Senaste nytt

Avgift för av- och ombokning på SAS awards

Hur menar du att det inte blir någon skillnad med vouchers? När jag har många vouchers så använder jag dem på SAS-flygningar också trots högsta FlyPremium. Tänker att många som inte har högsta FlyPremium gärna använder sina vouchers på SAS-flygningar med. Kommer göra det i större utsträckning om tillgängligheten ökar så är positiv till detta :)
Jag kan ha fel, men jag tolkar att om man bokar *A flyg är det en sökmotor, medan SAS EB-resor har en annan. Inkluderar man annat flygbolag än SAS borde det vara *A (tänker ifall man bokar via telefon)

Tycker detta känns bra, tror det kommer öka tillgängligheten på ”svåra destinationer” så som SFO, LAX och HND - som annars bokats upp direkt vid släpp.

Jag tror tvärtom, blev t.ex. ingen skillnad alls när BA införde avgifter för Guldmedlemmar*.
Kanske lättare att hitta platser till sånt som Chicago i februari men platser till attraktiva destinationer försvinner vid midnatt...
SAS har ju dessutom blackoutperioder som begränsar utbudet ändå mer.

*

Jag kan ha fel, men jag tolkar att om man bokar *A flyg är det en sökmotor, medan SAS EB-resor har en annan. Inkluderar man annat flygbolag än SAS borde det vara *A (tänker ifall man bokar via telefon)
Avgiften gäller inte *A-bokningar. Men voucher går ju att använda även på rena SAS-bokningar.

De få gånger jag bokat inrikes eller inom Europa har det varit för att biljetterna varit avbokningsbara

För inrikesflyg och flygningar inom Europa är avgiften 250 SEK per resenär

Jag tror tvärtom, blev t.ex. ingen skillnad alls när BA införde avgifter för Guldmedlemmar*.
Kanske lättare att hitta platser till sånt som Chicago i februari men platser till attraktiva destinationer försvinner vid midnatt...
SAS har ju dessutom blackoutperioder som begränsar utbudet ändå mer.

*
Jag är delvis inne på samma linje, det kommer inte komma tillbaka lika mkt då avbokning av chansbokningar kommer minska utan istället kommer det blir ännu viktigare att hänga på låset vid midnatt då sitta still i båten och vänta på avbokningar blir en större risk.
Nackdelen vid voucher bokningar blir att när hemresan läggs till är det 750 kr/ 1 500 kr eller bränna en till voucher?
FlyPremium högsta nivån blir nu ännu mer värd...

Fördelen: enkelbiljettpriserna, ex LHR: ut med SAS [FlyPremium] via CPH [Mikkeller] och hem med BA från T3, nu sparar vi 3 000 EuroBonus poäng :cool:

Jag tycker SAS borde lagt sig på samma nivå som Star Alliance. Star Alliance tar 150kr per ombokning per person, fri avbokning 24h innan.

Det är SAS som tar avgifterna för Star Alliance-bokningar.

En anledning till högra avgifter kan vara så att det finns ett utbud för allianspartners. T ex varför ska SQ låta Eurobonusmedlemmar boka SQ-flyg med poäng när jag antar att det aldrig någonsin finns plats i premiumkabin på SAS long haul för medlemmar i andra bonusprogram inom alliansen eftersom i princip alla platser (förutom Chicago) går åt på sekunder efter de släppts (eftersom Eurobonusmedlemmar har en fördel av att kunna boka SAS poängbiljetter via hemsidan).

Det är SAS som tar avgifterna för Star Alliance-bokningar.

En anledning till högra avgifter kan vara så att det finns ett utbud för allianspartners. T ex varför ska SQ låta Eurobonusmedlemmar boka SQ-flyg med poäng när jag antar att det aldrig någonsin finns plats i premiumkabin på SAS long haul för medlemmar i andra bonusprogram inom alliansen eftersom i princip alla platser (förutom Chicago) går åt på sekunder efter de släppts (eftersom Eurobonusmedlemmar har en fördel av att kunna boka SAS poängbiljetter via hemsidan).
Jag hade fått uppfattningen att det är rätt många som bokar sas på longhaul från andra program. Åtminstone tidigare. Och att det åtminstone delvis är olika platser som släpps internt och till partners. Bland annat poppis för miles and more eftetsom det är så låga avgifter. (men det kan dom sagt bara gammal info som inte gäller längre)

För min del innebär det här en försämring då jag mestadels använt mina bonuspoäng inom Europa för att just få flexibiliteten med avbokning och slippa boka plus pro. Å andra sidan kanske det kan göra att jag faktiskt lyckas att boka en resa i longhaul i annat än go

Toppen