Senaste nytt

Bästa platserna i SAS nya business class?

jsn

Medlem
Jag sitter gärna så långt fram som möjligt, detta för att slippa så mycket spring från andra passagerare som möjligt. Har främst suttit på 1H och 1A, och visst kan man märka av rörelser och ljus från Galley, men inget som stört mig hittills. Föredrar 1H då det inte är lika nära till grannen på andra sidan gången.
 

fcx

Medlem
Fråga kring val av plats.
Jag och en kompis skall flyga A350 med SK om en dryg månad, idag är vi seatade på 1D och 1F både på utresan och hemresan.
På hemresan funderar jag på att seata om oss till varsin fönsterplats då prio är att sova och samkväm mindre, i princip alla fönsterplatser är lediga, mina tankar är 1A/H eller 2A/H, antingen mer utrymmen för fötterna i sleep mode eller mer privat.
Vi är båda normallånga [spannet 180-185cm], hur resonerar ni kring mer utrymme i foot well vs. mer privat avskilt ut mot gången?
1 D+F är ett bra val. Rad 2 är trängre, och det är inget stort uppköp mot fönsterplatserna på rad 1.
 
Om man inte lyckas hitta platser i business för hela familjen, hur strikta är SAS med att man går från Business till Plus/Go för att hänga lite med övriga familjen? (om hälften åker business , hälften go respektive väg). Fattar att plus/go inte släpps in i Business men tänkte andra vägen?
 

palmen

Moderator
Om man inte lyckas hitta platser i business för hela familjen, hur strikta är SAS med att man går från Business till Plus/Go för att hänga lite med övriga familjen? (om hälften åker business , hälften go respektive väg). Fattar att plus/go inte släpps in i Business men tänkte andra vägen?
Det är inga problem att gå runt i planet, det brukar dock inte vara så uppskattat att stå och blockera gången en längre tid. Men när maten är serverad och undanplockad ska det inte vara några problem att gå bak till go/plus och snacka lite, ni kan ju gå till galley längst bak i planet tex och snacka lite om ni inte vill blockera hela gången.
De kommer dock inte låta någon gå fram till Business, men att gå bak i planet ska inte vara något problem. Man kan ju alltid meddela crew vad man tänker göra så att de är med på det hela.
 

xz0781

Medlem
Tokyo är igång med SAS igen! Har 4A dit (nattflyg) och det är det inte så mycket att orda om. Tillbaka (dagflyg) var det dock lite mer bokat. Valet föll på 10A. Lugn liten kabin, klart att risken för att en maträtt tagit slut finns men det tar jag. Nära till "baren" i galley. Inget spring förbi en till toaletten. Nu kommer frågan: Borde jag ha valt 8A i stället? :)
1685635205073.png
 

Taggen

Medlem
Tokyo är igång med SAS igen! Har 4A dit (nattflyg) och det är det inte så mycket att orda om. Tillbaka (dagflyg) var det dock lite mer bokat. Valet föll på 10A. Lugn liten kabin, klart att risken för att en maträtt tagit slut finns men det tar jag. Nära till "baren" i galley. Inget spring förbi en till toaletten. Nu kommer frågan: Borde jag ha valt 8A i stället? :)
Visa bifogad bild 142764
Nej, får 8A är precis vid självbetjäningsbaren så där går folk. 8H eller 10A är bättre.
 

palmen

Moderator
Tokyo är igång med SAS igen! Har 4A dit (nattflyg) och det är det inte så mycket att orda om. Tillbaka (dagflyg) var det dock lite mer bokat. Valet föll på 10A. Lugn liten kabin, klart att risken för att en maträtt tagit slut finns men det tar jag. Nära till "baren" i galley. Inget spring förbi en till toaletten. Nu kommer frågan: Borde jag ha valt 8A i stället? :)
Visa bifogad bild 142764
De är typ same same, beror på om du vill ha uppsikt över hela stora eller lilla kabinen.

Som nämnts så är självservice baren precis vid 8A, på gott och ont. Jag hade tagit båda dessa platser om rad 1 eller 9 var tagna för en nattflight
 

RimaZ

Medlem
Flyger till DC i Oktober med SK925 (A350) i business och hem från Miami med SK954 (A330) - Vilka sätesrader är lämpliga om man vill sitta i mitten och kunna prata med sin resepartner? Vi är alltså 2 pax. Vill minnas att varannan rad har mer "vägg" ut mot gången och således är mer avskild, men istället mer öppet gentemot andra mittsätet.
 

fcx

Medlem
Flyger till DC i Oktober med SK925 (A350) i business och hem från Miami med SK954 (A330) - Vilka sätesrader är lämpliga om man vill sitta i mitten och kunna prata med sin resepartner? Vi är alltså 2 pax. Vill minnas att varannan rad har mer "vägg" ut mot gången och således är mer avskild, men istället mer öppet gentemot andra mittsätet.
Nej, alla mittraderna är likvärdiga och har ett sidobord mellan sätena.

SAS har inga honeymoon-säten.
 

palmen

Moderator
Flyger till DC i Oktober med SK925 (A350) i business och hem från Miami med SK954 (A330) - Vilka sätesrader är lämpliga om man vill sitta i mitten och kunna prata med sin resepartner? Vi är alltså 2 pax. Vill minnas att varannan rad har mer "vägg" ut mot gången och således är mer avskild, men istället mer öppet gentemot andra mittsätet.
Alla säten är same same i mitten förutom rad 1/9 som har mer benutrymme. Enda som skiljer är om skilheväggen är på höger eller vänster sida av din stol
 
Toppen