Bernie
Medlem
Jag håller med - balansen saknas. Sett ur ett varumärkesperspektiv är det nog lätt att bli förvirrad som kund. De flesta här inne har visserligen "hyfsad" koll på SAS.Det återstår att se hur det fungerar. Min känsla säger att SAS inte har hittat balansen mellan prissättning och service än. Därför kan det hända att de omvärderar/justerar servicekoncept igen
Efter att business class togs bort på Europalinjer, och med Go och Plus, tycker jag att SAS gjorde ett bra försök att positionera sig tydligt; ett modernt (nåja), skandinaviskt och prisvärt alternativ som satsar på att ge resenären en smidig resa. "Scandinavian luxury" kanske är en bra benämning - prisvärt och fräscht, bra tider, trevlig personal och flexibilitet. Inget överflöd. Ingen snack om lyx eller "premium". Målgrupp: de som gör minst 5 T&R per år, om jag inte minns fel. Plus är till för dem som kräver flexibilitet och som värderar tid. Gott så.
Tyvärr återspeglas inte alltid detta i prissättningen. Jag är - i jämförelse med många här - ingen riktig hardcore frequent flyer.
Att få lite varmt käk och ett glas rött på AF upplevs nog som rätt trevligt i förhållande till SAS. Speciellt om biljetten dessutom är billigare.
Åker jag med SAS? Nästan uteslutande. De trafikerar mina linjer direkt, med bra tider. OptionTown är attraktivt på IC. Men jag är samtidigt en slav under EBG och djupt nere i poängträsket. Dock inte lika säker på att detta är lika attraktivt för de SAS vill fånga upp. Jag vill dock inte tänka på hur mycket extra jag spenderar på SAS-biljetter, och huruvida det är värt det i poäng...
Missförstå mig rätt - jag gillar SAS. Men jag tror att de behöver förtydliga erbjudandet ytterligare och samtidigt matcha prissättningen med den övergripande strategin. En kortsiktig försäljningsökning som en prisstrateg räknat fram är bevisligen bra för kassaflödet på kort sikt, men om den går på tvärsen med den övergripande strategin tror jag är farligt på längre sikt. Otydligheten blir ett faktum. Därmed inte sagt att andra flygbolag är mindre spretiga, men jag vill ju att det ska gå bra för SAS.