Senaste nytt

Awardfares awardsökmotor, nu med fler funktioner

Hoppas bara du inte råkar ut för att bli utlåst från att söka för du sökt för mycket. För det är den funktionaliteten som orsakar problem, och nu är den så hårt åtdragen att enskilda manuella sökare hamnar i kläm.
"Monkey Paw"-effekten.
Vad är egentligen orsaken till att SAS "throttlar" antalet sök? Kostar det så mycket data att requesta? De kunde väl utvecklat en kalendervy så slippar man dutta datum för datum?

Vad är egentligen orsaken till att SAS "throttlar" antalet sök? Kostar det så mycket data att requesta? De kunde väl utvecklat en kalendervy så slippar man dutta datum för datum?
Ja, varje sök kostar. Problemet blir ju när det är något som söker på X antal varje minut dygnet runt.

De har väl fått någorlunda koll på det, men varje sök är en kostnad. Lite av samma anledning som cowtools stängdes ner för Star Alliance sök.

De gick kanske lite långt med den senaste alerts-funktionen då. Lär ju ökat antal sök väldigt mycket.
Ganska ironiskt då om SAS får ökade kostnader då antalet sökningar rimligtvis borde ha ökat i sig efter att de dragit ner på tillgängligheten i Biz för SkyTeam bokningar.

Plus att antalet sökningar också kommer att öka under december då ännu fler försöker desperat att hitta någon Biz någonstans interkontinentalt för 2 pax eller fler.

Köper ändå att man är tveksam till tjänster som awardfares. Visst, det är en riktigt bra sökmotor och tjänst i sig. Jag gillade även flera av de verktyg som funnits tidigare, framförallt cowtool. I de bästa av världar är tillgängligheten bra och söktjänsterna bra nog för att alla som vill ska hitta de resor de önskar boka. Men hur rimligt är det i praktiken? När vi har ett program där många (mig själv inkluderad) flyger väldigt lite revenue och inte heller har särskilt hög kreditkortsspend (< 300k) ändå kan dra in 300k poäng per år och betala otroligt lite för bonusresor får vi betala priset genom dålig tillgänglighet. Genom ”för” användarvänliga söktjänster blir konkurrensen om platserna ännu högre. Av rent egoistiska själv skulle jag alltså, i det läge vi är nu med dålig tillgänglighet, vara nöjd med om SAS egna onlinesökning var enda sättet att leta platser. Trots att det är lite dubbelmoral då jag ändå använder awardfares ibland.

Lägg till att någon tjänar pengar på sökningar som kostar pengar för SAS så skulle jag ha ännu större förståelse för att SAS stänger ned den möjligheten.

Jag testade sök själv på SAS egna sökmotor igår. Det tar ju stopp relativt fort, var inte många datum man hann igenom. Måste ju ta evigheter att söka via endast denna, är man totalt låst till exakta datum och specifik destination kanske det funkar ok dock.

Köper ändå att man är tveksam till tjänster som awardfares. Visst, det är en riktigt bra sökmotor och tjänst i sig. Jag gillade även flera av de verktyg som funnits tidigare, framförallt cowtool. I de bästa av världar är tillgängligheten bra och söktjänsterna bra nog för att alla som vill ska hitta de resor de önskar boka. Men hur rimligt är det i praktiken? När vi har ett program där många (mig själv inkluderad) flyger väldigt lite revenue och inte heller har särskilt hög kreditkortsspend (< 300k) ändå kan dra in 300k poäng per år och betala otroligt lite för bonusresor får vi betala priset genom dålig tillgänglighet. Genom ”för” användarvänliga söktjänster blir konkurrensen om platserna ännu högre. Av rent egoistiska själv skulle jag alltså, i det läge vi är nu med dålig tillgänglighet, vara nöjd med om SAS egna onlinesökning var enda sättet att leta platser. Trots att det är lite dubbelmoral då jag ändå använder awardfares ibland.

Lägg till att någon tjänar pengar på sökningar som kostar pengar för SAS så skulle jag ha ännu större förståelse för att SAS stänger ned den möjligheten.
Jag hade hellre sett högre poängpris och lättare att söka, än att tvingas in i SAS (nuvarande) sökmotor för partner-awards. För SAS egna awards tycker jag den nuvarande Award Finder är tillräckligt bra för att hitta grejer, speciellt om man har mycket frihet kring resedatum.

Jag hade hellre sett högre poängpris och lättare att söka, än att tvingas in i SAS (nuvarande) sökmotor för partner-awards. För SAS egna awards tycker jag den nuvarande Award Finder är tillräckligt bra för att hitta grejer, speciellt om man har mycket frihet kring resedatum.
Kan hålla med till viss del. Frågan är hur höga poängpriser som skulle räcka för att förbättra tillgängligheten? Det är så otroligt lätt att dra in poäng och i princip obefintliga avgifter vid bokning av bonusresor. Men ja, kan det förbättra tillgängligheten markant är jag inte emot höjda poängpriser!

Kan hålla med till viss del. Frågan är hur höga poängpriser som skulle räcka för att förbättra tillgängligheten? Det är så otroligt lätt att dra in poäng och i princip obefintliga avgifter vid bokning av bonusresor. Men ja, kan det förbättra tillgängligheten markant är jag inte emot höjda poängpriser!
2X skulle avskräcka många, även om vi redan ser en del boka det redan idag.

Mycket av problemet är ju att man kan skaffa amex elite och direkt när signup poängen trillar ut har man tillräckligt med poäng för Business longhaul.

Nackdelen med att det är lätt att tjäna poäng (vilket ingen klagar på) är ju att flera har poäng och måste samsas om samma utbud.

För 10 år sedan var det 40k färre personer än idag som letar dessa biljetter nu när det gjorts tillgängligt för alla och inte bara de insatta.

Tycker det är lite separata frågor gällande tillgänglighet och möjligheten att söka även om jag förstår resonemanget. Konkurrensen (dvs antal poäng och resor) blir inte större bara för att man kan hitta de få som finns på ett någorlunda acceptabelt sätt. Men visst, finns kanske ett antal som fullständigt ger upp och låter vouchers och poäng brinna inne istället men skulle tro att det är ganska få.
Tycker att kanske införa nån form nivåfördel skulle vara något att fundera över. Även att erbjuda bättre möjligheter att konsumera poäng (precis som att man kan tjäna på fler sätt) på annat till bra värde skulle kanske göra att systemet töms på poäng även om jag tror det är svårt få lönsamhet i det. Men som som det är nu tror jag det är väldigt få som köper muffins, stekpannnor eller något annat för poäng med tanke på vad ”riktiga” priset blir.

Toppen