Senaste nytt

Bästa kort för kontantuttag utanför EU

Jag kör med Revolut och är nöjd. Har precis även kompletterat med PFC Mastercard. Så totalt har jag därmed möjlighet att ta ut upptill 5000kr/mån (utan avgift och valutapåslag) i bankomat om behov skulle finnas. Och skulle t.ex. Revolut krångla (vilket ännu inte hänt under det 1 1/2 år jag haft det) så har jag ett fullgott alternativ.

För/nackdel (beroende på hur man ser på det) med PFC Mastercard är ju att man fyller på det via Swish.

Också supernöjd med Revolut!

det krävs ett förtydligande från min sida och jag får be om ursäkt
Då det gäller kontantuttag har jag inget intresse av kort som ger poäng vid köp

jag har ingen aning hur stort cash behov jag kommer att ha, men jag räknar med något mellan 15-20.000kr som ska täcka utgifter för två personer i två veckor i Colombia (taxi och andra transporter, mat, nöje, shopping, aktiviteter etc). Större utgifter som hotell, flyg är redan betalt.
Helst tar jag ut små uttag vid behov (runt 1.000kr) men om det blir för dyrt gör jag enbart större uttag på över 5.000kr

Jag använder Revolut för detta. Utöver att kostnaderna är låga gillar jag också faktumet att, om man råker ut för bankomat-skiming (som händer ju för eller senare om man tar ut mycket från bankomater världen över - misstänker att detta hände mig just i Colombia), så är skadan (/byråkratin) liten pga att jag aldrig laddar mer pengar på kortet än vad jag tänker använda under närmsta dagarna.
Just vad det gäller kortbedrägeri och hanteringen därefter gjorde jag väldigt dåliga erfarenheter med Coop kortet, varefter jag sa upp kortet. Med senaste nyheten från Coop känner jag mig väldigt bekräftat :)

Men sedan så får du ju poäng ändå med Revolut, för att du kan ladda Revolut kostnadsfritt med ett kreditkort som ger poäng.

Norwegian kortet är mitt andra val.
Ett till alternativ skulle kunna vara tyska N26.com där man får ett gratis Euro konto även om man bor i Sverige. Där lägs det på 1.7 % valutaväxlingspåslag för uttag utanför Euro området (förrutom om man väljer deras premium konto). Där funkar dock inbetalning från ett svenskt konto bara via SEPA överföring (afaik), så kan ta ett dygn.

Last edited:
tack imartin för ditt upplägg

Revolt har en valutaväxlingsavigt på 2% på uttag över 2.000kr per månad och kortet kostar 77kr/månad
"Free ATM withdrawals up to £200/€200 per month. Anything over is charged 2%"

Mitt vanliga bankkort som jag använder kostar 35kr per uttag + 1,65%

Om jag tar ut 5.000kr 5ggr (25.000kr) kommer det med mitt vanliga kort kosta i avgift 588kr och med Revolt 460kr
Visserligen en skillnad på 128kr, men i och med att revolt kostar 77kr/månad så har jag svårt att se den ekonomiska vinningen att börja använda Revolt enbart för kontantuttag

Nej, kortet där du har upp till 2000 kr/månad för uttag utan avgift är gratis. Varianten som kostar 77 kr/månad ger upp till 4000 kr/månad för uttag utan avgift.
Sedan förändras din kalkulering snabbt om du tar ut mindre summor. Och att ha denna frihet kan kännas skönt, eller? Plus, även om Colombia är mycket säkrare numera än förrut, att gå runt med för stora summor kontanter är inte smart. Själv valde jag alltid att ta ut mellan 1000 och 2000 kr på samma gång (OBS: se mitt "P.S." i slutet av denna kommentar). Nästan alla stora utgifter kan betalas med kort ändå.

Plus: Om du fyller på Revolut med ett kreditkort som ger poäng, t.ex. SAS MC Premium, så jämnas den eventuella uttagsavgiften ut med en 2 % poängintjäning. Det blir alltså som om du köper lite poäng för valutapåslag för uttag. Ifall kan man välja att se det så :)

För mig är det i slutändan dock också en principsak: Jag vill inte ge en enda kröna för mycket till de icke-innovativa storbankerna.

P.S. tips för när ni är i Colombia: Bankerna Davivienda och Caja Social har inga egna uttagsavgifter på sina bankomater. Andra har det (och dår blir det så klart en anledning att inte ta ut allt för små summor heller - så i slutändan är det en kompromiss oavsett)

Last edited:
Revolt har en valutaväxlingsavigt på 2% på uttag över 2.000kr per månad och kortet kostar 77kr/månad
"Free ATM withdrawals up to £200/€200 per month. Anything over is charged 2%"
Lite mixup.

Revolut med uttag på 2000kr per månad är gratis.
Revolut Premium kostar per månad, men ger istället 4000kr per månad gratis uttag.

Edit: dammit, tvåa på bollen som så ofta här :)

Jag håller med er bägge. Revoluts gratiskort passar bra som ett extrakort till småsummor och fungerar ypperligt till det med poängintjäning som bonus. Vid större summor fungerar det dock inte av flera olika anledningar. Låga top-ups, låg årlig maxgräns på spend oavsett kort mm. Amex passar enligt mig absolut bäst som kort vid högre spend och jag har alltid varit relativt nöjd med dem. Varför inte bara köra på ditt bankkort då @jimmy_h till dessa kontantuttag? Var ju ok avgifter på detta.

Toppen