Senaste nytt

Bästa platserna i SAS nya business class?

Hemresan från Tokyo är ju en dagtur, så var beredd på att du får solen rakt in genom fönstret om du sitter på vänster sida.
Själv är jag känslig för alltför mycket sol, och väljer helst högersidan, H-platsen, i västlig riktning.
Sen är jag extra förtjust i rad 8 (8A eller 8H) - jag tycker om att ha hela kabinen framför mig och hörnplatsen längst ner i Businesskabinen känns lite extra ombonad och intim. Ingen sitter direkt bakom, och det är dessutom en "äkta" fönsterplats.
Eventuellt stök och stoj från galley och toaletter stör mig inte det minsta.

Tack för ingående beskrivning. 4A till Tokyo och nu ändrat till 8H på vägen hem!

Får du alltid det val du vill ha? Det brukar ju vara nackdelen med att sitta så långt bak.

Senaste resan till PVG var fullbokad i C. Jag hade plats 8A. Inga problem att få det jag ville.
Hemresan var i en kabin bokad till kanske en tredjedel. Jag satt på 8H. Då hade en av rätterna tagit slut. Enligt flygvärdinnan hade de 1 portion av denna, eftersom det var så få ombord. Och den portionen försvann vid första raden.
Så risken verkar vara större när det är liten beläggning.

Visst, det är en risk att någon av rätterna tar slut. Men jag tillhör de som äter i stort sett allt, och ser sällan bara en tänkbar varmrätt på menyn. Och SAS erbjuder ju ändå 4 olika varmrätter, så det går alltid att hitta något.

Hemresan från Tokyo är ju en dagtur, så var beredd på att du får solen rakt in genom fönstret om du sitter på vänster sida.
Själv är jag känslig för alltför mycket sol, och väljer helst högersidan, H-platsen, i västlig riktning.
Sen är jag extra förtjust i rad 8 (8A eller 8H) - jag tycker om att ha hela kabinen framför mig och hörnplatsen längst ner i Businesskabinen känns lite extra ombonad och intim. Ingen sitter direkt bakom, och det är dessutom en "äkta" fönsterplats.
Eventuellt stök och stoj från galley och toaletter stör mig inte det minsta.

Finns det någon mat kvar när vagnen når rad 8?

Ja, åtminstone de gånger jag åkt. Maten ska ju dessutom räcka till rad 9 och 10.
Jag har aldrig lämnat SAS Businesskabin hungrig.

Jag hade plats 8A senast till Hong Kong och Hjortkinden som "alla" verkar gilla var slut innan rad 6.
Maten kommer självklart inte att vara slut men risk att ditt förstaval inte finns när man sitter på någon av de sista raderna.

Jag hade plats 8A senast till Hong Kong och Hjortkinden som "alla" verkar gilla var slut innan rad 6.
Maten kommer självklart inte att vara slut men risk att ditt förstaval inte finns när man sitter på någon av de sista raderna.

Det var just hjortkinden som jag åt när jag satt på plats 8A till PVG. Och den smakade väl sådär.....
Å andra sidan hade jag inte en aning om att jag skulle vilja äta just hjortkind, innan jag fått min preflight-champagne, så hade den varit slut hade jag nog ändå känt mig nöjd med middagen.
Men visst, risken för att maten kan ta slut finns ju, beroende på hur långt bak man sitter...

I ett framtida idealscenario ser man att Eurobonusstatus prioriteras vid val av mat.

Det var just hjortkinden som jag åt när jag satt på plats 8A till PVG. Och den smakade väl sådär.....
Å andra sidan hade jag inte en aning om att jag skulle vilja äta just hjortkind, innan jag fått min preflight-champagne, så hade den varit slut hade jag nog ändå känt mig nöjd med middagen.
Men visst, risken för att maten kan ta slut finns ju, beroende på hur långt bak man sitter...
Jag är inte direkt förtjust i fisk och inte heller vegetariska alternativ så jag hade bara ett val kvar vilket var kalkon, och man kan väl summera det som att den var just kalkon, dvs ingen höjdare men helt klart ätbart.
Jag gillade också att sitta längst bak i hörnet, man får bra överblick på allt som händer och störs inte av galley/toaletter bakom. Jag sitter dock hellre längre fram just pga maten och utsikt över kabinen är inget jag behöver heller.

I ett framtida idealscenario ser man att Eurobonusstatus prioriteras vid val av mat.
Perfekt när en Pandion ber om att få byta plats med dig, hände mig från Miami när någon som onekligen var Pandion bad om att få min plats för att sitta bredvid sitt resesällskap. Jag fick faktiskt välja mat innan de började serveringen så att mitt förstaval skulle vara tillgängligt. Såg inte att de frågade någon annan i kabinen förutom Rickard som ändå satt längst fram.

Toppen