Senaste nytt

Bästa platserna i SAS nya business class?

Tänk vad olika vi upplever sätet, nog är det irriterande med att den verkar pumpa upp luft själv och släppa ut då och då men det problemet har jag även haft på andra bolag. Swiss gamla Business-säte och Air Canadas nya ser jag som sämre alternativ än SAS för min egen smak.
Första raden på SAS är oslagbar med nya kabinen enligt mig.
Jag får prova första raden på vägen hem om den är ledig. Så hoppas jag att jag omvärderar!

Måste tyvärr hålla med. Sitter just nu på SK939 till LAX, har 5h kvar och har en fruktansvärd träsmak. Den här luftstolen måste ju vara ett skämt!? Har man provat den innan man köpte den? Den pyser och håller på om vartannat. Fyra gånger har luften gått ur ryggstödet, då får man nollställa den med en liten switch under armstödet. Men även när den är tyst och fylld med luft är den sjukt obekväm.

Loungeläget är även det helt fel, känns bara obekvämt. Otamanen är för långt bort. Och det är svårt att ha plats med benen "uppåt" så att säga, trångt. Nej det gör mig verkligen ledsen att inse detta, men kommer nog inte åka det här igen :-( Servicen är fantastisk, maten helt ok och kabinen är väldigt vackert designad. Men det här sätet är väldigt blekt jämfört med all annan Business jag åkt (British Airways, American, Delta, KLM, Air France). Blir till att prova Lufthansa nästa gång man skall flyga Star Alliance.

Jag sitter på 2H, gissar att upplevelsen blir något bättre på första raden men sätet lär vara detsamma.
Det kanske inte är just detta som hänt i ditt fall, men jag upplevde samma sak på en av mina första resor i nya kabinen och märkte det att det var massagefunktionen som var satt i intervall-läge. När man tror att man stängt av massage så har man egentligen slagit på intervall...

Jag sover på sidan och upplever sängen i stort som lite hård, men jag brukar be om en extra bäddmadrass och en extra kudde och då blir det riktigt skönt!

Det är ett ganska långt intervall (30-45min) från att den är fylld med luft tills luften är ur. Enda som får tillbaka luften är att "resetta stolen" Sova gick bra dock, la filten som extra padding så kunde jag sova bra. Problemet med komforten är främst när man "softar" tycker jag, typ ser på film eller så.

Det är ett ganska långt intervall (30-45min) från att den är fylld med luft tills luften är ur. Enda som får tillbaka luften är att "resetta stolen" Sova gick bra dock, la filten som extra padding så kunde jag sova bra. Problemet med komforten är främst när man "softar" tycker jag, typ ser på film eller så.
Vi börjar hamna lite off topic nu, men det är bara att beställa in valfri Mikkeller öl så funkar vilken stolsinställning som helst perfekt för att softa ;)
Hoppas resan hem blir bättre och det där som @RickardG säger om massagefunktionen måste nog undersökas också. Hur slår man av den helt istället för intervall-läge?

Vi börjar hamna lite off topic nu, men det är bara att beställa in valfri Mikkeller öl så funkar vilken stolsinställning som helst perfekt för att softa ;)
Hoppas resan hem blir bättre och det där som @RickardG säger om massagefunktionen måste nog undersökas också. Hur slår man av den helt istället för intervall-läge?
Är helt med dig på Mikkellern, 10p till SAS som har samarbete med ett av de bästa bryggerierna just nu. Massagefunktionen är inte problemet tyvärr. Men Kristina (bästa Steward jag någonsin haft, MAGISKT bra och serviceminded) skall felanmäla stolen. Har nu ändrat min hemresa till 1E (A340). Hoppas på en bättre upplevelse! :)

Edit: Insåg nu när jag hade skrivit 1E att det är ju LN-RKP jag kommer flyga då, så jag får prova rad 1 på nya kabinen en annan gång.

Last edited:
Pratade med grabben nu och han struntar i fönster eller inte, så vi behåller platserna längst fram i mitten (1D, 1F)

Tack för all input!
Jag är i samma läge (dvs ska åka med barn) och vi valde 1A och 2A då sitter man nära varandra men barnet får ändå uppleva frihetskänslan att göra vad den vill. När vi kommer på planet får barnet välja säte. Beror förstås på hur mycket hjälp barnet behöver med stol etc.

Jag gillar platserna på rad 8!

Har visserligen bara flugit 8A och 6D men det jag gillar med 8A är att man får en liten extra hylla bakom sätet där man kan lägga upp kudden/kuddarna så dom inte är i vägen. Jag stördes inte alls av folk som skulle gå till toaletten eftersom man sitter in mot fönstret och inte ut mot gången.

Är helt med dig på Mikkellern, 10p till SAS som har samarbete med ett av de bästa bryggerierna just nu. Massagefunktionen är inte problemet tyvärr. Men Kristina (bästa Steward jag någonsin haft, MAGISKT bra och serviceminded) skall felanmäla stolen. Har nu ändrat min hemresa till 1E (A340). Hoppas på en bättre upplevelse! :)

Edit: Insåg nu när jag hade skrivit 1E att det är ju LN-RKP jag kommer flyga då, så jag får prova rad 1 på nya kabinen en annan gång.

Skall strax landa i CPH, och fick still slut nya kabinen. Valde 7H då jag ville prova ett säte ut mot gången så att säga. Detta var otroligt mycket bättre än att sitta inträngd mot sidan av planet. En helt annan upplevelse. Detta säte höll dessutom luften hela flighten. Superbra personal igen!

Toppen