Avdragbar moms hotell

Meazza skrev:Det märkliga är ändå hur de olika hotellen handskas med detta. Har varit med om att ha fått en kvittokopia på hotellet med momsen specad trots förbetalning. Samt då även varianterna jag beskrev ovan.Klicka för att utvidga...
Hotellen måste ju alltid debitera moms eftersom tjänsten utförs i Sverige. Sen att fakturan går till en utomländsk agent spelar ingen roll om huruvida moms ska läggas på eller ej att göra.

gjohansson skrev:Hotellen måste ju alltid debitera moms eftersom tjänsten utförs i Sverige. Sen att fakturan går till en utomländsk agent spelar ingen roll om huruvida moms ska läggas på eller ej att göra.Klicka för att utvidga...

hotels.com ägs väl av Expedia? Och expedia finns momsregistrerat i Sverige under namnet Expedia Sweden AB, verifierat på VIES VIES

VIES (VAT Information Exchange System):Kontroll av momsregistreringsnummerJa, giltigt momsregistreringsnummerMedlemsstat SEMomsregistreringsnummer SE 556741278701Tidpunkt då förfrågan inkom 2017/01/27 21:14:47Namn Expedia Sweden ABAdress c/o BDO STOCKHOLM ABBOX 24115104 51 STOCKHOLMReferensnummerKlicka för att utvidga...

Jag anar mig till att det finns en liten strömming begravd här... Men å andra sidan borde skattemyndigheterna ha reagerat om de var helt ute och cyklade.

gjohansson skrev:Hotellen måste ju alltid debitera moms eftersom tjänsten utförs i Sverige. Sen att fakturan går till en utomländsk agent spelar ingen roll om huruvida moms ska läggas på eller ej att göra.Klicka för att utvidga...
Nja, riktigt så behöver det ju inte vara. Inom EU kan det ju mycket väl vara så att den du fakturerar är momsregistrerad i sitt land och att momsen aldrig ska dras.

agehall skrev:Nja, riktigt så behöver det ju inte vara. Inom EU kan det ju mycket väl vara så att den du fakturerar är momsregistrerad i sitt land och att momsen aldrig ska dras.Klicka för att utvidga...
Precis så är det troligen. Tyskland har t ex bara 7% MwSt på hotellvistelser så är man momsreggad där borde man kunna köpa den tjänsten momsfritt från Sverige.

Edit. Luxemburg har 3%, Portugal o Belgien 6%

Inom EU gäller följande.

1. Hotelltjänster (dvs. rätten att få nyttja ett rum) är alltid omsatta i det land där hotellet är beläget. Det betyder att det lokala landets moms ska debiteras på fakturan.

2. Faktura ska utfärdas av den som tillhandahåller tjänsten (se pkt. 4 nedan) och på fakturan ska pris, momssats och momsbelopp specificeras.

3. I en svensk momsdeklaration kan endast svensk moms dras av. Med andra ord kan endast lokal moms dras av i en lokal momsdeklaration. Utländsk moms får återsökas enligt ett särskilt förfarande.

4. Förmedling av hotelltjänster kan ske enligt två modeller.

(I) Antingen anses förmedlaren förvärva hotelltjänsten från hotelloperatören för att sedan sälja den vidare i eget namn till hotellgästen. Lokal (dvs. landet där hotellet finns) moms debiteras i båda leden. Hotellgästens faktura ska därmed vara utställd av förmedlaren och det är endast den fakturan som kan läggas till grund för ett yrkande om avdrag för ingående moms.

(II) Alternativt kan förmedlaren anses vara en "ren" förmedlare som knyter samman hotelloperatör och hotellgäst utan att vara en del i tillhandahållandet. Förmedlaren kan även, för hotelloperatörens räkning, ta emot betalning från hotellgästen. I ett sådant fall är det hotelloperatören som tillhandahåller hotelltjänsten till hotellgästen och det är således hotelloperatören som ska ställa ut en faktura till hotellgästen och debitera moms på denna. Endast hotelloperatörens faktura kan utgöra underlag för ett avdrag för ingående moms.

Gränssnitten mellan (I) och (II) är inte helt klara och tolkningar skiljer sig mellan EU:s medlemsstater samtidigt som förmedlarna har standardiserade och något otydliga avtal med hotellen. Att det blir 100 % korrekt i alla fall i alla länder i enlighet med momsdirektivet är således otänkbart.

Intressant och detaljerad information!

Den här gånger är ju dock förmedlaren utanför EU. Då gäller väl andra villkor.. (om de nu inte finns i EU också, förstås)

mha321 skrev:Intressant och detaljerad information!Den här gånger är ju dock förmedlaren utanför EU. Då gäller väl andra villkor.. (om de nu inte finns i EU också, förstås)Klicka för att utvidga...

