Senaste nytt

Bästa kort för kontantuttag utanför EU

Är det någon som har testat fylla på P.F.C via Billhop, antar att det är spärrat men skadar ju inte att fråga :)

Tips, släpptes idag. Kostnadsfria uttag upp till 10 000 kr i månaden för 20 kr är riktigt bra.

PFC.jpeg

Finns säkert många scenario där man är i en gråzon. Jag har två tydliga fall med mitt SAS Mastercard som definitivt kan diskuteras om de är OK utifrån MC´s regelverk.

- När man handlar i Taxfree butiker på turkiska flygplatser så är alla priser märkta i Euro. Problemet är bara att man alltid tar betalt i Lira och till en kurs som är fullständigt okänd vid köptillfället. Kassakvittot är i Euro men transaktionen i Lira. Har naturligtvis försökt att påtala detta i butiken, men man får aldrig någon förklaring.

- När man tar ut pengar i en ATM så tillkommer en avgift på mellan 2-7% beroende på vilken ATM man använder. Detta får man kanske acceptera om det inte var så att kvittot, i de flesta fall, bara visar uttaget i Lira. Ingen information syns heller på displayen. Först när man går in på kontot ser man hur mycket som har blivit debiterat.

Har skickat in underlag till SEB i båda fallen men bara fått nonsenssvar. No big deal, men transparensen lyser med sin frånvaro även här.

Kanske lite off-topic, men se upp i Turkiet vilket kort ni än använder!

Detta får man kanske acceptera om det inte var så att kvittot, i de flesta fall, bara visar uttaget i Lira.
Nu tar jag sällan ut pengar med mitt kreditkort men är det inte så överallt? Jag har mycket svårt att tänka mig att en utländsk bankomat skulle kunna kommunicera tillbaka till min svenska bank - SEB Kort, som ger ut SAS Mastercard- och få information om transaktionen i realtid för att sedan skriva det på kvittot. Särskilt som SEB Kort själva vanligtvis tar ca två dagar på sig att fastställa växelkursen och slutgiltigt belopp som debiteras. Det är väl i get specifikt för Turkiet? Eller menar du att det fungerar i alla andra länder, med slutgiltigt belopp på kvittot?

Nu tar jag sällan ut pengar med mitt kreditkort men är det inte så överallt? Jag har mycket svårt att tänka mig att en utländsk bankomat skulle kunna kommunicera tillbaka till min svenska bank - SEB Kort, som ger ut SAS Mastercard- och få information om transaktionen i realtid för att sedan skriva det på kvittot. Särskilt som SEB Kort själva vanligtvis tar ca två dagar på sig att fastställa växelkursen och slutgiltigt belopp som debiteras. Det är väl i get specifikt för Turkiet? Eller menar du att det fungerar i alla andra länder, med slutgiltigt belopp på kvittot?

@Berglund Jag tror du missförstår mig, jag talar inte om växelkursen. Tar jag ut t.ex. 1000 Lira så debiteras dessa + en avgift på 2-7%. På kvittot som jag får från maskinen visas 1000 Lira men på fakturan är beloppet 1000 Lira + X%. Sen görs naturligtvis valutaväxlingen, precis som du säger, senare när transaktionen processas hos SEB.

Jag har skaffat både curve x2 och revolut x2 i familjen för kontantuttag utomlands, då planen var att säga upp mitt tidigare FOREX kreditkort. Har dock inte riktigt bestämt mig hur jag ska göra då det är fria uttag och inget valutapåslag på FOREX... tycker årsavgiften på 225kr är väldigt överkomlig, och ofta behöver vi mer kontanter än vad man kan plocka ut fritt genom curve och revolut. Hade varit trevligt att kunna lägga till FOREX i curve så man blir av med några kort i plånboken men lyckas inte.

Toppen