Senaste nytt

Bästa första klass produkten på marknaden?

Abbs

Medlem
Ingen som testat Asiana F - suites med deras A380 ?
Sedan undrar jag, om man enbart tittar på ombordupplevelsen och då jämför TG F med LH F.

Har nämligen en en bekräftad bokning i början av nästa år, FRA-BKK-NRT med TG - F, men undrar om jag skall sitta nöjd i båten eller aktivt leta efter andra alt?

ANA -F, har jag förstått är riktigt "nice" men 2 plaster i F, FRA/CDG/LHR - NRT verkar vara lite "mission impossible"??? Så återstår då bara antingen Asiana via ICN eller Lufthansa...?

Så skulle vara kul vad ni som har denna erfarenhet säger, vara nöjd eller...? :confused:
Om du söker på HND istället för NRT blir det nog avsevärt lättare att hitta ANA F ;)
 

henrik l

Medlem
Nu är mina erfarenheter utsträckta över kanske 4-5 år, men jag har fyra F med BA och Cathay, samt två vardera med Thai och Etihad. Bästa hårdvaran är imho Etihad Appartment, som även har en har haft en bra mjukvara. Cathay är som Singapore Airlines, JAL och ANA, servicen sitter i ryggmärgen. Cathay kan jag helt klart rekommendera. BA har väl varit ok, men lägger hellre poängen på Cathay och JAL, om det är Avios som skall brännas. Är det AAdvantage-poäng som skall brännas, då är tveklöst Etihad första val om man ser till hur mycket poäng som går åt.
 

Dr. Miles

Expert
ANA -F, har jag förstått är riktigt "nice" men 2 plaster i F, FRA/CDG/LHR - NRT verkar vara lite "mission impossible"???
Off topic svar.

Punkt 1:
ANA har slutat att flyga från Tokyo Narita (NRT) när det gäller London, Frankfurt och Paris.
De rutterna flygs från Tokyo Haneda (HND).

Punkt 2:
ANA har ingen First class kabin på Tokyo Haneda - Paris (CDG) då denna rutt flygs med Boeing 787 som inte har någon First class kabin.
 
Ingen som testat Asiana F - suites med deras A380 ?
Sedan undrar jag, om man enbart tittar på ombordupplevelsen och då jämför TG F med LH F.

Har nämligen en en bekräftad bokning i början av nästa år, FRA-BKK-NRT med TG - F, men undrar om jag skall sitta nöjd i båten eller aktivt leta efter andra alt?

ANA -F, har jag förstått är riktigt "nice" men 2 plaster i F, FRA/CDG/LHR - NRT verkar vara lite "mission impossible"??? Så återstår då bara antingen Asiana via ICN eller Lufthansa...?

Så skulle vara kul vad ni som har denna erfarenhet säger, vara nöjd eller...? :confused:
Enbart ombord så tycker jag att Lufthansa och Thai är likvärdiga. Såklart finns där skillnader och allt beror ju på vad man gillar. Vill man tex ha tysk service skall man självklart välja Lufthansa.

Ser att du reser från Frankfurt, där är ju upplevelsen som natt och dag beroende om du flyger med Lufthansa eller Thai.
 
Enbart ombord så tycker jag att Lufthansa och Thai är likvärdiga. Såklart finns där skillnader och allt beror ju på vad man gillar. Vill man tex ha tysk service skall man självklart välja Lufthansa.

Ser att du reser från Frankfurt, där är ju upplevelsen som natt och dag beroende om du flyger med Lufthansa eller Thai.

Sätt till markupplevelsen ja... men min kära hustru är ganska imun mot sådant...hon prioriterar snabb connection framför tid i någon lounge inkl. FCT.. ;)
 

kaktusen

Medlem
För mig är det ANA som varit bäst. Men jag tycker även att det hela kan vara väldigt subjektivt beroende på vilket slags service man gillar. En del vill konstant bli slickade i röven medan andra föredrar mer diskret lyx och service. Ska man även räkna med service på flygplatsen såsom limo och lounger? Jag tycker subjektivt att det kan vara en relativt stor del av hela upplevelsen.

Jag är subjektiv och älskar FCT så därför känns det väldigt speciellt för mig att flyga från Frankfurt med Lufthansa. Nästan oslagbart. Jag gillar den tyska lyxen eftersom det på FCT är lite folk, man får vara ifred men samtidigt finns allt man önskar. Skulle dock önska att de ibland var lite mindre "tyska", både ombord och i loungen.

ANA tycker jag kombinerar väldigt fin hårdvara med fantastisk service och mat. Staff är där precis när de ska men är aldrig i vägen. Ganska svårt att hitta idag men när man upplever det är det oerhört trevligt. När jag gör mina tramsresor i First så är det väldigt trevligt att åka med flera olika bolag. Kontrasterna mellan hur personal agerar är väldigt stor och det gör att jag uppskattar upplevelsen ännu mer.

Gulfbolagen kan jag inte uttala mig om eftersom jag totalvägrar att flyga med dessa bolag.
 
Jag går och småplanerar en 2-4-1 (Eurobonus) i förstaklass till Sydney/Melbourne. Vilken tror ni är den bästa förstaklassupplevelsen man kan få mellan Stockholm och dessa städer? Antar att utbudet är större till Sydney så vi kan låta det vara destinationen.
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
Jag går och småplanerar en 2-4-1 i förstaklass till Sydney/Melbourne. Vilken tror ni är den bästa förstaklassupplevelsen man kan få mellan Stockholm och dessa städer? Antar att utbudet är större till Sydney så vi kan låta det vara destinationen.
Det finns 2-4-1 voucher (50% rabatt för 2 personer) av British Airways Executive Club och 2-4-1 voucher (50% rabatt upp till 2 personer) av SAS EuroBonus.
Beroende på vilken allians du flyger med, svaret blir annorlunda.

Med British Airways Executive Clubs 2-4-1 voucher, kan ni flyga endast med British Airways.
 
Toppen