Senaste nytt

Bästa/sämsta flygplats i Europa?

Skönt att se att man inte är ensam om att tycka illa om CDG, hur man kan få driva en så stor flygplats så otroligt taffligt är en gåta.
Förklaringen kanske ligger i språkproblemen.

Är jag den ende som inte helt dissar CDG??
Jag har bott i Paris och hade CDG som hemmaflygplats ett tag.
Visst spelar språk och kultur in. Jag lärde mig flygplatsen och kunde tala språket obehindrat och visst blev det en lite annorlunda upplevelse.

Faktum är att jag hade ett makalöst bra facit på uppgraderingar med SAS från CDG, tror jag blev uppgraderad fyra flygningar i rad. En gång missade dom mig vid gaten, men istället för att ge uppgraderingen till någon annan kom gatetjejen ombord på planet och fixade det i kabinen istället så jag fick flytta fram från economy till business, som det var tänkt.
Det var riktigt bra där ett tag, men så var jag rätt slipad på att hantera den kulturella biten.

Personligen värderar jag högt saker som effektivitet och punktlighet, jag kan nog klara mig utan panoramafönster och flashiga butiker bara flygplatsupplevelsen flyter på så smidigt som möjligt, det gör den inte på CDG. Är det fikarast för personalen vid säkerhetskontrollen så är det det, sedan om kön bakom är lång med folk som håller på att missa sina flyg, det är ingen som riktigt bryr sig om. Det är den metaliteten som finns lite för ofta på CDG. Är man transferpassagerare, inkommande flyg är sent, och så möter man den mentaliteten, självklart blir det en frustrerande upplevelse.

Jag har nog inga flygplatser som jag gillar extra mycket i europa, så länge loungen är OK så funkar de flesta bra...

Top 10 för sämsta flygplats är dock:
1) CDG
2) CDG
3) CDG
4) CDG
5) CDG
6) CDG
7) CDG
8) CDG
9) CDG
10) CDG

Btw, har jag sagt att jag inte gillar CDG?

Kan bara hålla med dig. Jag hatar CDG.

CPH är helt OK. När det gäller LHR så är terminal 5 helt OK medan terminal 3 suger.

Bland mina favoriter i följande ordning:
Heathrow: Bra skyltat och lätt att hitta trots stor flygplats. Ett plus för T5 som idag faktiskt fungerar. Bra lounger och bra shopping som man gärna spenderar några timmar på.
Arlanda: Där faktiskt bagaevagnen är gratis att använda. Bra shopping, lätt att hitta och bra passagerarservice generellt.
Munchen: Lätthittat, trevlig personal och bra shopping där en flaska Limoncello var mer prisvärd än i Italien.

De lite sämre:
Säger som många andra: CDG!! Försökte ge den en chans. Fördelen jag hittar var att det gick fort för väskorna att komma..men annars var det mest negativt. SAS gamla Business lounge låg på bottenplan och gav ett allmänt dystert intryck. Liten Tax free, oserviceinriktad personal. Ett extra minus är den icke fungerade Fast Track. Man hade en egen linje men när det kom till själva kontrollen så fick man dela den med övriga passagerare ifrån vilka man fick höra syrliga kommentarer som t ex. att ni minsann går före... Ledsen, men betalar man priset för en C klass biljett ska man väl ha några fördelar.
Rom: Allt tar tid, fick vänta på flygplanstrappan skulle komma på plats, väskorna tog 40 minuter innan ens vår flight var på plats. SAS otroligt tråkiga lounge där vi blev "tvingade" att vänta i 7 timmar pga förseningar.
Miami: Stor flygplats,men inte välanpassad för långa transfertiden. En USA flygplats som påminner om motsvarande i Newark t ex. minimalt med restauranger, liten tax free. Mycket yta,men inget tilltalande för varket affärs- eller fritidsresenären.

ARN. Det är så muggigt, tråkigt och Stockholms/svensk komplexet syns direkt. "Welcome to my home town"... Man känner sig som en apa när man går igenom pass kontrollen. Varken GB (ej i schengen) samt USA har så inburade kontroller. Man får interagera med en individ. Inte PÅ ARN, här är det polisman bakom glasbås och låsta dörrar. Kommunist feeling. ARN är stendött som flygplats. Några wide bodies om dagen, boring. Lounge utbudet är en katastrof. Väskorna tar tid att få i dyng-rummet i arrivals. Sen ska vi inte börja med T2 och T4...

CDG. Utan tvekan Europas värsta flygplats.
LHR T3. (VS vingen borträknad som Gold eller i UC)

AMS gillar jag, har varit där ett par gånger, den är skön på något sätt
LAX - mest för att det är så löjligt mycket balla plan att kolla på, många stora wide bodies där

Måste även slå ett slag för de gamla utestationerna
min hembas OSD där planen tankar och packar och vänder på typ 10 minuter (vet inte om det heter turn-around eller nåt va?)
inga massa gater som ska bemannas och stökas med så man blir sittande i planet (typ ARN)

TXL är botten
ARN är inte heller nån favorit

Last edited:
Rom: Allt tar tid, fick vänta på flygplanstrappan skulle komma på plats, väskorna tog 40 minuter innan ens vår flight var på plats. SAS otroligt tråkiga lounge där vi blev "tvingade" att vänta i 7 timmar pga förseningar.

Just det ja, besökte FCO för första gången för några veckor sedan och det var ingen höjdare! Fick också uppleva väntan på bagaget - det tog säkert 45 minuter innan några väskor från vårt plan dök upp på bandet.

På den resan upplevde jag däremot både DUS och BRU som bra transitflygplatser med korta sträckor och hyggligt utbud, även om jag inte skulle vilja spendera en heldag på någon av dem...

Konkurrensen är mördande när det gäller att vara värsta flygplats i Europa.

Jag tycker inte så illa om ARN men pirerna på T5 är mörka och eländiga. Inte lika illa som på terminalen som används av SAS på CDG dock. Där är det riktigt trist. LHR T3 är ett skämt. Allt är dåligt där, från att det är alldeles för mycket folk till att det är lång kö i säkerhetskontrollen(även i Fast track) och alltid är det någon dåre som flyger för "första gången" som stoppar upp där. Lägg till att personalen är sjukt otrevliga från säkerhetskontrollerna och i taxfreebutikerna och du vill fly in i loungen. Jag tycker personligen att London lounge är bättre än Scandinavian lounge på ARN men skulle gärna slå ett slag för Krisflyer loungen som man hittar om man tar vänster vid London lounge och går en liten bit. Håller även med om FCO. Det blir en lång uppräkning av dåliga flygplatser det här.

Jag gillar däremot HAM. Ljust och luftigt och även om utbudet av butiker kanske är sisådär känner åtminstone inte jag att det är ett problem. För mig är det viktigare att terminalen i sig är fräsch. Bagaget kommer på en gång också.

Bara jag som gillar den flygplatsen jag faktiskt besöker lite oftare än ARN, nämligen LLA ;)

ALC nya terminal tycker jag om, dock så är de som så att att de även här leder personalen via tax free, med massa parfymer längs vägen.

GIB är nog den coolaste flygplatsen jag varit på, att jag dessutom gått på landningsbanan gör nog hela upplevelsen, "Yield for aircraft" skylten är bra.

Toppen