NotRyan
Medlem
Trevligt med så många svar. Verkar helt klart inte vara helt klart vad det är som gäller
Detta var också min teori, att SAS i det här fallet är MSC och deras regler gäller (som står angivet på sas.se)
Visa bifogad bild 25787
Dock ser jag nu att det även står att "Om du på hemresan reser med någon av våra partners, är det dennes bagageregler som gäller.". Betyder detta alltså att om hemresan börjar med Air Canada så är det deras regler som gäller? Oavsett så står ju samma sak angående MSC angivet på deras sida så situationen borde ju vara samma.
Jag försökte argumentera detta vid incheckning men det blev kalla handen. Av incheckningsagentens Manager fick jag se hur det såg ut i systemet och det angav "1 PC" i baggage allowance för samtliga 4 sträckor, även de med SAS. Så det betyder att även om SAS ger 2 PC till sina silvermedlemmar så anger bokningen att man bara har rätt till 1 PC. Detta hjälpte ju inte riktigt mitt case kan man säga.
Iaf, klockan tickade och jag började bli lite nervös för att riskera att missa min flight. I Toronto har man US-preclearance och den vet man ju aldrig hur lång tid den tar så jag lade ner mitt fall och plockade upp plånboken.
Är nog EBG iom nästa flygning över pölen så borde inte vara något framtida problem. Lite onödig utgift dock så jag lätt kunde ha lämnat en väska (till) på hotellet i Toronto och packat ner lite extra i golfbagen. Tror dock att jag har rätt till en extra väcka enligt någon resepolicy så företaget för stå för avgiften . Annars var det ju en helt fantastiskt hemresa med nekad Optiontownuppgradering (trots "Upgrade approved subject to availability"), borttappade golfklubbor, skrikande barn hela resan samt att personen bredvid mig kräktes vid landning. Till råga på allt upptäckte jag att AC-agenten hade knäckt mitt Amex-kort när jag betalade min bagageavgift...
Om du på hemresan reser med någon av våra partners, är det dennes bagageregler som gäller."
Detta skall utläsas som att om det är ett SK-codesharenummer på flyget, men att den i själva verket flygs av Air Canada så är det Air Canadas regler som gäller.
Om det inte är USA-caset (med första marknadsförda bolaget på hela resan, dvs både ut och hemresa styrs av första bolaget på utresan) så är det bolaget som tar dig mellan zonerna som bestämmer bagagereglerna (och detta gäller då separat för ut och hemresa)....