällskapet på två olika bokningar.
Jag checkar in först av oss visar mitt pass, EB kort och mitt BA Visa eftersom biljetten är betald med det kortet. Då säger damen vid incheckningen att mitt Visa inte stämmer med det som ligger i bokningen! Kommer på att jag förlustanmälde mitt Visa för ca en månad sedan, jag trodde i min enfald att man fick samma kortnummer på nya koetet, har fått samma pinkod på nya kortet som det gamla.
Du måste få reda på vad ditt gamla kort hade för nummer säger hon. Jag ringer kortutgivaren och talar om problemet och han säger att han inte får ge ut mitt gamla nummer på telefon, jag säger att Du kan väl maila det omgående, nej det går inte men han kan skicka det med posten, men jag skall höra med min chef efter som Du skall ut och resa, efter en minut så kommer han till baka till telefon och säger har Du papper och penna så kommer numret här, verkligen bra service! Sedan gick incheckningen perfekt.
Måste erkänna att jag inte hade en tanke på att det inte är samma nummer på kortet när man har spärrat det, trodde att "det ändrade något i magnetslingan".

Slutsats tro aldrig ta reda på fakta.

Last edited:
Eftersom anledningen till att man spärrar ett kort är att kortnumret hamnat i fel händer vore det ju dumt om man fick ett nytt med samma nummer? :p

Sedan är jag också nyfiken på varför att kreditkortet behövdes för att checka in?

Toppen