Senaste nytt

Barranquilla (BAQ) / Bogota (BOG) - Göteborg med Amex 2-4-1

Mikeswe

Medlem
Hej,

Med ca 800,000 EB poäng på kontot tänkte man ta tillfället i akt att bränna av några.

Är helt nollad vad gäller Star Alliance award bokningar (end kört SAS awardbokning via nätet innan) och skulle vara extremt tacksam för hjälp med tips som boende i Sydamerika hur man skall ta sig till Sverige med bästa möjliga upplevelse i First med en Amex 2-4-1 (Kör mkt Avianca Business härifrån Sydamerika via London och Madrid till Europa eller LH i C), men vill gärna köra Lufthansa First, då det verkar vara mitt enda alternativ i First. Vill dock undvika att göra resan igenom USA då jag reser dit på veckobasis och är aningen trött på deras immigration).

Antar att deras 747-800i har en mycket trevligare produkt i F vad jag sett?

Jag har ju koll på att jag behöver boka bonusresan i C, sedan försöka lösa F 2v innan avresa

Har haft lite funderingar ifall BOG-MEX-FRA-GOT-FRA-MEX-BOG är en giltig routing (Avianca+Lufthansa), kan man köra via Buenos Aires eller finns det annat F-godis ifrån BOG/BAQ via sydamerika till Europa? Någon som har erfarenheter där?

Som sagt, tips tas tacksamt emot!!

Varifrån vill du börja din resa?

Barranquilla (BAQ) / Bogota (BOG)

Var är din destination?

Göteborg (GOT)

När vill/behöver du resa ut?

Lämna BAQ/BOG senast 10-jun

När vill/behöver du komma hem?

Vara hemma BOG/BAQ senast 7-jul

Hur länge vill du vara borta?

1 månad drygt

Hur många personer som skall resa?

2 Vuxna (Amex 2-4-1)

I vilken kabinklass?

First

Med vilka flygbolag vill du flyga med?

Star Alliance

Vad är det viktigaste för dig?

Upplevelsen ombord

Vill du stanna annanstans utöver destinationen?

Nej

Många tack @Zniper, det gav ju en hel del matnyttigt ! Verkar då som Lufthansa (men kanske även SQ) skulle funka med F ifrån Sydamerika till Europa (om man vill undvika USA)

Någon som har koll på om t.ex.

BOG-GRU (Avianca) - Business
GRU-BCN (Singapore Airlines) - First
BCN-FRA (Lufthansa) - Business
FRA-GOT (Lufthansa) - Business

Skulle funka rent principiellt, eller finns det någon regel som hindrar det?

Många tack @Zniper, det gav ju en hel del matnyttigt ! Verkar då som Lufthansa (men kanske även SQ) skulle funka med F ifrån Sydamerika till Europa (om man vill undvika USA)

Någon som har koll på om t.ex.

BOG-GRU (Avianca) - Business
GRU-BCN (Singapore Airlines) - First
BCN-FRA (Lufthansa) - Business
FRA-GOT (Lufthansa) - Business

Skulle funka rent principiellt, eller finns det någon regel som hindrar det?

Jag är ganska säker på att Singapore Airlines lagt ner São Paolo rutten tyvärr. Men den hade ändå inte gått att boka för EB poäng.

Verkar ju så, tyvärr @kajjan85

Helt rätt, tänkte inte på att SQ inte funkar med 777 & A380 i First

tänkte man ändå kunde haft den som backup i Business ifall det inte fanns någon tillgänglighet i First med LH, men då var ju det uteslutet..

Då verkar alternativen varit begränsade till:

BOG-EZE/GRU/GIG (Avianca)
EZE/GRU/GIG - FRA (Lufthansa)
FRA-GOT - (Lufthansa)

Eller

BOG-MEX (Avianca)
MEX-FRA (Lufthansa)
FRA-GOT (Lufthansa)

Alt:

BOG-GRU (Avianca)
GRU-ZRH (Swiss)
ZRH-GOT (Swiss)

Om man vill försöka få en bokning i F (utan att passera USA).

Funkar det att boka ovan linjer på 2-4-1 även om LH har en linje BOG-FRA-GOT (dock A340 utan F?).

Verkar ju så, tyvärr @kajjan85

Helt rätt, tänkte inte på att SQ inte funkar med 777 & A380 i First

tänkte man ändå kunde haft den som backup i Business ifall det inte fanns någon tillgänglighet i First med LH, men då var ju det uteslutet..

Då verkar alternativen varit begränsade till:

BOG-EZE/GRU/GIG (Avianca)
EZE/GRU/GIG - FRA (Lufthansa)
FRA-GOT - (Lufthansa)

Eller

BOG-MEX (Avianca)
MEX-FRA (Lufthansa)
FRA-GOT (Lufthansa)

Alt:

BOG-GRU (Avianca)
GRU-ZRH (Swiss)
ZRH-GOT (Swiss)

Om man vill försöka få en bokning i F (utan att passera USA).

Swiss F går heller inte att boka för EB-poäng.

Funkar det att boka ovan linjer på 2-4-1 även om LH har en linje BOG-FRA-GOT (dock A340 utan F?).

Yes, det ska gå bra :) EuroBonus tillåter ganska kreativa routings.

Jättetack för svaren!!.. mycket tacksamt!.. då borde ju det vara:

BOG-EZE
EZE-FRA
FRA-GOT

Som ger bäst upplevelse

Avianca kör sin 787 på den sträckan, och ger definitivt en bättre produkt med full-flat seats, därmed känns servicen lite personligare, bättre entertainment mm än deras äldre A330), därefter EZE-FRA med LH's 747-8 med ev möjlighet till First.

Jättetack för svaren!!.. mycket tacksamt!.. då borde ju det vara:

BOG-EZE
EZE-FRA
FRA-GOT

Som ger bäst upplevelse

Avianca kör sin 787 på den sträckan, och ger definitivt en bättre produkt med full-flat seats, därmed känns servicen lite personligare, bättre entertainment mm än deras äldre A330), därefter EZE-FRA med LH's 747-8 med ev möjlighet till First.

Det där ser ut som en riktigt bra routing. Visste inte att Avianca flög 787 till EZE. När jag flög BOG-GIG med Avianca var det med en A319 ;) Då blir det istället också en kul upplevelse och inte bara en trist transportsträcka till F-flygningen. Det finns kanske en risk att agenten i Talinn tycker att det är för mycket backtracking men det skulle förvåna mig.

Usch ja.. När dom fick sina första 787 hade de dem på nästan alla sydamerikanska sträckor (körde mkt från Bogota - Lima, Santiago , Sao Paulo, Mexico mm)... nu är det nästan bara A330 och A319 i central/sydamerika, men blir är definitivt roligare att flyga med Avianca till London, Madrid och Barcelona där 787'orna finns..

Toppen