Senaste nytt

Bästa/sämsta flygplats i Europa?

Har svårt att förstå ni som tycker Vantaa är bra, allting stänger kl 21, inkl SAS loungen. Sen flygning och man är tvingad att gå till ett sunkigt och överprisat kafe i hörnan på terminalen. Tror iof att det är anorlunda för long haul flygningarna som är i andra ändan av terminalen men inget jag provat. Någon som vet?

Gillar LHR T5 skarpt. men det beror nog mest på att jag kommer in i loungerna. Däremot upplevde jag en mass trixande och fixande för tre år sedan när jag ville till Dinersloungen i T3, eftersom jag hade 3 timmar över. Är man på departure level i T5 går det inte att komma ut. Jag fick bli utexkorterad av personalen.

Jag passerade BCN ett par gånger i sommar och terminal 1 är något av det bästa jag sett i flygplatsväg.
Det som drar ner lite är Spanairs lounge som inte har ett särskilt bra utbud av mat/dricka och ingen utsikt över rullbanorna.

Jag gillar också MUC starkt. Både som transitflygplats men nästan ännu mer när man har MUC som slutdestination.
CPH är också trevlig med SAS Scandinavian liunge som höjdpunkt.

Värst är ju helt klart CDG tätt följd av FRA om man måste ta sig från Schengen till USA-flighterna.
Hela FRA känns dessutom underdimensionerad och det blir lätt packat med folk i navet mellan A och B gaterna.
Måste även erkänna att GSE är rätt risig (trots att jag är Göteborgare). Ett korrugerat plåtskjul utslängt på en åker...

Skönt att se att man inte är ensam om att tycka illa om CDG, hur man kan få driva en så stor flygplats så otroligt taffligt är en gåta.
Förklaringen kanske ligger i språkproblemen.

En klar favorit för mig är MUC.

Tycker också intensivt illa om att bli inslussad i taxfree infernot direkt efter säkerhetskontroll, en trist trend.

De tre favoriterna får nog bli:
- MUC; tysk effektivitet
- AMS; klart och tydligt
- ATH; luftigt och fräsht

De tre sämsta:
- FRA; även om många gillar den tycker jag det är svårt att hitta tex. om man ska byta terminal
- CDG; trots många transfers genom och att jag talar flytande franska så kan man inte bli annat än förbannad när man upptäcker att man irrat sig utanför check-in-diskarna och måste gå tillbaka genom security. Hade dock ett smidigt byte mellan 2G och 2E då jag hittade bussen mellan dem!
- ORY; mer oorganiserat ställe finns ej!

Har inte besökt CGA på åratal. Däremot har ZRH besökts, med glädje, ett flertal gånger i år. Även MUC är en favorit. Likaså GVA.
ARN är ingen höjdare pga långa väntetider på bagage.

Bäst:
MUC T2
LHR T5 (men minus på LHR för att det oftast är extra väntetider för både landning och start)
AMS

Sämst:
CDG
FRA (obegripligt hur en tysk flygplats kan verka så oorganiserad, dåligt skyltad och så svår att hitta rätt i)
LIS

Kommentar om CPH: För några år sedan platsade den på top 3, men har blivit klart sämre. Att de satsar på butiker och omvandlar alla ytor till försäljningsytor är en sak, men bland annat börjar också vissa delar av den bli väldigt sliten, toaletterna är ofräscha och trånga och det är allt oftare problem (förseningar) med bagagehanteringen.

Toppen

MUC T2 Världsklass helt enkelt, bra service och utbud.
ZRH. Inte låmgt efter MUC, men lite sämre serviceutbud och högre priser.
CPH ( Jag tycker ARN är helt ok oxå, men ARN har inte samma egenskaper inom terminalen som CPH ( Se bara på T4 till T5, det är liksom mer komplicerat byta på ARN )
VIE Värd att nämna,korta avstånd, effekivt om än inte toppmodernt.

Mittemellan
FRA & LHR, kan vara frustrerande flygplatser, men har sina poänger och trots flera problem flyter det oftast ändå ( I synnerhet FRA)

Botten
CDG Verkar tala för sig självt...crap helt enkelt.
MXP Ingen kul upplevelse, stressigt och rörigt.
LYS Finns det någon vettig flygplats i Frankrike? LYS är så urtrist och service därefter.

Last edited:
Ha! Jo JTR är väl inte något toppställe. Men å' andra sidan brukar väntan vara ganska kort...

CPH o BCN och i viss mån MUC håller måttet, tycker jag.

Kan förstå en del av kritiken mot CDG, men jag tycker den är bättre an FRA. Dock, jag har oftast använt Terminal 2F o 2E - till och fån ARN och USA/Kanada. Med Silverkort eller business biljett så går man i de snabba köerna. Desstom finns det en och annan smitväg... glastaket i Terminal 2F kan göra att det blir väl varmt soliga sommardagar (svag A/C?). Dock loungen ligger under terminalen = svalare.

Får jag välja var jag ska byta så föredrar jag klart CDG över FRA. Har inte använt LHR så mycket på sista tiden så jag kan inte uttala mig. AMS, ja där är jag nog neutral.

Är jag den ende som inte helt dissar CDG??

Toppen