Senaste nytt

Bästa platserna i SAS nya business class?

Har bokat premiärtur för mig i SAS Business till Chicago nästa vår (om allt nu går som det skall med pandemin o_O).
Vilken plats borde jag välja? Ser väldigt öppet ut just nu

-Får för mig att de ”riktiga” fönsterplatserna är bäst för ensamresande. Är rad 2, 4, 6 och 8 enligt SeatGuru. Stämmer det?
-Hur långt bak borde man i så fall sitta? Rad 8 går väl bort pga av galley, så kanske 6 eller 4 då?
-Gissar att vänster sida är bäst på vägen dit och höger på nattflygningen hem pga solen

Utresa med: SK 945 | Airbus A330-300
Hemresa: SK 946 | Airbus A330-300
A-platsen är bäst om du vill sitta på solsidan. Själv föredrar jag att sitta på skuggsidan och skulle hellre välja höger sida på ditvägen och vänster på hemresan - fast hem spelar ju inte så stor roll eftersom man förväntas dra för fönsterluckorna under nattresan.
Jag väljer alltid rad 8 för att få större överblick över kabinen och mer flygkänsla "i rummet" (vilket jag aldrig känner när jag stirrar in i en vägg). Jag har aldrig störts av galley eller toaletterna. En annan fördel är ju att man kommer av snabbt.
Nackdelen är förstås att vissa maträtter kan ha tagit slut - om man är kinkig med matvalet.

Har bokat premiärtur för mig i SAS Business till Chicago nästa vår (om allt nu går som det skall med pandemin o_O).
Vilken plats borde jag välja? Ser väldigt öppet ut just nu

-Får för mig att de ”riktiga” fönsterplatserna är bäst för ensamresande. Är rad 2, 4, 6 och 8 enligt SeatGuru. Stämmer det?
-Hur långt bak borde man i så fall sitta? Rad 8 går väl bort pga av galley, så kanske 6 eller 4 då?
-Gissar att vänster sida är bäst på vägen dit och höger på nattflygningen hem pga solen

Utresa med: SK 945 | Airbus A330-300
Hemresa: SK 946 | Airbus A330-300
Kollade solen här när jag själv flög till ORD (och hem) senast.
95ef11ec2ab91314c9b081b7e33c0b7d.jpg

Rad 1 väljer jag om jag ska sova, eftersom det är extra benutrymme (och skärmen på väggen kommer längre bort än i ryggstödet framför som det är på övriga rader). Benutrymmet är värdefullt för mig som är 192 cm.
Är också lång. Kan du sova helt raklång på Rad 1 (eller de andra generellt för den delen)?

Har alltid de "mysiga" stolarna närmast fönstret i Businessclass varit blockade? Har svårt att tro att just de stolarna är upptagna på både dit och hemvägen.

Skärmbild 2021-07-18 202828.png

Har nog inget med business award att göra.
Jag kan boka dessa på alla mina flighter som EBD. Kan vara en ny "förbättring" där bara vissa kan boka dessa platser i förväg, på samma sätt som de gör inte economy när vissa platser kräver status för att kunna bokas.

Har nog inget med business award att göra.
Jag kan boka dessa på alla mina flighter som EBD. Kan vara en ny "förbättring" där bara vissa kan boka dessa platser i förväg, på samma sätt som de gör inte economy när vissa platser kräver status för att kunna bokas.

Låter klokt! Högre status, bättre säten. Då får man väl välja skitsätena då :)

Har du testat att påbörja en ny bokning med samma datum och se vilka val du har då? Det enda jag kunde notera var att som icke inloggad var att jag inte kunde välja platserna med bassinet i A350 men gick utmärkt som EBG+ men i A330 såg jag inga begränsningar.

Toppen