Senaste nytt

Awardfares awardsökmotor, nu med fler funktioner

Det behöver man inte.

Jag själv nyttjar bara awardfares då och då för enstaka bokningar, där jag önskar hitta bonusresor till specifika destinationer och/eller under specifika datum och inte orkar sitta och söka varje dag utan vill sätta upp alerts. Köper en/någon månads prenumeration då och då för dessa tillfällen. I andra fall funkar SAS sökverktyg hyfsat.
Nej, man "behöver inte", men man "konkurrerar" om att hitta tillgänglighet på olika villkor.

Jag söker manuellt när jag har tid - någon annan får en e-postmeddelande om att det finns tillgänglighet.

På eftertraktade resor (vilket i princip alla resor jag försöker boka är), så är uppenbart så att jag har "sämre" chans att knipa biljetten jämfört med den som använder Awardfares.

Tänker att det blir jobbigt för tjänster som Chatflights också, misstänker att de enbart gör sökningar via awardfares. De behöver nog anställa x antal till om de ska sitta söka manuellt :)

Nej, man "behöver inte", men man "konkurrerar" om att hitta tillgänglighet på olika villkor.

Jag söker manuellt när jag har tid - någon annan får en e-postmeddelande om att det finns tillgänglighet.

På eftertraktade resor (vilket i princip alla resor jag försöker boka är), så är uppenbart så att jag har "sämre" chans att knipa biljetten jämfört med den som använder Awardfares.
Hoppas bara du inte råkar ut för att bli utlåst från att söka för du sökt för mycket. För det är den funktionaliteten som orsakar problem, och nu är den så hårt åtdragen att enskilda manuella sökare hamnar i kläm.
"Monkey Paw"-effekten.

Det behöver man inte.

Jag själv nyttjar bara awardfares då och då för enstaka bokningar, där jag önskar hitta bonusresor till specifika destinationer och/eller under specifika datum och inte orkar sitta och söka varje dag utan vill sätta upp alerts. Köper en/någon månads prenumeration då och då för dessa tillfällen. I andra fall funkar SAS sökverktyg hyfsat.

Exempelvis köpte jag nu en månad för att sätta upp alerts. Har en resa till MRU över jul/nyår med KQ, ville sätta upp alerts för att se om AF släpper platser närmare inpå men det är inte nog ”viktigt” för att jag ska orka sitta och söka manuellt varje dag. Gjorde samma sak över nyår 24/25, hade en omständlig bokning i C med partners men slutade med att vi hittade award i business med SAS tur och retur istället.
Är väl iofs det som är poängen - om du nu inte skulle ha möjligheten att sätta alerts så blir konkurrensen lägre om de platserna.

Som en icke-användare av Awardfares tycker jag faktiskt att detta är utmärkt - hatar principen att man ska behöva betala en tredje part för att försöka hitta tillgänglighet.
Inte anvant det mycket heller och haller principiellt med till viss del men tills SAS sjalva erbjuder acceptabla sokmojligheter sa bor de i min varld gora allt for att underlatta for andra verktyg, i forlangningen sina egna kunder. Ar under all kritik att det hant absolut ingenting pa de narmare 10 ar onlinebokning har funnits. Med nuvarande (icke)utbud ar det mer eller mindre hopplost att fa ihop nagot med de sokningsmojligheter som finns.

Hoppas bara du inte råkar ut för att bli utlåst från att söka för du sökt för mycket. För det är den funktionaliteten som orsakar problem, och nu är den så hårt åtdragen att enskilda manuella sökare hamnar i kläm.
"Monkey Paw"-effekten.
Jag har klagat flertalet andra gånger på detta också - att SAS blockar oss ”vanliga” från att söka mycket - och tycker verkligen att det suger enormt mycket.

Jag hoppas verkligen att SAS hittar någon lösning på problemet, där man lyckas blockera externa tjänster, men samtidigt låter oss "vanliga" söka hur mycket vi vill. Till syvende och sist tror jag att det är positivt att SAS försöker hitta en lösning i) som minskar deras kostnader, ii) som får bort ”otyg” som Chatflights, iii) som gör det lättare för mig som icke-Awardfares användare att hitta bonusbiljetter.

