Senaste nytt

Avreglering av tågmarknaden

Förvisso ombokad och hemkommen 8-10 timmar efter jag borde. Men den behandling jag och även andra utsattes för är ej acceptabel. Jag skall inte behöva stå utomhus 3-4 timmar en februarinatt för att SJ anser att det inte är deras fel.
Hade SJ från början tagit sitt ansvar och talat om hur man skulle lösa det hade jag aldrig någonsin fortsatt med tåg utan hyrt en bil
Vad menar du att SJ skulle gjort annorlunda (förutom uppträtt trevligare)?

Och jag förstår inte riktigt i vilket sammanhang de har sagt inte vårt fel. Det skulle väl vara en ursäkt för att inte boka om dig. Men de bokade ju om dig.

Last edited:
Vad menar du att SJ skulle gjort annorlunda (förutom uppträtt trevligare)?

Och jag förstår inte riktigt i vilket sammanhang de har sagt inte vårt fel. Det skulle väl vara en ursäkt för att inte boka om dig. Men de bokade ju om dig.

I grunden har det med SJ's kundservice tillika ansvar.
Tåglinjen från Sthlm till Karlstad är efter viss tid körd! I min värd existerar inte att åka via Örebro eftersom det medför en satans massa problem.
När man då redan i Hudik inser att man med säkerhet bränner tåget från Sthlm måste man få tag på någon ANSVARIG som kan tala om hur man skall gå till väga.

1. När man väl får tag på någon på SJ, per telefon, efter ca 35 min kötid. Då vill jag inte höra att det får du ta med X-Trafik. Det är inte vårt problem. Eftersom denna person på kundtjänst eller vad man nu kallar det för hos SJ inte vill bry sig, lägger de sonika på telefonluren.
2. Att få tag på någon på X-Trafik var precis lika lätt. Till slut fanns en tomte på perongen som endast kunde tala om att man fick gå på ett tåg som stod på perongen för att åka till Gävle. Sagt och gjort så fick det bli.
3. SJ's sk kundtjänst i Gävle hade samma positiva inställning till oss resenärer. Och hade även dem en lektion i ansvar vad gäller X-Trafik vs SJ, och vi skulle väl vara glada som fick hjälp över huvud taget. Värst för den person som blev regelrätt avrättad av damen i fråga när han försynt påpekade att hon kanske missat att han åkte 1:a klass när biljetten bokades om.
Även detta tåg blir försenat = finns inte en chans i helvetet att hinna med ett tåg från Sthlm, längre. Konduktör på tåget hade ingen lust/ork att bry sig han heller. "Du får ta det i Sthlm" var svaret
4. Och så i Sthlm när man till slut stod framme i luckan så blev man ombokad till idiotlinjen.
5. Väl på tåget påpekas problemet direkt för konduktören med budskapet att ni får ha en taxi åt mig. SJ anser att det skulle man inte alls, var ju inte deras ansvar eftersom det var X-Trafiks fel. Och eftersom man nu ordnat detta fick jag snällt vänta på bussar. Man har faktiskt väntsalar. Påpekar då för konduktören att han får gå ett varv till eftersom det inte finns några väntsalar öppna kring midnatt i varken Örebro eller Karlskoga.
Detta kom som en total överraskning för SJ kundtjänst. Hur kan det komma sig att man i Karlskoga mellan ca 00.00 och 02.00 inte håller en väntsal öppen?
Efter 4:e påstötningen orkade man ordna en taxi från Karlskoga.

Summa summarum så har man vid 3 tillfällen skyllt ifrån sig. Och efteråt har man konsekvent vägrat svara på e-Post. X-Trafiks svar var det motsatta. Du får ta det med SJ. Vi är bara underleverantörer.

Sedan tillkommer förvirringsdelen att när man har pendlingskort gäller att inte bara åka med rätt bolag, utan även med rätt sorts tågset, i rätt färger. Ett pendlingskort Uppsala-Stockholm gäller för SJ Regional, men även SJ InterCity men inte SJ Snabbtåg, som i sig går lika långsamt som andra tåg, men om du har ett pendlingskort årskort då får du åka med SJ Snabbtåg, som ser likadana ut som lokaltåg Regina, som du kan åka med om du har ett pendlingskort månad. Hänger du med? Även tidigt på morgonen, med trängsel och förseningar?
Man får inte åka SJ Snabbtåg mellan Stockholm och Uppsala oavsett årskort. Det tycker jag personalen är väldigt tydliga med de gånger jag åkt från Stockholm, då de säger att ingen avstigning får ske i Uppsala. Och i Uppsala brukar det stå "Ingen påstigning" på skyltarna när SJ Snabbtåg ankommer. Dessutom ska man ha platsbiljett för att åka dessa tåg, vilket inte går att få med vissa årskort.

