Senaste nytt

Bättre mat i SAS Plus men all alkohol till försäljning i SAS Go

Det återstår att se hur det fungerar. Min känsla säger att SAS inte har hittat balansen mellan prissättning och service än. Därför kan det hända att de omvärderar/justerar servicekoncept igen
Jag håller med - balansen saknas. Sett ur ett varumärkesperspektiv är det nog lätt att bli förvirrad som kund. De flesta här inne har visserligen "hyfsad" koll på SAS. :rolleyes: Men för nya resenärer, eller de som reser sällan är det knepigare.

Efter att business class togs bort på Europalinjer, och med Go och Plus, tycker jag att SAS gjorde ett bra försök att positionera sig tydligt; ett modernt (nåja), skandinaviskt och prisvärt alternativ som satsar på att ge resenären en smidig resa. "Scandinavian luxury" kanske är en bra benämning - prisvärt och fräscht, bra tider, trevlig personal och flexibilitet. Inget överflöd. Ingen snack om lyx eller "premium". Målgrupp: de som gör minst 5 T&R per år, om jag inte minns fel. Plus är till för dem som kräver flexibilitet och som värderar tid. Gott så.

Tyvärr återspeglas inte alltid detta i prissättningen. Jag är - i jämförelse med många här - ingen riktig hardcore frequent flyer. :cool: Men flyger cirka två T&R IC, 25 T&R Europa och fem T&R inrikes per år. Den övervägande delen betalar jag ur egen ficka, och flyger oftast ekonomiklass. I nästan samtliga fall är SAS dyrast. Och då jämför jag främst med BA, AF, KLM och Norwegian. Ibland med någon hundralapp eller två, ibland en tusenlapp. Detta har i hög utsträckning att göra med att de tider jag flyger är attraktiva; detta borde dock vara något som stämmer överens med SAS valda målgrupp.

Att få lite varmt käk och ett glas rött på AF upplevs nog som rätt trevligt i förhållande till SAS. Speciellt om biljetten dessutom är billigare.

Åker jag med SAS? Nästan uteslutande. De trafikerar mina linjer direkt, med bra tider. OptionTown är attraktivt på IC. Men jag är samtidigt en slav under EBG och djupt nere i poängträsket. Dock inte lika säker på att detta är lika attraktivt för de SAS vill fånga upp. Jag vill dock inte tänka på hur mycket extra jag spenderar på SAS-biljetter, och huruvida det är värt det i poäng... :D

Missförstå mig rätt - jag gillar SAS. Men jag tror att de behöver förtydliga erbjudandet ytterligare och samtidigt matcha prissättningen med den övergripande strategin. En kortsiktig försäljningsökning som en prisstrateg räknat fram är bevisligen bra för kassaflödet på kort sikt, men om den går på tvärsen med den övergripande strategin tror jag är farligt på längre sikt. Otydligheten blir ett faktum. Därmed inte sagt att andra flygbolag är mindre spretiga, men jag vill ju att det ska gå bra för SAS. :cool:

En sista grej som är mer long-haul fokuserat: tidtabell och frekvens. Visst, det är bra med Norwegian long-haul.. Till Oakland... En dag i veckan...

Där har du väl faktiskt den största anledningen till att man reser med SAS i jobbet. Reser man privat så finns det otroligt många fler parametrar att ta hänsyn till. Då är SAS borta, rent principiellt för min del. Papplådor, inte ens gratis dryck mellan måltider och oftast dyrare än konkurrenter.

Så jeg er SAS fanatiker når jeg synes det er bra at SAS PLUS endelig får forbedringene folk har gnellt og gnagd om så lenge? Man er ikke mye enig med seg selv når ALT er feil uansett hva man gjør, og forbedringer som har vært mast om blir innført så er ikke det verdt noe?

Får en helhetlig følelse av at SAS er blitt easy to hate. Hvis alt er så innmari feil får man lage eget flyselskap hvor alt er så mye bedre da, så kan vi jo se hvor lenge økonomien holder....

Det omdömet är baserat på ett antal inlägg, inte bara detta.

Jag tycker inte att det är speciellt revolutionerande åt något av hållen. SAS största konkurrenter är Ryanair och Norwegian och det får vi inte glömma.

Innan vilket klockslag är frukosten gratis på Norwegian?
Hur många gratis läsk får man till maten på Norwegian.
Hur många gratis väskor..Loungetillgång? Bonuspoäng som kan användas på andra flygbolag. Välja säte gratis.. Direktflyg med bra tidtabell... Osv osv.

Listan kan göras lång där SAS fortfarande är bättre än konkurrensen. IFE är iofs sämre.

Jag tycker inte att det är speciellt revolutionerande åt något av hållen. SAS största konkurrenter är Ryanair och Norwegian och det får vi inte glömma.

Innan vilket klockslag är frukosten gratis på Norwegian?
Hur många gratis läsk får man till maten på Norwegian.
Hur många gratis väskor..Loungetillgång? Bonuspoäng som kan användas på andra flygbolag. Välja säte gratis.. Direktflyg med bra tidtabell... Osv osv.

Listan kan göras lång där SAS fortfarande är bättre än konkurrensen. IFE är iofs sämre.

Är det DY och FR man vill mäta sig mot så är frågan: hur mycket sjunker biljettpriserna efter denna förändring?

Jag har svårt att se något negativt ur den här lanseringen från SAS.
Det behövdes verkligen tydligare skillnader mellan SAS Go och SAS Plus, vilket jag tycker SAS har lyckats lösa på ett mycket bra sätt.
Vem förväntar sig egentligen gratis frukost (inrikes) och gratis alkohol till maten (IC) när man har köpt en billig SAS Go-biljett?

Nu skålar vi för förbättringarna i SAS Plus och SAS Business!

Antar ar att många som reser från "alla andra" orter än Sthlm, Gtb, Malmö, Köpenhamn och Oslo till nämnda orter Med start tidigt på morgonen kommer att sakna frukost. Imho har numer Malmö aviation "Frispark" på sin leverans minus Eurobonus och free seating.

Trod du missuppfattat syftet med traktamente, det är just för att kompensera för kostnader som uppstår i samband med resa.

Jag har inte missuppfattat syftet, men däremot går det att konstatera att de få kronorna som betalas ut som dagtraktamente nu till större del går åt till en ombordfrukost om man nu vill äta något. Att få en liten gratis frukost har funkat bra för mig, när jag sedan oftast behöver betala något själv till eftermiddagen (och får kostavdrag för lunch).

Är DY så mycket billigare än SK? FR är det, men flyget allt för ofta från alternativa flygplatser.

Därav min fråga. Om SAS ser LCC som sina främsta konkurrenter så kan man agera på två sätt, antingen öka servicen eller minska priserna. Nu ser vi att servicen minskat, alltså bör man rimligtvis även ha sänkt priserna.

Hur mycket har man sänkt priserna med denna förändring?

Toppen