Senaste nytt

Bättre mat i SAS Plus men all alkohol till försäljning i SAS Go

varva77

Medlem
Förstår inte hur detta skall locka fler resenärer till SAS eller att de skall vara beredda att betala mer. Det enda jag kan se är att de (än mer) cementerar sig som något fullständigt otydligt, som så ofta nämnts, i ett mellanting mellan LCC och fullservice där de inte lyckas sticka ut i positiv bemärkelse i något avseende. Jag antar att syftet med försämringarna i GO är att kunna sänka priserna men det är mycket tveksamt om de kan göra det så pass mycket att de på allvar ses som ett alternativ för de som inte bryr sig det minsta om vilket flyg de sätter sig på. Det är dessutom trots allt väldigt många frekventa affärsresenärer som är tvungna att åka ekonomi och de får absolut ingenting iom dessa förändringar.
Till bilden hör även den obefintliga informationen. Varför inte gå ut i en ordentlig informationskampanj med vad som händer, när och varför? Det är en promille som är på detta forum och jag är helt säker på att de kollegor jag åker varje vecka med inte har en blekaste vad som är på gång eller vad som nu gäller för den delen (vissa förändringar var väl 1 mars). Flög senast i torsdags hem från EWR och inte en notis någonstans om vad som var på gång. Ingenting på hemsidan (förstasidan) än så länge och inte ett mail som nämner vad som är på gång. Att helt plötsligt råka ut för en försämring ger en långt mer negativ effekt än vad det kanske skulle göra annars. Att som i princip enda "fullservicebolag" ta betalt för alkohol och i allmänhet vara otydliga och inkonsekventa kan inte heller vara en fördel för vad man hoppas är kommande spekulanter, blir inte lättare att synka produkter och erbjudande när man tycks försöka skapa något helt eget. Timingen tycker jag inte heller de lyckas alls med. Varför inte passa på när flottan uppgraderas för att kanske på något sätt motivera det bättre och erbjuda något tillbaka? Att dras med deras usla hårdvara och nu bli av med några av de få fördelarna de erbjöd är inget annat än provokation. Som sagt skulle det vara tacksamt om de kunde motivera bättre, är säkert så att de till viss del måste dra in för att kunna finansiera de fördelarna (mer poäng ekonomi, Diamond -> mer guldkort med lounge accces, Silver får access ibland osv) som kommit senaste året eller som sagt försöka sänka priset några tior men varför inte säga det tydligt då? Informera åtminstone tydligt att det händer och när.
 

JanD

Medlem
Jag tycker att det är rätt att förbättra SAS+ samt C.
Begriper inte varför man kan ta lärdom av ex. SJ.
Man kan alltid (oberoende tid) i 1kl. Boka en måltid
Detta borde väl vara enkelt att efter kl 12.00 vid resa över 2.5 tim
erbjuda en måltid lik SJ och mot avgift i Go!
 

Marco

Ny medlem
I OT-tråden skrev vega att hen skulle flyga longhaul i business på "premiärdagen" 1 mars. Några synliga förändringar att rapportera, tro?

Jeg fløy SAS fra Shanghai til København Business på premierdagen 1. mars. Dessverre ingen forandring og ikke noe champagne. Man hadde ikke fått lastet inn, var svaret, og man var ikke sikekrt på om maten var i følge det nye eller gamle konseptet Kanskje det hadde vært lurt å ha hatt en reell lanseringsdag der alt var på plass, og crew var skikkelig oppdatert
 

OliT

Medlem
Jag flög Washington - Köpenhamn i Plus med avfärd i går. Enligt rapport från kabinpersonalen är det ingen champagne före avgång förrän 30 mars. De "negativa" förändringarna var dock införda fullt ut.
Vi blev lite sena i Washington och hade kort flygtid till Köpenhamn (bara drygt sju timmar) och min känsla är att det finns anledning för SAS att revidera hur man utför servicen. I Plus fick vi som vanligt en dryck strax efter avgång, tillsammans med lite nötter.
Maten dröjde dock mycket länge, och personalen ursäktade sig och förklarade att det nu tar längre tid i Go, i och med de nya rutinerna. Plus får käket delvis efter Go, och då blir det försenat.
Det kändes inte sådär jättekul att åka i högre kabinklass och se hur folket några rader bakom satt och käkade, när man själv ville försöka få ut så mycket sömn som möjligt.
 

Jacob

Medlem
Jeg fløy SAS fra Shanghai til København Business på premierdagen 1. mars. Dessverre ingen forandring og ikke noe champagne. Man hadde ikke fått lastet inn, var svaret, og man var ikke sikekrt på om maten var i følge det nye eller gamle konseptet Kanskje det hadde vært lurt å ha hatt en reell lanseringsdag der alt var på plass, og crew var skikkelig oppdatert

Jag flög Washington - Köpenhamn i Plus med avfärd i går. Enligt rapport från kabinpersonalen är det ingen champagne före avgång förrän 30 mars.
Jag tror bara att det var ändringen med alkohol i Go som ändrades den 1 mars, övrigt kommer som sagt den 30 mars.
 

FFS

Medlem
Jag flög CPH-SFO igår i go och där var de nya dryckeskonceptet infört. En alkoholfri dryck ingick. Personalen var väldigt tydliga (på ett bra sätt) med vad som ingick och vad som kostade, så jag tror inte att någon beställde vin eller öl av gammal vana och trodde det var gratis.

Säga vad man vill om besparingar, men att bara bjuda på en cola på 11 och en halv timme tycker jag känns rätt snålt. Det skulle enligt en flygvärdinna finns vatten (kolsyrat och vanligt) i bakre galley som man kunde hämta själv.
 

Hissen

Medlem
Sitter just nu på SK4683, Oslo-Malaga, SAS plus. Här har inga ändringar/kommer inga ändringar ske vad jag förstår. Synd att inga förändringar sker på en flygning +4 h, avgång 14:30. Har precis provat fläsk-salladen och påmindes ånyo varför man inte skall ta den. (Den här gången kommer jag inte glömma). Hade gärna ätit nogåt annat en Cafe-sortimentet.
 

Jacob

Medlem
Sitter just nu på SK4683, Oslo-Malaga, SAS plus. Här har inga ändringar/kommer inga ändringar ske vad jag förstår. Synd att inga förändringar sker på en flygning +4 h, avgång 14:30. Har precis provat fläsk-salladen och påmindes ånyo varför man inte skall ta den. (Den här gången kommer jag inte glömma). Hade gärna ätit nogåt annat en Cafe-sortimentet.
Det är ett litet annat salladskoncept som kommer (se bild i artikeln), men i övrigt har du rätt, din flygning kommer se i stort sätt likadan ut om en månad.
 

MarcusC

Medlem
Försökte plöja tråden... ändringar i "cafe" servering samt ev "fylligare" måltid i plus inom Europa skall alltså träda i kraft 30 Mars? Känns väl överlag positivt, men lite skeptisk om de tar bort smörgåsarna ex vis GOT-ARN...
 
Toppen