Senaste nytt

Avbokade bonusresor

Avbokade precis sas business
CPH-HND 9/2
HND-CPH 21/2

Utresan dök upp igen (fanns redan platser där) medan hemresan inte verkar kommit tillbaks

Jag bokade precis av fyra platser:
27 dec ARN-HEL, SAS 2 Plus + 2 Go
27 dec HEL-IST, Turkish 4 Business
28 dec IST-KUL, Turkish 4 Business
07 jan, KUL-IST, Turkish 4 Business
08 jan, IST-MUC, Turkish 4 Business
08 jan MUC-FRA, Lufthansa 4 Business
08 jan FRA-ARN, Lufthansa 4 Business
På två olika PNR.

2x voucher som gick ut 2019 nu förlängd ut januari 2022! Jag vet vad dessa skall användas till, nu är bara frågan när de är tillgängliga då det krävdes handpåläggning i back office för att göra det.

Avbokade följande som har gått tillbaka till inventory. Först till kvarn! :)

APR 28 | CPH-SFO | 2 BUSINESS
MAY 11 | LAX-CPH | 2 BUSINESS

Jag bokade precis av fyra platser:
27 dec ARN-HEL, SAS 2 Plus + 2 Go
27 dec HEL-IST, Turkish 4 Business
28 dec IST-KUL, Turkish 4 Business
07 jan, KUL-IST, Turkish 4 Business
08 jan, IST-MUC, Turkish 4 Business
08 jan MUC-FRA, Lufthansa 4 Business
08 jan FRA-ARN, Lufthansa 4 Business
På två olika PNR.

2x voucher som gick ut 2019 nu förlängd ut januari 2022! Jag vet vad dessa skall användas till, nu är bara frågan när de är tillgängliga då det krävdes handpåläggning i back office för att göra det.

Nu pekar jag inte ut just dig. Utan du blir ett exempel på fenomenet som många beklagar sig över med Eurobonus.

De som har många poäng bokar, tidigt, 330dagar upp de få platser som finns. För att i många fall avboka dessa, väldigt kort inpå, så att ingen "normal" kan planera en resa.

Hört det från flera att detta är en frustration. Miami, Tokyo osv försvinner på minuter efter de släpps. Så "vanligt" folk har ingen chans.

Nu kan jag inte säga att jag är så mycket bättre, även jag har avbokat resor kort inpå. Dock aldrig bokat nått på 330 släppet. Utan betydligt senare.

Det var tal om en "straffavgift" Men blev väl inget med den? För även flygbolagen som kort inpå får tomma stolar förlorar på detta beteende.

Så både flygbolaget och "andra" konsumenter förlorar på det. Men vad skall de göra?

Nu pekar jag inte ut just dig. Utan du blir ett exempel på fenomenet som många beklagar sig över med Eurobonus.

De som har många poäng bokar, tidigt, 330dagar upp de få platser som finns. För att i många fall avboka dessa, väldigt kort inpå, så att ingen "normal" kan planera en resa.

Jag tror att du förstår vad du är ute efter i ditt inlägg.

Men jag tycker din citering skjuter helt förbi målet (även om du skriver att du inte pekar ut avbokaren i detta fall):
  • det gäller ett resmål som stängt sina gränser
  • i nuläget så ändras bestämmelserna hela tiden. I Malaysias fall har de ändrats löpande så sent som i november och december.
  • det är många rader, men bokningen avser en (1) familj
Med tanke på ovanstående så menar jag att det är fullt rimligt att göra en avbokning. Det kan ju finnas någon med tillstånd som kan nyttja biljetterna även om det förmodligen är ganska osannolikt. Hade det varit en person som har 10 bokningar och gör avbokningar hade citatet varit relevant.

Jag tycker dessutom att det är bra att folk meddelar när de avbokar bonusbiljetter (gärna i förväg med när det skall göras). Samt att avbokaren skall slippa pekpinnar från andra som tycker det är en okynnesavbokning utan att känna till skälen till avbokningen.

Hört det från flera att detta är en frustration. Miami, Tokyo osv försvinner på minuter efter de släpps. Så "vanligt" folk har ingen chans.

Nu kan jag inte säga att jag är så mycket bättre, även jag har avbokat resor kort inpå. Dock aldrig bokat nått på 330 släppet. Utan betydligt senare.

Det var tal om en "straffavgift" Men blev väl inget med den? För även flygbolagen som kort inpå får tomma stolar förlorar på detta beteende.

Så både flygbolaget och "andra" konsumenter förlorar på det. Men vad skall de göra?

Jag tror att du förstår vad du är ute efter i ditt inlägg.

Men jag tycker din citering skjuter helt förbi målet (även om du skriver att du inte pekar ut avbokaren i detta fall):
  • det gäller ett resmål som stängt sina gränser
  • i nuläget så ändras bestämmelserna hela tiden. I Malaysias fall har de ändrats löpande så sent som i november och december.
  • det är många rader, men bokningen avser en (1) familj
Med tanke på ovanstående så menar jag att det är fullt rimligt att göra en avbokning. Det kan ju finnas någon med tillstånd som kan nyttja biljetterna även om det förmodligen är ganska osannolikt. Hade det varit en person som har 10 bokningar och gör avbokningar hade citatet varit relevant.

Jag tycker dessutom att det är bra att folk meddelar när de avbokar bonusbiljetter (gärna i förväg med när det skall göras). Samt att avbokaren skall slippa pekpinnar från andra som tycker det är en okynnesavbokning utan att känna till skälen till avbokningen.

Jag kan förstå att det kanske ser lite märkligt ut och jag tror jag förstår din poäng. Men vi satt inte på denna så länge för att förlänga vouchers, vi satt länge på denna med avsikt att åka.

Så sent som den 16:e december var jag i kontakt med AMEX Travel för att planera inresa till Langkawi. Den här resan kräver att en lokal agent är involverat något som AMEX förmedlade åt oss. Men när det stod klart att bara testningsprogrammet för fyra vuxna bara på Langkawi skulle kosta €3.200 så blev det spiken i kistan för resan. I tillägg hade hotellet vi hade tittat på (i det här fallet Westin) gått från $150 till $275 per natt/rum, och min egen revenue-biljett från 23.000kr till 35.000kr. Min fru sa det nog bäst: "hade detta varit vår drömresemål och vi hade planerat detta i fem år, hade det varit en sak men bara för att komma iväg är det inte värt det".

Dock valde jag att vänta med avbokningen från 16:e till 23:e, enbart för att jag inte själv hade läst på. Jag trodde då att vouchers skulle förlängas till 2022-01-22 i stället för 2022-01-15. Dessa blev förlängd till 2022-01-31. Jag kollade hastigt om segmenten gick tillbaka till inventory, men inte vad jag kunde se.

I vår familj har vi alltid som avsikt att åka. Vi bokar inte för att ha alternativ, då skulle min planare av en fru få spel ;) Hon vill kunna planera månader i förväg.

Men.... jag kan nog säga att vi hade bokat av i alla fall som läget är nu den 23:e. Bara på veckan mellan 16:e och 23:e förvärrades världsläget så pass mycket att jag inte hade tagit med mig en 65+ och en 70+ med nedsatt immunförsvar till Asien nu.

Problemet är ju främst med SAS-bokningar, som bokas hejvilt rent spekulativt (vilket även jag gjort vid något tillfälle). För Star Alliance-bokningar så är väl avgiften på 450 kr pp tänkt att fungera som en liten avskräckare. Vet inte hur väl den funkar, men jag har åtminstone inte gjort några spekulativa bokningar pga just den avgiften.

Toppen