Senaste nytt

Bästa kreditkortet för lounger (Priority Pass)

Härligt med så många svar, så en kort konkludering gällande lounge-access-med-en-budget:

• Eurocard Platinum - 1500kr
  • SHB Platinum - 1900kr
  • First Card Exec - 2500kr
  • Amex Platinum - 5000kr

De tre första verkar ge samma sak vad det gäller lounger, så en försäkringsjämförelse vore väldigt uppskattat för att se om den är värd prisskillnaden. Amex kortet ligger lite över i pris men har bättre loungeutbud och kanske även bättre reseförsäkring?

Vad det gäller övriga förmåner så har alla concierge (dock är kvalitén oklar) samt något annat i still med rabatt på diverse internethandlare (Eurocard) eller fonder (SHB). (Har faktiskt ingen aning om vad USPen med First Card är, kanske även lite oroväckande att hon i kundtjänsten inte visste varför man skulle betala mer för det kortet än exempelvis Eurocardet när jag ringde.)

Angående Diners...

Vet inte riktigt hur jag värderar det men vill gärna undvika "faran" om jag behöver en lounge och inte har kommit upp i rätt spend för att komma in. Vill inte känna att jag måste hushålla med loungebesöken (även om jag inte har någon aning om hur många/få det blir).

Du kommer ju alltid in på loungen. Om du har slut på fria besök får du betala för besöket, 125kr brukar det kosta har jag för mig.

Jag använder SAS Diners som backup för lounge access vid resor utanför *A. Det är ganska lätt att komma upp >100kkr genom att dra Diners-kortet på i princip alla bensinmackar, IKEA, Clas Ohlson, Stadium m m. Jag brukar dessutom använda kortet för att betala taxi & hotellvistelser i jobbet också. Jag är väl ingen "top spender" men när jag kollar på EB-saldot ser det ut att iaf ha genererat ca 30000 poäng senaste året.

Edit: Beroende på vad du har för resemönster så ska du naturligtvis kolla var det finns Diners och/eller Priority Pass lounger och om det passar dig. Om du oftast flyger *A intra-europa så finns t ex ingen på MUC T2 (*A-terminalen).

Last edited:
Amex P. har jag själv och servicen har varit klockren när det gäller konser biljetter som kan vara svåra att få tag på själv.

Starwood Preferred Guest - Gold
Club Carlson - Gold
Le Club Accorhotels - Platinum
Scandic Friends - 3rd floor

Förmånliga priser på flygbiljetter med partners påstår man också men det är en sanning med modifikation, har provat ett par ggr och inte fått nått vidare priser. Fast gång när jag ville ha en full flex biljett till USA med kort varsel så var dom faktiskt 6000 billigare än något jag kunde hitta själv. Reseförsäkringen har jag aldrig haft anledning att utnyttja turligt nog :)

Härligt med så många svar, så en kort konkludering gällande lounge-access-med-en-budget:

• Eurocard Platinum - 1500kr
  • SHB Platinum - 1900kr
  • First Card Exec - 2500kr
  • Amex Platinum - 5000kr

De tre första verkar ge samma sak vad det gäller lounger, så en försäkringsjämförelse vore väldigt uppskattat för att se om den är värd prisskillnaden. Amex kortet ligger lite över i pris men har bättre loungeutbud och kanske även bättre reseförsäkring?

Vad det gäller övriga förmåner så har alla concierge (dock är kvalitén oklar) samt något annat i still med rabatt på diverse internethandlare (Eurocard) eller fonder (SHB). (Har faktiskt ingen aning om vad USPen med First Card är, kanske även lite oroväckande att hon i kundtjänsten inte visste varför man skulle betala mer för det kortet än exempelvis Eurocardet när jag ringde.)

Concierge servicen på Eurocard tycker jag är dålig. Har försökt att använda det vid exempelvis bordsbokning på restauranger, samt lite andra grejer, typ konsertbiljetter och gästlistor till olika nattklubbar utan något vidare bra resultat. Sen är öppettiderna inte de bästa heller. Så Eurocards concierge service skulle jag inte låta vara avgörande i val av kort.

Hej,

Befann mig i din situation tidigare med avsaknad av loungetillgång. Jag satsade då på Amex Platinum med gratis extrakort till frun och vars ett Priority Pass. I mitt fall så var valet enkelt då jag även blev guldmedlem på Hilton samt SPG. Blev vid ett tillfälle uppgraderad till Napua Towers på Maui (Waldorf Astoria) i 10dagar o bara det var enkelt värt årsavgiften....;-)
Tidigare så var Amex Platinum "by invitation" vilket kändes exklusivt (jag vet jag är fåfäng) men nu är det öppet för alla under förutsättning att ekonomin tillåter så klart. Lycka till o meddela gärna vad valet föll på.

Mvh

I övrigt så funderar jag också på vad jag skall komplettera mitt Ax Corp Card med.

Blev precis föreslagen First Card Exec av banken (Nordea) men funderar på om inte ett Eurocard P vore det vettigaste

Det känns som att det spelar väldigt stor roll vad man har för individuella förutsättningar vilket kort som är bäst. Vad som inte framgår i en sådan här jämförelse är vilka förutsättningar kreditkortsföretagen har att vara flexibla i förmåner och pris.

Toppen