Se detta inlägg, som jag jag håller med om:
Låt mig uttala mig som privatperson med starkt intresse i Apier, backend mm ;
En sak chatflights och awardfares har gemensamt är att de överlag ”skrapar” resp använder andras teknik kreativt utan godkännande och har gjort det till en affärsidé de tjänar pengar på. Vissa liknande använder kreativa GDS flöden genom andras licenser mm.
Det finns många varianter men gemensamt driver de kostnad för flygbolagen. Att denna typ av tjänster, oavsett vem globalt, förmedlar x antal bokningar till olika flygbolag väger inte upp kostnaden som uppstår på alla sök som stannar just vid ”sök”.

Båda fyller ett syfte för en del resenärer, men i det ena fallet undrar jag om kunden verkligen får samma produkt; du får ofta lämna ut dina credentials (säkerhetsrisk) och tjänsten drar ditt kort för bokning men sitt eget emot flygbolagen. Alla som kan något om försäkringar och att man vill vara nära transportören vet vad det innebär (beroende på kort).
Ta bara avbokning, en spännande upplevelse bara det jämfört att ha en PNR betald direkt med flygbolaget / arrangören.

Tar jag på mig jobbhatten väntar jag fortfarande att båda dessa tjänsters ägare tar kontakt. Till det kan jag väl utrycka en personlig målbild att oavsett flygbolag vi tittar på borde flygbolagen vara bäst på just award sök - där är vi inte ännu oavsett allians och bolag.
allt handlar om prioriteringar , och så länge det inte är högt upp, tolererar de flesta bolag denna typ av tjänster , speciellt community drivna man har en dialog med. Mindre förståelse från flygbolag emot tjänster som lever på att scrapa och utföra det som kallas abusive searches och till det adderar ett intäktsflöde. Allt handlar om volym och nivån på missbruk/kreativitet givetvis. Nämnda tjänster här i tråden inte i närheten av andra väl kända aktörer där ute men väl påtagligt.

Alla flygbolag vill så klart göra det enkelt för sina medlemmar att finna och boka award, det var väl därför de flesta gick med i lojalitetsprogrammet. För svårt och bolagen tappar medlemmar, för enkelt och availability blir en utmaning och måste då balanseras emot funktionerna som erbjuds.

Senaste tillskottet av kreativa tjänster är pointsyeah som kanske inte konkurrerar med CF, men absolut med AF mfl. Givet deras volymsökningar och funktioner som driver ännu mer robotsök tror jag absolut en del mer utsatta flygbolag kommer att agera givet kostnaderna som riskerar öka markant jämfört ”human searches”.

Alla tjänster är välutvecklade , erbjuder funktioner flygbolagen inte erbjuder, så själv tycker jag att man borde förstå varför dessa tjänster finns och som flygbolag låta sig inspireras och sen erbjuda nåt ännu bättre själv. Flygbolagen har ju all data och möjligheter att göra just det.

Inte anvant det mycket heller och haller principiellt med till viss del men tills SAS sjalva erbjuder acceptabla sokmojligheter sa bor de i min varld gora allt for att underlatta for andra verktyg, i forlangningen sina egna kunder. Ar under all kritik att det hant absolut ingenting pa de narmare 10 ar onlinebokning har funnits. Med nuvarande (icke)utbud ar det mer eller mindre hopplost att fa ihop nagot med de sokningsmojligheter som finns.
Du har ju ändå klagat en del på tillgängligheten, hur har du vetat om att den minskat utan att ha använt awardfares?

Du har ju ändå klagat en del på tillgängligheten, hur har du vetat om att den minskat utan att ha använt awardfares?
Nu var frågan inte ställd till mig, men jag förstår verkligen inte varför man skulle behöva använda awardfares för att avgöra hur tillgängligheten är.

Toppen