Senaste nytt

Bagageregler SAS+Air Canada

Dr. Miles

Expert
Jag tror inte det spelar någon roll i det här fallet för SAS bestämmer reglerna,
Du har nog rätt, just det här fallet som involverar resa till USA.

För övrigt Singapore Airlines webbsida beskriver om 'Most Significant Marketing Carrier" på ett pedagogiskt sätt.

Allowances - Singapore Airlines

Singapore Airlines skrev:
Baggage allowance for journeys involving multiple airlines

Journeys to and from the United States

‘Marketing Carrier’ refers to the airline that sells the ticket for a flight. It may or may not be the one to operate that flight. The 'Most Significant Marketing Carrier' is generally defined as the airline whose airline code is represented in the ticket for the geographically longest or most significant stretch of the journey.

For journeys to and from the US, the first marketing carrier will determine the baggage policies for the entire journey. The first marketing carrier may choose to apply the baggage policies of the Most Significant Marketing Carrier or apply its own baggage policies for the journey.

Example:
Washington –[XX] – San Francisco – [SQ] – Hong Kong – [YY] – Singapore

In this example, Airline XX is the first marketing carrier whereas Singapore Airlines is the Most Significant Marketing Carrier. Being the first marketing carrier, Airline XX can choose to apply its own baggage policy or to apply the policy of the Most Significant Marketing Carrier. The policy that is chosen will apply to the entire journey.​


Journeys where the origin or destination is not in the United States

‘Operating Carrier’ refers to the airline that operates the flight. It may or may not be the airline that sells the ticket for that flight. The ‘Most Significant Operating Carrier’ is generally defined as the airline which operates the geographically longest or most significant stretch of the sectors.

For journeys where the origin or destination is not in the US, the baggage allowance policies of the Most Significant Operating Carrier will apply for sector(s) between stopovers. If there is no stopover, the policy of the Most Significant Operating Carrier applies for the entire journey.

For the avoidance of doubt, please refer to your ticket to check the applicable free baggage allowance of each sector.

Example 1:
Singapore – [SQ] – Bangkok (stopover) – [AA] – Copenhagen (non-stopover) – [BB] – Stockholm

In this example, the journey is broken up by a stopover in Bangkok. Therefore, there are two sectors and each sector has a Most Significant Operating Carrier.

From Singapore to Bangkok, Singapore Airlines is the Most Significant Operating Carrier and the baggage policies of Singapore Airlines will apply to this sector.

From Bangkok to Stockholm, Airline AA is the Most Significant Operating Carrier as it operates the geographically-longer stretch from Bangkok to Copenhagen. The baggage policy of Airline AA will apply to the entire sector from Bangkok to Stockholm.​

Example 2:
Canberra – [PP] – Brisbane (non-stopover) – [QQ] - Singapore (non-stopover) – [SQ] - London

In this example, there is one Most Significant Operating Carrier because there are no stopovers in the journey. Singapore Airlines is the Most Significant Operating Carrier as it is operating the geographically longer stretch from Singapore to London. Therefore, the baggage policies of Singapore Airlines will apply from Canberra to London.​
 

NotRyan

Medlem
Du har nog rätt, just det här fallet som involverar resa till USA.

För övrigt Singapore Airlines webbsida beskriver om 'Most Significant Marketing Carrier" på ett pedagogiskt sätt.

Det hade inte spelat någon roll ändå även om det inte involverat USA, för SAS hade varit Most Significant Carrier på både ut och hemresa :)
 

AABack2ARN

Medlem
Förvisso två ganska bra och tydliga exempel, men det visar också lite på det vansinne som uppstått i samband med alla olika baggageregler som flygbolagen hittat på. En viss reglering (åtminstone inom respektive allians) kanske inte skulle skada...
 

Dr. Miles

Expert
Det hade inte spelat någon roll ändå även om det inte involverat USA, för SAS hade varit Most Significant Carrier på både ut och hemresa :)

Du kan läsa exempel 1 ovan för "Journeys where the origin or destination is not in the United States".
Det är olika MSC beroende på om man tar stopover eller ej. (ifall inte involverar resa till/från USA)
 

NotRyan

Medlem
Du kan läsa exempel 1 ovan för "Journeys where the origin or destination is not in the United States".
Det är olika MSC beroende på om man tar stopover eller ej. (ifall inte involverar resa till/från USA)

Jo, men trådskaparen tog stopover i Canada, på utresan tog SAS honom över Atlanten (mellan zonerna), alltså var SAS MSC. På hemresan tog SAS honom över Atlanten, alltså MSC på den resan.
 

