Senaste nytt

BAEC Tier Points Run tråd

Det är inte det att jag räknat fel, utan snarare att ITA Matrix inte gjorde som jag sa åt den och jag dubbelkollade inte att flyget verkligen gick från EWR istället för från JFK. Nu har jag gjort om och gjort rätt. Hittat bättre pris dessutom som plåster på såren för alla som kände sig lurade av mitt förra inlägg.

nytprun.png

Doc,

Hur gör du din sökning i ITA Matrix, som Round trip eller Multi-city? Jag har försökt som Round trip sökning, men ej lyckats lägga in en "advanced routing code" som fungerar. Om du söker via Multi-city, blir du då inte tvungen att kvalfullt leta efter datum som fungerar med din inlaggda reserutt, eftersom du inte kan söka via "See calendar of lowest fares" som man ju kan göra med en Round trip?

Jag gör sökningen som en round trip. Det kan dock vara lite klurigt att få till en routing code som fungerar, särskilt när man ska försöka byta flygplatser. Då kan man tvinga systemet att välja flighter som man vet går mellan de flygplatser man vill åka. Sedan kan jag använda kalendern till att se lediga datum. Den sista sökningen blev jag tvungen att göra följande:

Avreseort: ARN - Stockholm Arlanda
Routing: hel ba lhr ba001 jfk aa119 lax aa / f ba..i7sale
Destination: KOA- Kona Keahole
Routing: aa lax aa116 ewr ba004 lcy ba hel / f ba..i7sale

Det hade säkert fungerat utan flightnummer på vägen hem eftersom lcy och ewr är specificerade som flygplatser. Det var bara ett säkerhetssteg att jag gjorde det. Dock måste man göra det på vägen dit eftersom man flyger till lhr och vill flyga från lcy samt att man flyger till jfk och vill flyga från ewr.

ARN - HEL - MAN - LHR//LCY - JFK//EWR - LAX - HNL/OGG/KOA 1540 TPs
ARN - HEL - MAN - LHR//LCY - JFK -MIA - LAX - HNL/OGG/KOA 1660TPs

Nej det går ju inte

Transfer restrictions
2 TRANSFERS PERMITTED IN EACH DIRECTION FREE
2 FREE IN EUROPE IN EACH DIRECTION

1 FREE BETWEEN BA AND OU IN ZAG IN EACH DIRECTION
BETWEEN DOMESTIC AND INTERNATIONAL FLIGHTS.
AND - 2 TRANSFERS PERMITTED IN EACH DIRECTION FREE
1 FREE BETWEEN AA/AY/BA/IB AND AS IN LAX/PDX/SEA
IN EACH DIRECTION
1 FREE BETWEEN AA/AY/BA/IB AND HA IN HAWAII IN
EACH DIRECTION
2 FREE ON AA/AY/BA/IB ONLY IN NORTH AMERICA IN
EACH DIRECTION

Doc,

Tack för att du visade hur du sökte på ITA Matrix!

Om jag bestämmer mig för en MR för att snappa upp 1500 TP (BAEC guldkort) vad gäller resp föreslår ni betr följande:

- Lämpligt prisvärt hotell i London för övernattning eftersom transfer från LHR till LCY med ca 13 tim layover.

- Jag antar att man klarar av inreseformaliteterna till USA redan i SNN. Stämmer det och räcker verkligen 45 min för detta?

- Räcker 4 tim för att klara av en transfer mellan JFK och EWR? Hur tar man sig mellan flygplatserna (shuttelbus, metro, taxi,...)?

- Förslag på prisvärt bra hotell samt aktiviteter för att fördriva en ca 19 tim lång layover i LAX.

- Förslag på trevligt hotell i KOA, eftersom man blir tvungen att stanna där några nätter innan man kan flyga hem igen.

- Jag antar att man klarar av inreseformaliteterna till USA redan i SNN. Stämmer det och räcker verkligen 45 min för detta?
Även om jag har aldrig rest British Airways (BA) flyg mellan London LCY - Shannon - New York JFK, tror jag inte att BA flyger vidare utan passagerare som inte är klar med immigration i Shannon. (möjligen om någon är avvisad för inträde till USA)

Toppen