Senaste nytt

Bättre mat i SAS Plus men all alkohol till försäljning i SAS Go

Därav min fråga. Om SAS ser LCC som sina främsta konkurrenter så kan man agera på två sätt, antingen öka servicen eller minska priserna. Nu ser vi att servicen minskat, alltså bör man rimligtvis även ha sänkt priserna. Hur mycket har man sänkt priserna med denna förändring?

Inte alls gissar jag. Men jag ser inte heller att SK behöver sänka några priser för att de tar bort frukost eller att ölen kommer att kosta pengar.

Men jag förstår hur du tänker.

Att få något gratis funkar för alla...

Ser inte riktigt problemet, vem betalar din frukost om du äter hemma? Om du betalar på planet eller på Ica kvittar väl. Dessutom, vill du inte betala med pengar kan du använda en del av de bonuspoäng som du tjänat på företagets pengar (istället för att ta ut privatresor).

Antar att man stiger upp vid 05.30. Tar en snabbdusch, hoppar i dagens outfit, borstar tänder, hoppar in i flygtaxin. Checkar in, tar dagens morgontidning, hinner snabbscanna denna innan boarding.
Sätter sig på planet, är följsam på säkerhetsgenomgången. Läser klart tidningen under stigning, får frukost.....fikar..... Vilar ögonen några minuter innan man landar på Arlanda, samma tid som stockholmarna lämnar hemmet. Tar snabbtåget in till stan jobbar hela dagen och sen åker hem....

Hade gärna fått frukost in på min 200 kr dyrare biljett! Och sparat in 15 minuter i ottan.

Inte alls gissar jag. Men jag ser inte heller att SK behöver sänka några priser för att de tar bort frukost eller att ölen kommer att kosta pengar.

Men jag förstår hur du tänker.

Absolut... Undrar bara hur luleåborna, Malmöborna, umeåborna,med flera tänker......

Absolut... Undrar bara hur luleåborna, Malmöborna, umeåborna,med flera tänker......

Som gammal pendlande lulebo så var inte fri frukost styrande (även om det var trevligt). Frukosten finns ju kvar men kostar.. Ser inte problemet. Har jag varit hungrig när jag flugit med Norwegian har jag köpt frukost. Vilket jag sällan gjort iofs eftersom jag hellre sover än käkar, men där fungerar vi olika.

Som pendlande umebo så måste jag säga att jag inte bryr mig så hårt pga Travelpass, men jag misstänker att de på jobbet som inte har det kan knorra lite. Det kommer att bli intressant att höra deras reaktioner efter första flygningen med den nya servicen. =)

Jag har inte missuppfattat syftet, men däremot går det att konstatera att de få kronorna som betalas ut som dagtraktamente nu till större del går åt till en ombordfrukost om man nu vill äta något. Att få en liten gratis frukost har funkat bra för mig, när jag sedan oftast behöver betala något själv till eftermiddagen (och får kostavdrag för lunch).
OliT Jag tror att du behöver sitta ner med arbetsmarknadens parter och omförhandla ditt traktamente.

Två tankar.

1. Att skippa mackor på inrikes och intraskandinaviskt för att harmonisera produkten är en sak. Men är det inte en tankevurpa? Stockholm-Kiruna har flygtid på 1h 40 min - inga mackor. Köpenhamn-München har flygtid på 1h40 min - mackor.
Borde inte flygtiden styra? För inte är man mindre hungrig när man reser till Kiruna än när man reser till München.
Samma sak bör gälla för servering av måltid i Plus ej bara efter kl 16.00. Det är låååångt till Malaga och Las Palmas.

2. Slopad frukost på inrikes. Obra i grunden men tänk om priserna i plus, lägsta bokingsklassen A, justeras ned så det inte skiljer så mycket i pris. Då kan fler köpa den, få frukost och alla fördelar Plus ger.

I övrigt bra förändringar över lag.

Jag tycker inte att det är speciellt revolutionerande åt något av hållen. SAS största konkurrenter är Ryanair och Norwegian och det får vi inte glömma.

Innan vilket klockslag är frukosten gratis på Norwegian?
Hur många gratis läsk får man till maten på Norwegian.
Hur många gratis väskor..Loungetillgång? Bonuspoäng som kan användas på andra flygbolag. Välja säte gratis.. Direktflyg med bra tidtabell... Osv osv.

Listan kan göras lång där SAS fortfarande är bättre än konkurrensen. IFE är iofs sämre.

Är det bara jag som ser problemet med att man ens gör jämförelsen, det är i längden omöjligt för SAS att matcha dessa om man inte gör om från grunden och går all in på LCC, behöver inte vara fel att göra så utan förmodligen betydligt bättre än mellanmjölken som jag inte alls tror på.

Du behöver inte predika tidiga morgonövningar för mig. Själv ser jag till att gå upp tidigt om det krävs för att hinna med morgonbestyren. Dock förstår jag inte ditt inlägg. För 200 kr lär du få din frukost och mer därtill av cabin crew när de passerar med vagnen.

Sorry om jag var vag i min förklaring. Tycker bara det är synd att frukost inte ingår i priset. Om man flyger in till Sthlm ofta är frukost imho en bra bonus om man batalar mer än vad Malmö och norwegian tar för samma flight. Men visst 500 eurobonus poäng är ju inte att förakta ;-)

Toppen