Senaste nytt

Bästa flygbolag ang business class Stockholm - ev (mellanlandning) - New York ?

BA har bra priser just nu och resan blir en liten upplevelse i sig med stopp i London där du kan njuta lite i Loungen, med tanke på priset så går SAS bort för mig. SAS har dock fördelen med direktflyget till NY men betalar man för biz och vill njuta av resan så... ;) Hade det inte varit så pass stor prisskillnad hade jag valt SAS men lägg de extra 12 tusen SAS kostar på lite NY shopping i stället. Glöm AA och se upp så du inte får en BA flight som trafikeras av AA!!!

Annars har jag svängt lite till SAS fördel efter några resor i våras(Chicago och vidare). SAS har egentligen inget som är riktigt "bra" men ändå så tyckte jag det var mycket trevliga resor alla 3 gångerna, tyvärr så får man ofta eco anslutningar till övriga US och det i kombination med priset gör att jag väljer bort SAS för det mesta. Men SAS är absolut inte sämst, iaf inte i biz.

EDIT: ca. 12 tusen blir det över på shoppingkontot.

Last edited:
Kan man välja British Airways på ditresan och ta Lufthansa tillbaka eller förlorar jag pengar och poäng pga detta ?
Om man flyger Britisch Airways får man champange och goda viner samt god mat ? Får man alltid fri entre till loungen ? Har man tillgång till alla lounger på Heathrou ?

Tusen tack för alla snabba, intressanta svar, har precis bestämt mig för att testa British Airways och tänkte då testa B-747 på dit vägen och testa B-777.

Vilken lounge är bäst för en buisness passagerare vid London ?

Här på BC verkar alla vara överens om att på LHR är det Galleries South som gäller. Du kan läsa om den bland loungerna och det framgår tydligt att man ska ha gott om tid för att nyttja loungen på bästa sätt! Trevlig resa!

Den lugnaste loungen är helt klart den i B satelliten, men då måste flyget avgå därifrån också annars håller jag med om att galleries south är bättre än north.

Södra är bättre men ni kan ju prova norra åt ena hållet bara för att, glöm för allt inte att ni ska gå i fast tracken då det kan vara lite köer i London, loungerna är ganska väl skyltade. Övre däck är mysigare på 747 men är man 2 som åker dagflyg så spelar det mindre roll.

Försök få 747 båda vägarna. Club kabinen är mycket trevligare på 747 än på 777. På Jumbon är den uppdelad på tre kabiner. En uppe med 20 stolar (bäst), en mindre med 3 rader (näst bäst, väldigt mysig) samt en lite större med 4 rader (helt ok).
På 777 är det en större kabin som känns lite som en sovsal...

Gällande lounger skulle jag börja i Galleries South, mest för den suveräna utsikten. Har ni en B gate (troligt) eller C gate kan ni flytta er till B loungen lite mer än en timme före avgång. B gaten är absolut lugnast och mycket trevlig.

Se till att flyga till och från JFK, inte EWR! BA har en suverän premium terminal på JFK som är separerad från övriga, med egen check-in och security. 5 minuters promenad genom den relativt lilla terminalen till Terraces/Club lounge.

Nedan har du länkar till loungerna:
Galleries Club South LHR

Galleries Club North

Terraces/Club Lounge JFK T7

Insåg precis att vi saknar guide till Galleries Club Terminal 5B. Skyller på mitt guldkort (sitter alltid i Galleries First eller CCR).
Det ska jag se till att ordna nästa resa.

Have fun. Vill du ha tips om NY finns det många här som gärna delar med sig.

Safe travels.

Jag flög i helgen tor New York, SAS, men jag kan idag säga BA all the way - det var lite speciella omständigheter som gjorde att det blev SAS denna gång (man kommer hem tidigare, så man hinner jobba samma dag man kommer...).

Toppen