Nej. Det har ingen relevans. Är det förmedling i enlighet med (I) ovan måste förmedlaren registreras för moms i hotellets land oavsett var förmedlaren är etablerad. Förmedling i enlighet med (II) innebär ju att förmedlaren tillhandahåller en förmedlingstjänst till hotellet och den tjänsten lyder under huvudregeln avseende omsättningsland, dvs att tjänsten är omsatt i köparens land.

Sahlen skrev:Nej. Det har ingen relevans. Är det förmedling i enlighet med (I) ovan måste förmedlaren registreras för moms i hotellets land oavsett var förmedlaren är etablerad. Förmedling i enlighet med (II) innebär ju att förmedlaren tillhandahåller en förmedlingstjänst till hotellet och den tjänsten lyder under huvudregeln avseende omsättningsland, dvs att tjänsten är omsatt i köparens land.Klicka för att utvidga...
Det måste då rimligen betyda att regel II är den som alltid gäller när förmedlaren är utanför EU, eftersom de knappast är moms registrerade i samtliga EU länder? Eller råder exportförbud på hotellnätter till förmedlare som inte är registrerade?

Jag tror en del av de större aktörerna på markanden (typ Expedia) mycket väl kan vara momsregistrerade i varenda EU-land. Och är det inte så att hotels.com, trivago och allt vad dem heter helt enkelt är varumärken inom Expedia-portföljen?

agehall skrev:Nja, riktigt så behöver det ju inte vara. Inom EU kan det ju mycket väl vara så att den du fakturerar är momsregistrerad i sitt land och att momsen aldrig ska dras.Klicka för att utvidga...
Spelar ingen roll om huruvida de kan dra av moms eller ej. Tjänst i Sverige ska debitera moms oavsett om mottagaren är en utlänning som kan eller inte kan dra av den eller begära tillbaka via Skatteverket.

Nu har jag också fått problem här med svenska hotellbokningar gjorda via Hotels. Hotellet i fråga vill inte ge mig ett kvitto inkluderande moms på det belopp jag har betalat till Hotels. Och Hotels vill inte ställa ut momskvitto utan hänvisar till hotellet i fråga. Är det någon som lyckats få rätsida på det här?

Jag tänker mig att momsgången rimligtvis borde vara att Hotels förmedlar betalningen till hotellet efter avdrag för sin provision. Och rent momstekniskt då, eftersom det är olika momssatser, så ska väl hotellet ta upp hela beloppet (efter avdrag för moms) som omsättning och sedan ha en kostnad för Hotels provision. Alltså borde jag kunna få ut kvitto på hela beloppet inklusive moms? Jag borde väl rimligtvis också ha rätt till det, åtm i rollen som konsument?

Hotellet ser det som att de är underleverantör till Hotels.com och Hotels ser det som att de endast är betalningsförmedlare?

Bokföringsmässigt borde hotellet ta upp intäkten till fullo och sedan ta upp förmedlingsavgiften som en kostnad, men det ska inte spela någon roll egentligen för kunden. Frågan är egentligen med vem som du avtalat, om att Hotels ska bereda dig ett rum på hotell X eller om Hotels har förmedlat kontakt och betalning för ditt avtal med Hotell X. Borde finnas i avtalstexten.

Jakob Österberg skrev:Nu har jag också fått problem här med svenska hotellbokningar gjorda via Hotels. Hotellet i fråga vill inte ge mig ett kvitto inkluderande moms på det belopp jag har betalat till Hotels. Och Hotels vill inte ställa ut momskvitto utan hänvisar till hotellet i fråga. Är det någon som lyckats få rätsida på det här?Jag tänker mig att momsgången rimligtvis borde vara att Hotels förmedlar betalningen till hotellet efter avdrag för sin provision. Och rent momstekniskt då, eftersom det är olika momssatser, så ska väl hotellet ta upp hela beloppet (efter avdrag för moms) som omsättning och sedan ha en kostnad för Hotels provision. Alltså borde jag kunna få ut kvitto på hela beloppet inklusive moms? Jag borde väl rimligtvis också ha rätt till det, åtm i rollen som konsument?Klicka för att utvidga...

