Senaste nytt

Barranquilla (BAQ) / Bogota (BOG) - Göteborg med Amex 2-4-1

Vill dock undvika att göra resan igenom USA då jag reser dit på veckobasis och är aningen trött på deras immigration).
Jag gjorde ett byte på LAX, där jag ankom med Avianca till Terminal 2 vid lunchtid. Det var mycket smidigt, nog en av de bästa imigrationer jag gjort utanför Schengen.

Som ett inspel gällande att åka via USA.

@olo .. tack för svaret, men som sagt USA undvikes mer än gärna :).. många ggr tvungen att åka på veckobasis från BOG/BAQ till EWR,IAH,MIA, dock ej LAX (vilket jag bör testa ngn gång i arbetet).. min erfarenhet är ibland är det smidigt ibland inte.. ibland funkar APC, ibland inte. Ibland bara flyter det på, ibland inte.. känns som det sitter otroligt glest med CBP officers ibland och då går det sakta.

I Miami hade dom en skylt ett tag dom satte upp ibland i stil med:

"- Sorry for delays in immigration, but due to recent budget cuts we are doing our best to accommodate........"

Inte sett den under detta/senaste året, så dom kanske har fått ett tillskott nu (dock känner jag inte någon större skillnad vid ankomst så de användes nog till ngt annat :)

Så länge man behöver köa i okänd tid, droppa alt. checka in baggage igen, tvingas in i landet och får träffa en sån där kramgo CBP officer vid ankomst, så är det inte aktuellt på denna resa iallafall. Föredrar en lite tid i Argentina :)

Ett litet påpekande. Resan skall vara en månad, då kommer du "bara" kunna få till LH F på utresan. Alternativet är att du bokar 2 enkelresor.

Tack @MartinH .. med min dåliga kunskap visste jag inte att detta var enda alternativen (trodde faktiskt att man även kunde omboka hemresan, men är ok med F "endast på utresa" om man får tag på någon.

Dock som jag förstår så kan man använda FCT vid ankomst om man flyger LH till Sverige sen.

Jag tittade på Uniteds awardbokning och hittade platser i business med LH ifrån BOG-EZE, och även EZE till GOT, men endast när jag söker separat på de två sträckorna :(

Ringde till Tallinn och dom sade att EZE inte var ett alternativ (de fick problem med att boka p.g.a. zon), vilket verkar konstigt då Colombia/Argentina både borde vara samma zon?

Försökte även med Mexico-flighten men de såg endast BOG-PTY-MEX-FRA-GOT och sade även att systemet inte tillät byte i PTY. Finns dock BOG-MEX-FRA-GOT i Uniteds bokningssystem.

Blev för tillfället:

BAQ-BOG (Avianca)
BOG-FRA (Lufthansa)
FRA-GOT (Lufthansa)
GOT-CPH (SAS)
CPH-LHR (SAS)
LHR-BOG (Avianca)
BOG-BAQ (Avianca)

Allt i Business. Finns ju ingen F på BOG-FRA men tanken är ju att jag säkrar med denna, då det är en ok routing i C (åtminstone till GOT).

Sen tänker jag ju kolla andra möjligheter :)

Tack @MartinH

Ringde till Tallinn och dom sade att EZE inte var ett alternativ (de fick problem med att boka p.g.a. zon), vilket verkar konstigt då Colombia/Argentina både borde vara samma zon?

Ja, det är samma zon. Var det systemet eller agenten som sa ifrån? Om det var agenten hade jag ringt upp igen för att prata med någon annan.

Sen angående att flyga F ut och C hem, om du nu lyckas hitta F ;) Jag hade hellre bokat två stycken enkelresor för att flyga Lufthansa F på båda sträckorna. Det kostar 60% av poängpriset för enkelresor.

Anledningen till att du inte kunde åka via MEX var att det blev två byten i transitzonen. BOG-MEX-FRA hade det garanterat gått igenom. Konstigt att dom inte hittade BOG-MEX.

Last edited:
Bad agenten kolla BOG-EZE-FRA-GOT, hon satte mig på vänt, och sade att det inte var en giltig routing enl. systemet (vilket var tråkigt, för då är ju via MEX egentligen enda alternativet).

Enligt henne fanns det platser, bara att hon inte kunde boka dem. Har även kollat att söka via Uniteds sida på BOG-FRA, vilket ger resultat på BOG-EZE-FRA, dock inte när jag söker BOG-GOT. Söker jag på EZE-GOT, hittar jag också platser i Business på samma flyg).

Bad agenten kolla BOG-EZE-FRA-GOT, hon satte mig på vänt, och sade att det inte var en giltig routing enl. systemet (vilket var tråkigt, för då är ju via MEX egentligen enda alternativet).

Enligt henne fanns det platser, bara att hon inte kunde boka dem. Har även kollat att söka via Uniteds sida på BOG-FRA, vilket ger resultat på BOG-EZE-FRA, dock inte när jag söker BOG-GOT. Söker jag på EZE-GOT, hittar jag också platser i Business på samma flyg).

Bad du henne testa GIG och GRU också? Jag hittar god tillgänglighet med Avianca Business BOG-MEX med A330 samt Lufthansa First MEX-MUC med A340-600. Men flygtiderna skulle innebära nästan ett helt dygn i Mexico City.

Nej det har jag inte gjort! Tack för tipset @kajjan85 . Tänkte jag skulle slå en signal till dem igen angående BOG-EZE-FRA-GOT så passar på att fråga om ovan då med. Kändes just skönt att det hade varit 787 till EZE

Men hade också inneburit 10h i Buenos Aires (för någon lunch lite shopping) sedan att man hade haft tillgång till FCT vid ankomst ett antal timmar som man gärna hade prövat (om man nu mot alla odds lyckas med en bokning i First).. Var kollar du tillgängligheten förresten?

Toppen