Senaste nytt

Avreglering av tågmarknaden

Det är vad som händer när man bokar SJ som använder X-Trafik

Finns inget "operated by" inom tågbranschen. X-trafik är länstrafik vars biljetter man kan köpa på SJ.se, tagkompaniet.se osv. Samma princip är när ICA säljer cirkus-biljetter. SJ tillhandahåller ju bara tjänsten för att kunden ska köpa en biljett för hela sträckan på en gång.

Som resenär har man väl ändå ett ansvar att kolla vilket tågnummer och avgångstid tåget har som man köpt en biljett för? Är ju som att man försöker åka med Buss4you som avgår 15 minuter före Swebuss mellan Stockholm och Göteborg, vilken man hade köpt en biljett för.
 
I mitt fall så är det enligt mig glasklart. Köper jag en biljett från punkt A till punkt B, och jag köper den av i detta fall SJ, som utger sig för att vara transportör, så är det dem som tar ansvar fullt ut. Utan att skylla ifrån sig.

Däremot håller jag självklart med om att att köper jag av bolag Z kan jag inte åka med bolag P och förvänta mig att det skall gå vägen.
Det som ställer till problem om det är avgångstider som ligger väldigt nära varandra så är det kanske omöjligt att få reda på om det råkar vara ett tåg som kommit in tidigare eller om det är fel bolag. Verkar inte finnas speciellt många personer att fråga och informationen i övrigt är synnerligen dålig.
 
I mitt fall så är det enligt mig glasklart. Köper jag en biljett från punkt A till punkt B, och jag köper den av i detta fall SJ, som utger sig för att vara transportör, så är det dem som tar ansvar fullt ut. Utan att skylla ifrån sig.
Jamen det gör de ju inte. Jag tycker att de på hemsidan är väldigt tydliga med när de kör själva och när de bara är återförsäljare av biljetter. Loggor och text visar vem som är ansvarig för trafiken. I exemplet Alvesta-Växjö "Öresundståg", "Krösatågen, Länstrafik" och "SJ, Regional". För SJ:s egna trafik har de en särskild SJ-logga som finns i en egen kolumn och alltid är synlig.

Däremot håller jag självklart med om att att köper jag av bolag Z kan jag inte åka med bolag P och förvänta mig att det skall gå vägen.
Det som ställer till problem om det är avgångstider som ligger väldigt nära varandra så är det kanske omöjligt att få reda på om det råkar vara ett tåg som kommit in tidigare eller om det är fel bolag. Verkar inte finnas speciellt många personer att fråga och informationen i övrigt är synnerligen dålig.
På skyltarna på perrongen står det alltid ordinarie avgångstid och operatör. Om skyltarna fungerar, vilket inte alltid är fallet, medges.
 
Sedan tillkommer förvirringsdelen att när man har pendlingskort gäller att inte bara åka med rätt bolag, utan även med rätt sorts tågset, i rätt färger. Ett pendlingskort Uppsala-Stockholm gäller för SJ Regional, men även SJ InterCity men inte SJ Snabbtåg, som i sig går lika långsamt som andra tåg, men om du har ett pendlingskort årskort då får du åka med SJ Snabbtåg, som ser likadana ut som lokaltåg Regina, som du kan åka med om du har ett pendlingskort månad. Hänger du med? Även tidigt på morgonen, med trängsel och förseningar?
 
Tja, om du har månadskortet: Står det "SJ Snabbtåg" på skylten, åk inte. Står det nåt annat, åk. Olika tågkategorier är väl inget konstigt? Men självklart måste skyltningen fungera. Man ska inte behöva gissa vad det är för tåg utifrån utseendet.
 
Jamen det gör de ju inte. Jag tycker att de på hemsidan är väldigt tydliga med när de kör själva och när de bara är återförsäljare av biljetter. Loggor och text visar vem som är ansvarig för trafiken. I exemplet Alvesta-Växjö "Öresundståg", "Krösatågen, Länstrafik" och "SJ, Regional". För SJ:s egna trafik har de en särskild SJ-logga som finns i en egen kolumn och alltid är synlig.

Och när du bokar in Hudiksvall - Karlstad, 29 April, Avg 13.25.
Var någonstans står det klart och tydligt på SJ's eminenta hemsida att dem inte tänker ta något ansvar för X-Trafik ?
Att tala om att man använder X-Trafik för en dellinje är inte samma sak som att vägra ta sitt ansvar för en biljett man sålt där man enbart anser sig verka som förmedlare.
 
Sedan tillkommer förvirringsdelen att när man har pendlingskort gäller att inte bara åka med rätt bolag, utan även med rätt sorts tågset, i rätt färger. Ett pendlingskort Uppsala-Stockholm gäller för SJ Regional, men även SJ InterCity men inte SJ Snabbtåg, som i sig går lika långsamt som andra tåg, men om du har ett pendlingskort årskort då får du åka med SJ Snabbtåg, som ser likadana ut som lokaltåg Regina, som du kan åka med om du har ett pendlingskort månad. Hänger du med? Även tidigt på morgonen, med trängsel och förseningar?

Och nu är jag totalt OT från ämnet, men tänkte spinna vidare.
För att göra det ännu lite intressantare för resenärer (nu gäller detta inte tåg utan framförallt buss) är när man har länskort där principen är densamma. Giltigt för en mängd olika aktörers bussar och även för vissa tåg, såväl lokala som SJ och där bussar från olika bolag i princip har samma avgångstid, men ena bolaget har platsgaranti som innebär att när bussen kommer kan den ha gud vet vad som namn, vilket gör att man inte har en susning om det är en godkänd buss eller inte
 
Och när du bokar in Hudiksvall - Karlstad, 29 April, Avg 13.25.
Var någonstans står det klart och tydligt på SJ's eminenta hemsida att dem inte tänker ta något ansvar för X-Trafik ?
Att tala om att man använder X-Trafik för en dellinje är inte samma sak som att vägra ta sitt ansvar för en biljett man sålt där man enbart anser sig verka som förmedlare.
Det där blir ju en Resplus-biljett och då ska det ju självklart tas ansvar. Läste ditt första inlägg för snabbt och missade det. Men blir inte riktigt klar över hur du menar att det inte togs ansvar. Du blev ju vad jag kan utläsa ombokad till en senare förbindelse så att du kom fram till resmålet, om än med en aningen knölig resrutt.
 
Det där blir ju en Resplus-biljett och då ska det ju självklart tas ansvar. Läste ditt första inlägg för snabbt och missade det. Men blir inte riktigt klar över hur du menar att det inte togs ansvar. Du blev ju vad jag kan utläsa ombokad till en senare förbindelse så att du kom fram till resmålet, om än med en aningen knölig resrutt.

Förvisso ombokad och hemkommen 8-10 timmar efter jag borde. Men den behandling jag och även andra utsattes för är ej acceptabel. Jag skall inte behöva stå utomhus 3-4 timmar en februarinatt för att SJ anser att det inte är deras fel.
Hade SJ från början tagit sitt ansvar och talat om hur man skulle lösa det hade jag aldrig någonsin fortsatt med tåg utan hyrt en bil
 
Och när du bokar in Hudiksvall - Karlstad, 29 April, Avg 13.25.
Var någonstans står det klart och tydligt på SJ's eminenta hemsida att dem inte tänker ta något ansvar för X-Trafik ?
Att tala om att man använder X-Trafik för en dellinje är inte samma sak som att vägra ta sitt ansvar för en biljett man sålt där man enbart anser sig verka som förmedlare.

Utan att veta med 100 % säkerhet, men antar att detta borde framgå av villkoren på SJ:s hemsida?
 
Toppen