Senaste nytt

Bättre mat i SAS Plus men all alkohol till försäljning i SAS Go

När jag kör bil på tjänsteresa till Stockholm en tidig morron blir det frukost i Sillekrog som är halvvägs till Sockholm. Den frukosten betalar jag själv. Jag får inte heller några bonuspoäng mer än på Amex kortet jag använder för frukost. Vad är problemet?

När jag kör bil på tjänsteresa till Stockholm en tidig morron blir det frukost i Sillekrog som är halvvägs till Sockholm. Den frukosten betalar jag själv. Jag får inte heller några bonuspoäng mer än på Amex kortet jag använder för frukost. Vad är problemet?

Att jag blivit van vid att det är på ett sätt, och sedan tycker det är lite tråkigt när det blir sämre är alltså helt uppåt väggarna underligt? Jag tycker snarare att det känns rätt mänskligt och naturligt.

Är det bara jag som ser problemet med att man ens gör jämförelsen, det är i längden omöjligt för SAS att matcha dessa om man inte gör om från grunden och går all in på LCC, behöver inte vara fel att göra så utan förmodligen betydligt bättre än mellanmjölken som jag inte alls tror på.

Nej, jeg synes på en eller anden måde også at de lidt forsøger at "sætte sig mellem to stole", så at sige. De forsøger både at være et stort selskab med stort netværk og alt hvad der ellers hører til der, og samtidigt være low-cost carrier hvor servicen er skåret helt i bund. Og så er der det med deres billetpriser... Jeg synes i hvert fald at det indtryk som står tilbage, er at de jævnligt er en del dyrere end de andre selskaber, uanset om det er de andre LCC'ere eller de andre netværksselskaber, man sammenligner med. Eller er det bare mig? Jeg skal ikke udelukke at man kan finde SAS billetter til priser som er på niveau med konkurrenterne, men overordnet set...

Efter min mening må de vælge, hvad vej de vil gå. Jeg har også ofte tænkt at SAS burde lukke helt ned, og så starte fra bunden af. Analysere deres marked, og så lave et tilbud der er indrettet derefter.

Du behöver inte predika tidiga morgonövningar för mig. Själv ser jag till att gå upp tidigt om det krävs för att hinna med morgonbestyren. Dock förstår jag inte ditt inlägg. För 200 kr lär du få din frukost och mer därtill av cabin crew när de passerar med vagnen.

Yes, eller också så pröjsar man typ samma pengar och åker med Malmö Aviation, så serveras frullen som den skall utan kostnad. Men då får man istället det lilla helvetet med icke reserverad sittplats.

Flyger i princip bara SAS inom Europa, och då Go, så det påverkar inte mig så mycket men visst känns det trist att ta bort småsaker som ett glas vin. Å andra sidan, många bäckar små är ju ett välbekant fenomen, även om det i mångt och mycket känns som att SAS skjuter sig själva i foten med tämligen stor pricksäkerhet. Kanske görs det en pudel även på detta om ett tag?

SWISS (LX) körde Buy on board concept på Europalinjer under en period men de återinförde service ombord igen efteråt. De hade sponsrad catering (med reklam) när de återinförde fri snack och dricka ombord.

Kan väl hålla med om att man bör ha en anständig "lägsta-nivå" på servicen ombord. Frukost inrikes oavsett serviceklass ser jag som en stor konkurrensfördel för SAS men jag bejakar också den satsning man gör på utvecklingen i den högre serviceklassen. Man bör göra incitamentet att ta en dyrare biljett tydligare och förhoppningsvis acceptabelt. De flesta resenärer röstar ju trots allt med plånboken och bryr sig inte om man får frukost ombord eller behöver betala för drickan. Det är transporten från A till B som är det viktiga, inte servicen.....

I OT-tråden skrev vega att hen skulle flyga longhaul i business på "premiärdagen" 1 mars. Några synliga förändringar att rapportera, tro?

Jag tror att det som mer och mer framtyder är att SAS vill skapa sitt eget segment, varken premium eller någon form av LCC. Kanske har de strävat efter en "nordisk" produkt, säregen i sin art. Kanske är det därför vi har svårt att placera SAS nånstans och jämför oss med flera konkurrenter. Tydligt är ju att de med tanke på de senaste åren, tydligt behövt revidera hela produkten.
Kanske borde SAS egentligen gå ut med varför man har valt produkten som man har gjort och vara väldigt tydlig gentemot sina kunder, eftersom missförståelse eller viss oro uppstår.

Sen tycker jag personligen att i dagsläget är alla försämringar på GO i IC flygningar ett stort misstag, då SAS produkt redan är svårt föråldrar och sunken i flera avseenden jämfört med konkurrenterna. Egentligen borde prissättningen justeras tills en uppdaterad och/eller ny flygflotta anländer. Med tanke på de ofta bytena i CPH är ett jämförande byte annanstans inte en stor sak.

Generellt bra förändringar, men min uppfattning är att det är ett misstag att börja ta betalt för frukosten i Go på inrikeslinjerna. Frukosten är en detalj som fram tills nu skilt SAS från vissa konkurrenter och som bidragit till upplevelsen att SAS ger något extra - eller om man så vill, varit en del av SAS-känslan. Under åren har det spontant varit en sak som kommit fram i diskussioner med vänner och kollegor om SAS kontra andra alternativ när det gäller tidiga resor från norr. Även om jag numera ofta reser i Plus, så vi är nog flera som hoppas på ett omtag i tanken på den punkten.

Last edited:
Toppen