Senaste nytt

Avis kampanj 10.000 poäng till Eurobonus. Boka 2-15 januari 2018

Jag fick kreditupplysning från Avis Bromma när jag hyrde bil därifrån första gången. Jag bokade och betalade med mitt Amex kort.
Det har aldrig hänt när jag hyrde bil på Avis Arlanda.

Vad är det för suspekta stationer du hyr ifrån?
Vad använder du för kort att boka/betala/garantera/bekräfta bokningen med?
Jag kör Amex för alla internationella bokningar och Norwegian med hyrbilsförsäkringen här på hemmaplan men har aldrig fått en enda kreditupplysning på mig från något av hyrbilsbolagen. Vad de däremot gör är att de reserverar ca 900kr till på mitt kreditkort, utöver hyresbeloppet. Min tanke är att om du möjligtvis använder ett debitkort där du som kortinnehavare kan tömma ditt bakomliggande konto på ett annat sätt än vad man kan med ett kreditkort, ja då kanske de vill se en rimlig betalningsförmåga?

Alternativt kanske du bara har otur och delar namn med någon på biluthyrarnas "svarta lista" och när du dyker upp, kanske systemet föreslår en kreditkontroll?! Jag vet inte alls utan bara spekulerar halvhögt men det är ju utan tvekan lite anmärkningsvärt att vissa förefaller utsättas för detta oftare medan andra, mig själv inkluderat, inte alls.

Avser hyror i Göteborg. Heden den här gången. Tror jag bokade med Mitt Kort Santander och det var ett kreditkort.
Jo, jag har ett konstigt namn ... men vill ogärna tro att det beror på det. Har ett unikt namn så risken att jag delar det med någon annan är obefintligt.
Har inga betalningsproblem!

Last edited:
Någon som bokat om sin hyra till annan dag och fått den till ändrat pris?
Jag ser att det nu är dyrare att boka på min station och undrar om jag istället för att avboka kan boka om och behålla priset :)

Någon som bokat om sin hyra till annan dag och fått den till ändrat pris?
Jag ser att det nu är dyrare att boka på min station och undrar om jag istället för att avboka kan boka om och behålla priset :)

Som regel får man ett nytt högre pris när man gör ändringar. Dock har jag lyckas behålla originalpriset när ändringen gjordes på stationen och jag påpekat priset för dem.
Kan tillägga att jag har fått poäng för alla ändrade bokningar tid/dag/station.

Som regel får man ett nytt högre pris när man gör ändringar. Dock har jag lyckas behålla originalpriset när ändringen gjordes på stationen och jag påpekat priset för dem.
Kan tillägga att jag har fått poäng för alla ändrade bokningar tid/dag/station.

INTE min erfarenhet, snarare tvärtom, och har priset gått ned får man det lägre priset
(i alla fall om man själv bokar om online.) Kan ju också bero på vart man hyr.

Last edited:
Absolut INTE min erfarenhet, snarare tvärtom, och har priset gått ned får man det lägre priset
(i alla fall om man själv bokar om online.)

Ok jag har aldrig varit med om att det blivit billigare. På Klarabergsviadukten var det lägre pris under 2-15 Januari kampanjen än under nuvarande kampanj.
Men det är klart är det billigare nu så blir ju en ändrad bokning också billigare. Jag uppfattade frågan som Om man kan behålla ett tidigare (billigare) pris efter en ändring?

Toppen