Senaste nytt

Awardfares awardsökmotor, nu med fler funktioner

Tycker det är lite separata frågor gällande tillgänglighet och möjligheten att söka även om jag förstår resonemanget. Konkurrensen (dvs antal poäng och resor) blir inte större bara för att man kan hitta de få som finns på ett någorlunda acceptabelt sätt. Men visst, finns kanske ett antal som fullständigt ger upp och låter vouchers och poäng brinna inne istället men skulle tro att det är ganska få.
Det blir ju väldigt spekulativt men ju mer tillgängligt (läs: enkelt) det är att boka, desto fler kommer att försöka. Det tvivlar jag inte ett dugg på. Bara att läsa här i tråden, flera påpekar hur otroligt jobbigt de skulle tycka att det vore om man bara kunde använda SAS söktjänst.
Tycker att kanske införa nån form nivåfördel skulle vara något att fundera över.
Ja, utökat utbud på SAS flyg för EBD hade varit rimligt. Att de skulle ha annan tillgänglighet på partnerawards är jag mer skeptisk till.
Även att erbjuda bättre möjligheter att konsumera poäng (precis som att man kan tjäna på fler sätt) på annat till bra värde skulle kanske göra att systemet töms på poäng även om jag tror det är svårt få lönsamhet i det. Men som som det är nu tror jag det är väldigt få som köper muffins, stekpannnor eller något annat för poäng med tanke på vad ”riktiga” priset blir.
Fast det är väl det som gör programmet lönsamt. Det är ju någonstans ändå tack vare alla som låter poängen förfalla, använder dem för att köpa muffins och/eller bokar revenue-resor för poäng som vi nördar kan få ut ett högre värde än vad vi betalar för poängen. Skulle alla optimera skulle vi ha en ännu sämre situation än idag. Och det är väl delvis därför vi är där vi är idag, som @palmen skrover är det så otroligt många fler som slåss om platserna idag än för bara några år sedan. Ekvationen av att det är (för) många som har lätt att tjäna poäng samtidigt som de försöker optimera värdet av sina poäng (genom att boka business longhaul) går helt enkelt inte ihop till slut.

Last edited:
Det blir onekligen också rätt mycket sökningar när SAS sida är så korkad att den visar flighter som inte går att boka. Men man vet inte om det går eller inte förrän man försöker boka en biljett. Många av de jag försökt boka ger felmeddelande att något går fel och att jag måste ringa istället. Andra försök går bra. Men då visar det sig att SAS ”bokar” den fligten och lägger upp som en bokning fast du avbryt bokningen. Så plötsligt har jag 10 olika flighter hem från Karibien, och flighten jag vill boka i en t&r är inte längre tillgänglig för den är låst i en tempbokning på mig redan.
OSV, OSV. Bokningstjänsten är så genomusel att jag är glad att det finns andra alternativ som Awardfares. Men då måste den ju fungera och inte som nu har lurat mig i några veckor när jag sökt biljetter.

Toppen