Jag bokade precis av fyra platser:
27 dec ARN-HEL, SAS 2 Plus + 2 Go
27 dec HEL-IST, Turkish 4 Business
28 dec IST-KUL, Turkish 4 Business
07 jan, KUL-IST, Turkish 4 Business
08 jan, IST-MUC, Turkish 4 Business
08 jan MUC-FRA, Lufthansa 4 Business
08 jan FRA-ARN, Lufthansa 4 Business
På två olika PNR.
2x voucher som gick ut 2019 nu förlängd ut januari 2022! Jag vet vad dessa skall användas till, nu är bara frågan när de är tillgängliga då det krävdes handpåläggning i back office för att göra det.
Nu pekar jag inte ut just dig. Utan du blir ett exempel på fenomenet som många beklagar sig över med Eurobonus.
De som har många poäng bokar, tidigt, 330dagar upp de få platser som finns. För att i många fall avboka dessa, väldigt kort inpå, så att ingen "normal" kan planera en resa.
Nu pekar jag inte ut just dig. Utan du blir ett exempel på fenomenet som många beklagar sig över med Eurobonus.
De som har många poäng bokar, tidigt, 330dagar upp de få platser som finns. För att i många fall avboka dessa, väldigt kort inpå, så att ingen "normal" kan planera en resa.
Hört det från flera att detta är en frustration. Miami, Tokyo osv försvinner på minuter efter de släpps. Så "vanligt" folk har ingen chans.
Nu kan jag inte säga att jag är så mycket bättre, även jag har avbokat resor kort inpå. Dock aldrig bokat nått på 330 släppet. Utan betydligt senare.
Det var tal om en "straffavgift" Men blev väl inget med den? För även flygbolagen som kort inpå får tomma stolar förlorar på detta beteende.
Så både flygbolaget och "andra" konsumenter förlorar på det. Men vad skall de göra?
Jag tror att du förstår vad du är ute efter i ditt inlägg.
Men jag tycker din citering skjuter helt förbi målet (även om du skriver att du inte pekar ut avbokaren i detta fall):
Med tanke på ovanstående så menar jag att det är fullt rimligt att göra en avbokning. Det kan ju finnas någon med tillstånd som kan nyttja biljetterna även om det förmodligen är ganska osannolikt. Hade det varit en person som har 10 bokningar och gör avbokningar hade citatet varit relevant.
- det gäller ett resmål som stängt sina gränser
- i nuläget så ändras bestämmelserna hela tiden. I Malaysias fall har de ändrats löpande så sent som i november och december.
- det är många rader, men bokningen avser en (1) familj
Jag tycker dessutom att det är bra att folk meddelar när de avbokar bonusbiljetter (gärna i förväg med när det skall göras). Samt att avbokaren skall slippa pekpinnar från andra som tycker det är en okynnesavbokning utan att känna till skälen till avbokningen.