Dr. Miles

Expert
Jo, men trådskaparen tog stopover i Canada, på utresan tog SAS honom över Atlanten (mellan zonerna), alltså var SAS MSC. På hemresan tog SAS honom över Atlanten, alltså MSC på den resan.

Vi diskuterar om helt olika saker. Jag svarar på din text "Det hade inte spelat någon roll ändå även om det inte involverat USA," vilket jag säger till dig att det är olika beroende på om man har stopover eller inte. Jag pratar inte längre om trådskaparens fall efter jag skrev att du har rätt i detta fall.
 

NotRyan

Medlem
Vi diskuterar om helt olika saker. Jag svarar på din text "Det hade inte spelat någon roll ändå även om det inte involverat USA," vilket jag säger till dig att det är olika beroende på om man har stopover eller inte. Jag pratar inte längre om trådskaparens fall efter jag skrev att du har rätt i detta fall.

Mitt citat refererade till trådskaparens fall, så vi missförstod nog varandra där verkar det som :)
 

CKIARN

Medlem
Hej allihop! Tänkte att jag skulle ge ett litet svar här!

Som SAS Silver får du bara ta med 2 väskor om du reser med SAS. Om du reser med ett annat Staralliance bolag ingår alltså inte de 2 väskor. Skulle du dock ta ut väskorna i USA efter AC flighten och checka in dom igen så hade du inte behövt betala sträckan USA-Arlanda.

Mer info finns här.

Gold Silver Status - Star Alliance

REDIGERING! Om jag nu förstått frågan rätt
 
Last edited:

Joggi

Medlem
Trevligt med så många svar. Verkar helt klart inte vara helt klart vad det är som gäller :D

Eftersom det bolag du flyger med mellan zonerna bestämmer vilka bagageregler som gäller, och däri ingår även en extra väska, så tolkar jag att hen får ta med 2 väskor även på AC, men försök övertyga en nitisk AC-agent om det.... :(

Detta var också min teori, att SAS i det här fallet är MSC och deras regler gäller (som står angivet på sas.se)

SAS_bagage_regler.PNG

Dock ser jag nu att det även står att "Om du på hemresan reser med någon av våra partners, är det dennes bagageregler som gäller.". Betyder detta alltså att om hemresan börjar med Air Canada så är det deras regler som gäller? Oavsett så står ju samma sak angående MSC angivet på deras sida så situationen borde ju vara samma.

Jag försökte argumentera detta vid incheckning men det blev kalla handen. Av incheckningsagentens Manager fick jag se hur det såg ut i systemet och det angav "1 PC" i baggage allowance för samtliga 4 sträckor, även de med SAS. Så det betyder att även om SAS ger 2 PC till sina silvermedlemmar så anger bokningen att man bara har rätt till 1 PC. Detta hjälpte ju inte riktigt mitt case kan man säga. :)

Iaf, klockan tickade och jag började bli lite nervös för att riskera att missa min flight. I Toronto har man US-preclearance och den vet man ju aldrig hur lång tid den tar så jag lade ner mitt fall och plockade upp plånboken.

Är nog EBG iom nästa flygning över pölen så borde inte vara något framtida problem. Lite onödig utgift dock så jag lätt kunde ha lämnat en väska (till) på hotellet i Toronto och packat ner lite extra i golfbagen. Tror dock att jag har rätt till en extra väcka enligt någon resepolicy så företaget för stå för avgiften :cool:. Annars var det ju en helt fantastiskt hemresa med nekad Optiontownuppgradering (trots "Upgrade approved subject to availability"), borttappade golfklubbor, skrikande barn hela resan samt att personen bredvid mig kräktes vid landning. Till råga på allt upptäckte jag att AC-agenten hade knäckt mitt Amex-kort när jag betalade min bagageavgift...
 
Toppen