Jakob Österberg skrev:Nu har jag också fått problem här med svenska hotellbokningar gjorda via Hotels. Hotellet i fråga vill inte ge mig ett kvitto inkluderande moms på det belopp jag har betalat till Hotels. Och Hotels vill inte ställa ut momskvitto utan hänvisar till hotellet i fråga. Är det någon som lyckats få rätsida på det här?Jag tänker mig att momsgången rimligtvis borde vara att Hotels förmedlar betalningen till hotellet efter avdrag för sin provision. Och rent momstekniskt då, eftersom det är olika momssatser, så ska väl hotellet ta upp hela beloppet (efter avdrag för moms) som omsättning och sedan ha en kostnad för Hotels provision. Alltså borde jag kunna få ut kvitto på hela beloppet inklusive moms? Jag borde väl rimligtvis också ha rätt till det, åtm i rollen som konsument?Klicka för att utvidga...
Boka via hotels.com men med valet "betala på hotellet". Då får du kvittot av hotellet.

gdaily skrev:Boka via hotels.com men med valet "betala på hotellet". Då får du kvittot av hotellet.Klicka för att utvidga...
Ja, så lär jag göra framöver.

mtlmr skrev:Hotellet ser det som att de är underleverantör till Hotels.com och Hotels ser det som att de endast är betalningsförmedlare?Bokföringsmässigt borde hotellet ta upp intäkten till fullo och sedan ta upp förmedlingsavgiften som en kostnad, men det ska inte spela någon roll egentligen för kunden. Frågan är egentligen med vem som du avtalat, om att Hotels ska bereda dig ett rum på hotell X eller om Hotels har förmedlat kontakt och betalning för ditt avtal med Hotell X. Borde finnas i avtalstexten.Klicka för att utvidga...
Jag plöjde igenom avtalstexten, och Hotels framhärdar där att de endast är förmedlare. Samma sak lär väl framgå av avtalet mellan Expedia (som äger Hotels) och själva hotellet i fråga.

Kod:

1 BOKNING VIA WEBBPLATSEN
1.1 Bokning
Webbplatsen är endast avsedd att hjälpa Kunden att ta reda på vilka produkter och tjänster som är tillgängliga samt att genomföra bokningar med leverantörer av sådana produkter och tjänster (”Leverantörer”), inte för några andra ändamål. Webbplatsen och Hotels.com fungerar endast som en mellanhand som förenklar transaktioner mellan Kunden och Leverantörer. (...)

Kod:

2 EKONOMISKA VILLKOR OCH BETALNINGSRUTINER
2.1 Utlägg för skatter
Det belopp kunden betalar för hotelltransaktioner till särskilt Internetpris på Hotels.com innefattar ett belopp som beräknas vara tillräckligt för att täcka alla tillämpliga transaktionsskatter (t.ex. omsättning och användning, beläggning, rumsskatt, punktskatter, moms, etc.) som Hotels.com betalar till Leverantörerna (t.ex. hotell) i samband med din resebokning. Det av kunden erlagda beloppet för transaktionsskatter är slutligt och blir inte föremål för justering oavsett faktiska transaktionsskatter. Enligt fjärde stycket tillkommer skatter som måste betalas på plats.

Med ett fåtal undantag betalar Hotels.com inte in detta belopp direkt till skattemyndigheten. Leverantörerna debiterar Hotels.com ett belopp vari alla skatter är inräknade och det ankommer därefter på Leverantörerna att reglera skatten. De Leverantörer som Hotels.com anlitar för att boka Kundens resa agerar som oberoende företag.

Debiteringen som tillämpas för att täcka beräknade skatter samt skattesatserna varierar från ort till ort och kan variera mellan tidpunkt för bokning och tidpunkt för kundens hotellvistelse. De faktiska skattekostnaderna som vi betalar till Leverantörerna kan skilja sig från beräknade belopp som erhållits från kunden vid tidpunkt för bokning beroende på växelkurs och beskattningsbarhet etc. som tillämpas vid vår kunds hotellvistelse.

De lokala myndigheterna i vissa länder kan påföra ytterligare skatter (turistskatt osv.) som måste betalas lokalt på plats. Kunden ansvarar själv för att betala sådana extra skatter. Skattebelopp som ska betalas på plats kan variera mellan bokning och datum för vistelsen. I händelse av att sådana lokalt påförda skatter har ökat är du skyldig att betala skatt för den nya högre skattenivån.

I priset ingår en serviceavgift som varierar beroende på belopp och typ av hotellbokning.

Även här framgår att Hotels endast är förmedlare (med ett fåtal undantag). Istället för att A betalar direkt till C och får kvitto så går betalningen via B. Men transaktionen äger rum mellan A och C, således borde C inneha skyldighet att lämna momskvitto till A.

gdaily skrev:Boka via hotels.com men med valet "betala på hotellet". Då får du kvittot av hotellet.Klicka för att utvidga...

Hade vi inte en tråd om att i dessa fall skickar bokningssiten dina kortuppgifter i klartext till hotellet för att garantera bokningen? Kanske inte gällde i alla lägen, men jag har för mig att det var något sådant i alla fall?

AABack2ARN skrev:Hade vi inte en tråd om att i dessa fall skickar bokningssiten dina kortuppgifter i klartext till hotellet för att garantera bokningen? Kanske inte gällde i alla lägen, men jag har för mig att det var något sådant i alla fall?Klicka för att utvidga...
Fast det blir ju Amex eller Mastercards problem till slut, inte mitt...

Back