Och när du bokar in Hudiksvall - Karlstad, 29 April, Avg 13.25.
Var någonstans står det klart och tydligt på SJ's eminenta hemsida att dem inte tänker ta något ansvar för X-Trafik ?
Att tala om att man använder X-Trafik för en dellinje är inte samma sak som att vägra ta sitt ansvar för en biljett man sålt där man enbart anser sig verka som förmedlare.

På SJ's sida SJ.se - Tågresor - ett Bra Miljöval - Tillval informerar de dig som resenär vad en resplus-biljett innebär för dig som resenär, vilket den biljett du skriver om är. Återigen så använder inte SJ X-trafik för en dellinje. X-trafik kör inte på kommersiella villkor utan finansierar delar av sin trafik via länsskatt och är en av många aktörer på järnvägen. Det är det företag som orsakar förseningen som har ansvar att du kommer fram, vilket kan läsas om nedan.

Kom-fram-garanti
Med en Resplusbiljett kan du vara säker på att komma fram till slutmålet för din resa. Företagen inom Resplus-samarbetet tar gemensamt ansvar för att lösa eventuella problem som uppstår på grund av trafikstörningar och garanterar att du kommer fram till Resplusresans slutmål.

Vid en försening kontaktar du ombordpersonalen på tåget (eller t.ex. bussföraren) som då hjälper dig på bästa möjliga sätt, t.ex. genom att rekommendera en senare förbindelse eller en alternativ resväg.

Last edited:
Det jag tycker är konstigt i denna story är att du inte skriver om eventuell kontakt med någon personal på tåget som är försenat (X-trafik). Det var inte deras tåg du åkte från Hudiksvall? I såfall förstår jag inte varför du inte fortsatte med detta tåg till Stockholm, då jag förmodar att du steg på ett SJ Snabbtåg.

Man får inte åka SJ Snabbtåg mellan Stockholm och Uppsala oavsett årskort. Det tycker jag personalen är väldigt tydliga med de gånger jag åkt från Stockholm, då de säger att ingen avstigning får ske i Uppsala. Och i Uppsala brukar det stå "Ingen påstigning" på skyltarna när SJ Snabbtåg ankommer. Dessutom ska man ha platsbiljett för att åka dessa tåg, vilket inte går att få med vissa årskort.
När läste du senast på SJ:s hemsida?
image.jpg
Eller hört efter från någon som har SJ:s årskort?
Häromdagen hade jag problem med att åka med SJs tåg från Arlanda in till Stockholm. Jag hade tänkt att åka med ett snabbtåg från Sundsvall in till Stockholm vilket är lite extra knepigt då man normalt inte får åka denna sträcka om man inte – som jag – har årskort.
Problem med att åka från Arlanda C | Årskort Guld SJ

När läste du senast på SJ:s hemsida?
Visa bifogad bild 24468
Eller hört efter från någon som har SJ:s årskort?
Häromdagen hade jag problem med att åka med SJs tåg från Arlanda in till Stockholm. Jag hade tänkt att åka med ett snabbtåg från Sundsvall in till Stockholm vilket är lite extra knepigt då man normalt inte får åka denna sträcka om man inte – som jag – har årskort.
Problem med att åka från Arlanda C | Årskort Guld SJ

Jag är väl medveten om att det finns årskort där SJ Snabbtåg ingår. Och jag är inne på SJs hemsida dagligen. Då jag åker regelbundet tåg på bland annat sträckorna Stockholm-Sundsvall och ibland Stockholm-Borlänge med SJ Snabbtåg så vet jag om att det är EJ tillåtet att åka med dessa tåg på sträckan Stockholm-Uppsala oavsett korttyp, då man ska åka SJ Regional eller SJ Intercity. Detta kan bland annat läsas på följande länk och detta måste ju ändå gälla: SJ.se - Tågresor - ett Bra Miljöval - SJ Årskort

"Reser du med årskort gäller samma regler som för övriga resenärer gällande på- och avstigande vid stationer som enligt tidtabellen endast stannar för påstigande respektive avstigande. "

Edit: Mindes fel angående vad som ingår i årskort. Förutsatte att det gick att köpa årskort utan möjlighet till SJ Snabbtåg, då man kan göra det för månadsbiljetter.

Last edited:
Ju mer jag läser i denna tråd desto mer desillusionerad blir jag.

Är det verkligen så enormt krångligt att åka tåg? Detta verkar ju vara helt bisarrt, att man måste ha koll på alla texter på hemsidor, att ingen kan svara, dålig kundservice osv. Inte konstigt att tåget har så dåligt rykte!

Iofs har jag slutat åka tåg då mina 7 senaste tågresor slutade med att 5 av dom blev försenade, och dom två som var i tid var dom enda där eventuella förseningar inte hade spelat någon roll. Av 110 flygningar förra året kom jag försent 5ggr till min slutdestination.

Efter att ha läst här kommer jag att fortsätta flyga......

Toppen