Senaste nytt

Behövs kreditkortet vid incheckning?

Det enda "europeiska" flygbolag jag vet om som har/hade (de tar bort kravet nu i oktober) krav på att kunna uppvisa kreditkortet är Turkish Airlines. Med TK har det alltid gått att bekräfta kortets riktighet genom att passera förbi valfritt TK kontor och visa upp kortet. Vi har gjort detta några gånger och det har aldrig varit några problem för resenären. Däremot har de vid varje resa då vi inte har bekräftat kortet i förhand faktiskt bett om att få se det.

QR har samma krav... De gör stickprovskontroller.. Qatar har en blankett som ska fyllas i om kortinnehavaren inte själv åker med på resan... Måhända har Swiss nåt liknande system... Ring (eller maila) o fråga! OM de skulle göra en kontroll blir det uppenbara bekymmer!

En anslutande fråga som måhända kan bli aktuell. Om man blir tvungen att byta ut kortet pga t.ex. stöld, skimming, nötning mm. Vad händer då?

Tock

En anslutande fråga som måhända kan bli aktuell. Om man blir tvungen att byta ut kortet pga t.ex. stöld, skimming, nötning mm. Vad händer då?

Tock

Så länge det är samma namn som resenär tror jag inte att det blir stort problem.
Jag köpte en inrikesbiljett i Kina med Diners kort och det gick ut innan jag åkte till Kina. Jag fick ett nytt Diners kort före resan.
Vid incheckning frågade personalen om kortet och jag visade mitt nytt kort och förklarade att gamla kortet gick ut. Hon accepterade min förklaring.

Men jag kan tänka mig att flygbolagspersonal blir misstänksam om det inte är samma namn på kortet och på biljetten.

Tock

Har man kortet kvar i sin ägo förväntas man ta med det - har det nya kortet samma nummer går det bra med det nya... Om det är stulet måste man kunna styrka det... Med polisanmälan exempelvis...

En bekant skulle flyga QR ARN-DOH-BKK.
Han hade missat att kreditkortet som använts vid bokning måste visas i check-in och hade alltså inte med sig kortet.
Qatar Airways vägrade honom att checka-in :-(

Min erfarenhet är att det hänger ihop med hur nära bokningen resan sker. När det har varit nära har man ofta frågat efter kort (i Asien alltså).
Men har det gått någon vecka emellan verkar det som de har säkrat sina pengar, och det har inte ens varit frågor vid olika namn på biljett kontra kort.

Kan du inte beställa ett extra amexkort till bror :D
Då får han ju det underbart i Thailand.

Vågar jag det..? :)

QR har samma krav... De gör stickprovskontroller.. Qatar har en blankett som ska fyllas i om kortinnehavaren inte själv åker med på resan... Måhända har Swiss nåt liknande system... Ring (eller maila) o fråga! OM de skulle göra en kontroll blir det uppenbara bekymmer!

Ringde SWISS kundservice och de rekomenderade mig att ta en kopia av kortet och signera denna. Känns aningen enkelt men säger de att det ska fungera så kanske det gör det.

En bekant skulle flyga QR ARN-DOH-BKK.
Han hade missat att kreditkortet som använts vid bokning måste visas i check-in och hade alltså inte med sig kortet.
Qatar Airways vägrade honom att checka-in :-(

Det är detta som är mardrömmen!

Min erfarenhet är att det hänger ihop med hur nära bokningen resan sker. När det har varit nära har man ofta frågat efter kort (i Asien alltså).
Men har det gått någon vecka emellan verkar det som de har säkrat sina pengar, och det har inte ens varit frågor vid olika namn på biljett kontra kort.

Ok, så förstod jag det inte på TG när jag bokade åt min mor.

Jag har varit med om att visa kortet 2 ggr, ET ARN-FCO och TK BKK-IST-ARN(tror jag iallafall).
Den här resan kanske komplicerar det extra eftersom det är SWISS som säljer och Thai som flyger ZRH-BKK-ZRH? Dubbelkollar med båda bolagen..

Toppen