Köper ändå att man är tveksam till tjänster som awardfares. Visst, det är en riktigt bra sökmotor och tjänst i sig. Jag gillade även flera av de verktyg som funnits tidigare, framförallt cowtool. I de bästa av världar är tillgängligheten bra och söktjänsterna bra nog för att alla som vill ska hitta de resor de önskar boka. Men hur rimligt är det i praktiken? När vi har ett program där många (mig själv inkluderad) flyger väldigt lite revenue och inte heller har särskilt hög kreditkortsspend (< 300k) ändå kan dra in 300k poäng per år och betala otroligt lite för bonusresor får vi betala priset genom dålig tillgänglighet. Genom ”för” användarvänliga söktjänster blir konkurrensen om platserna ännu högre. Av rent egoistiska själv skulle jag alltså, i det läge vi är nu med dålig tillgänglighet, vara nöjd med om SAS egna onlinesökning var enda sättet att leta platser. Trots att det är lite dubbelmoral då jag ändå använder awardfares ibland.
Lägg till att någon tjänar pengar på sökningar som kostar pengar för SAS så skulle jag ha ännu större förståelse för att SAS stänger ned den möjligheten.