Senaste nytt

Avdragbar moms hotell

Nu har jag också fått problem här med svenska hotellbokningar gjorda via Hotels. Hotellet i fråga vill inte ge mig ett kvitto inkluderande moms på det belopp jag har betalat till Hotels. Och Hotels vill inte ställa ut momskvitto utan hänvisar till hotellet i fråga. Är det någon som lyckats få rätsida på det här?

Jag tänker mig att momsgången rimligtvis borde vara att Hotels förmedlar betalningen till hotellet efter avdrag för sin provision. Och rent momstekniskt då, eftersom det är olika momssatser, så ska väl hotellet ta upp hela beloppet (efter avdrag för moms) som omsättning och sedan ha en kostnad för Hotels provision. Alltså borde jag kunna få ut kvitto på hela beloppet inklusive moms? Jag borde väl rimligtvis också ha rätt till det, åtm i rollen som konsument?
 

mtlmr

Medlem
Hotellet ser det som att de är underleverantör till Hotels.com och Hotels ser det som att de endast är betalningsförmedlare?

Bokföringsmässigt borde hotellet ta upp intäkten till fullo och sedan ta upp förmedlingsavgiften som en kostnad, men det ska inte spela någon roll egentligen för kunden. Frågan är egentligen med vem som du avtalat, om att Hotels ska bereda dig ett rum på hotell X eller om Hotels har förmedlat kontakt och betalning för ditt avtal med Hotell X. Borde finnas i avtalstexten.

Nu har jag också fått problem här med svenska hotellbokningar gjorda via Hotels. Hotellet i fråga vill inte ge mig ett kvitto inkluderande moms på det belopp jag har betalat till Hotels. Och Hotels vill inte ställa ut momskvitto utan hänvisar till hotellet i fråga. Är det någon som lyckats få rätsida på det här?

Jag tänker mig att momsgången rimligtvis borde vara att Hotels förmedlar betalningen till hotellet efter avdrag för sin provision. Och rent momstekniskt då, eftersom det är olika momssatser, så ska väl hotellet ta upp hela beloppet (efter avdrag för moms) som omsättning och sedan ha en kostnad för Hotels provision. Alltså borde jag kunna få ut kvitto på hela beloppet inklusive moms? Jag borde väl rimligtvis också ha rätt till det, åtm i rollen som konsument?
 

gdaily

Medlem
Nu har jag också fått problem här med svenska hotellbokningar gjorda via Hotels. Hotellet i fråga vill inte ge mig ett kvitto inkluderande moms på det belopp jag har betalat till Hotels. Och Hotels vill inte ställa ut momskvitto utan hänvisar till hotellet i fråga. Är det någon som lyckats få rätsida på det här?

Jag tänker mig att momsgången rimligtvis borde vara att Hotels förmedlar betalningen till hotellet efter avdrag för sin provision. Och rent momstekniskt då, eftersom det är olika momssatser, så ska väl hotellet ta upp hela beloppet (efter avdrag för moms) som omsättning och sedan ha en kostnad för Hotels provision. Alltså borde jag kunna få ut kvitto på hela beloppet inklusive moms? Jag borde väl rimligtvis också ha rätt till det, åtm i rollen som konsument?
Boka via hotels.com men med valet "betala på hotellet". Då får du kvittot av hotellet.
 
Boka via hotels.com men med valet "betala på hotellet". Då får du kvittot av hotellet.
Ja, så lär jag göra framöver.

Hotellet ser det som att de är underleverantör till Hotels.com och Hotels ser det som att de endast är betalningsförmedlare?

Bokföringsmässigt borde hotellet ta upp intäkten till fullo och sedan ta upp förmedlingsavgiften som en kostnad, men det ska inte spela någon roll egentligen för kunden. Frågan är egentligen med vem som du avtalat, om att Hotels ska bereda dig ett rum på hotell X eller om Hotels har förmedlat kontakt och betalning för ditt avtal med Hotell X. Borde finnas i avtalstexten.
Jag plöjde igenom avtalstexten, och Hotels framhärdar där att de endast är förmedlare. Samma sak lär väl framgå av avtalet mellan Expedia (som äger Hotels) och själva hotellet i fråga.

Kod:
 1          BOKNING VIA WEBBPLATSEN
1.1      Bokning
Webbplatsen är endast avsedd att hjälpa Kunden att ta reda på vilka produkter och tjänster som är tillgängliga samt att genomföra bokningar med leverantörer av sådana produkter och tjänster (”Leverantörer”), inte för några andra ändamål.  Webbplatsen och Hotels.com fungerar endast som en mellanhand som förenklar transaktioner mellan Kunden och Leverantörer. (...)



Kod:
2          EKONOMISKA VILLKOR OCH BETALNINGSRUTINER
2.1      Utlägg för skatter
Det belopp kunden betalar för hotelltransaktioner till särskilt Internetpris på Hotels.com innefattar ett belopp som beräknas vara tillräckligt för att täcka alla tillämpliga transaktionsskatter (t.ex. omsättning och användning, beläggning, rumsskatt, punktskatter, moms, etc.) som Hotels.com betalar till Leverantörerna (t.ex. hotell) i samband med din resebokning. Det av kunden erlagda beloppet för transaktionsskatter är slutligt och blir inte föremål för justering oavsett faktiska transaktionsskatter. Enligt fjärde stycket tillkommer skatter som måste betalas på plats.

Med ett fåtal undantag betalar Hotels.com inte in detta belopp direkt till skattemyndigheten. Leverantörerna debiterar Hotels.com ett belopp vari alla skatter är inräknade och det ankommer därefter på Leverantörerna att reglera skatten. De Leverantörer som Hotels.com anlitar för att boka Kundens resa agerar som oberoende företag.

Debiteringen som tillämpas för att täcka beräknade skatter samt skattesatserna varierar från ort till ort och kan variera mellan tidpunkt för bokning och tidpunkt för kundens hotellvistelse. De faktiska skattekostnaderna som vi betalar till Leverantörerna kan skilja sig från beräknade belopp som erhållits från kunden vid tidpunkt för bokning beroende på växelkurs och beskattningsbarhet etc. som tillämpas vid vår kunds hotellvistelse.

De lokala myndigheterna i vissa länder kan påföra ytterligare skatter (turistskatt osv.) som måste betalas lokalt på plats. Kunden ansvarar själv för att betala sådana extra skatter. Skattebelopp som ska betalas på plats kan variera mellan bokning och datum för vistelsen. I händelse av att sådana lokalt påförda skatter har ökat är du skyldig att betala skatt för den nya högre skattenivån.

I priset ingår en serviceavgift som varierar beroende på belopp och typ av hotellbokning.
Även här framgår att Hotels endast är förmedlare (med ett fåtal undantag). Istället för att A betalar direkt till C och får kvitto så går betalningen via B. Men transaktionen äger rum mellan A och C, således borde C inneha skyldighet att lämna momskvitto till A.
 

AABack2ARN

Medlem
Boka via hotels.com men med valet "betala på hotellet". Då får du kvittot av hotellet.

Hade vi inte en tråd om att i dessa fall skickar bokningssiten dina kortuppgifter i klartext till hotellet för att garantera bokningen? Kanske inte gällde i alla lägen, men jag har för mig att det var något sådant i alla fall?
 

gdaily

Medlem
Hade vi inte en tråd om att i dessa fall skickar bokningssiten dina kortuppgifter i klartext till hotellet för att garantera bokningen? Kanske inte gällde i alla lägen, men jag har för mig att det var något sådant i alla fall?
Fast det blir ju Amex eller Mastercards problem till slut, inte mitt...
 
Toppen