Senaste nytt

Avbokad resa - vad gör jag nu?

Det finns 4 platser i biz ZNZ-CPH (TK), 10 nov om det är ett alt. blir svårt med poäng kanske. Blir ju en genomgående biz iaf. Skulle vara om det går att byta ut biz BRU-ADD till eco istället.
Kreativ lösning!
Finns tillgänglighet på BRU-ADD på @Lindypopps datum dessutom
Den hade jag nog kört på!

1: Boka om BRU-ADD på utresan till ekonomi
2: Boka om hemresan till @Emil123 s förslag (business alla flygningar), FRA/CPH-arn känns hanterbart att lösa
 
Om man söker på deras web-site så finns det revenue-platser i business ZNZ-ADD den 3 nov. Enligt awardfares så finns det 5 bonusplatser i ekonomi direkt till Oslo.
 
Om man söker på deras web-site så finns det revenue-platser i business ZNZ-ADD den 3 nov. Enligt awardfares så finns det 5 bonusplatser i ekonomi direkt till Oslo.
Den lösningen innebär ju dock att en ET-agent ska fatta galoppen och boka en awardbiljett som SAS ställt ut till Business utan extra betalning. Känns tveksamt
 
Finns också ZNZ-MUC 4nov, en snäll agent kanske kan lägga in ARN i något steg ist för FRA/MUC.

IMG_7847.png
 
Den lösningen innebär ju dock att en ET-agent ska fatta galoppen och boka en awardbiljett som SAS ställt ut till Business utan extra betalning. Känns tveksamt

Ja, men börjar man inte med att fråga efter det bästa alternativet?

Även ET730 Addis-Wien är bokningsbar för pengar, både i Eco och Business. Så man undrar ju lite vad som egentligen har hänt.
(Även ADD-ARN direkt finns för pengar)
 
Råkade utför liknande med TK award *A bokat via SAS, med månader till avgång såhardu inte mycket rättigheter tyvärr, men som flera skriver i,tråden så kan du ha tur och få hjälp med alternativa rutter, särskilt om du kan skippa att åka i C.
 
Råkade utför liknande med TK award *A bokat via SAS, med månader till avgång såhardu inte mycket rättigheter tyvärr
Jodå, även när ett flyg ställs in månader i förväg väg har man rättigheter vad gäller ombokning vid inställda flyg. Oavsett hur långt i förväg ett flyg ställs in och oavsett varför flyget ställs in har man rätt att få bli ombokad till ett annat flyg, inklusive hos konkurrenter, och det är det flygbolag som ställde in som ska boka om passageraren.

När det gäller schablonersättningen för inställda flyg har man dock inga rättigheter om flyget ställs in mer än två veckor före planerad avgång men rätten till ombokning finns alltid oavsett hur långt i förväg ett flyg ställs in.

Sen är det en annan sak att vissa flygbolag struntar fullkomligt i vad gällande lagstiftning säger men går man till domstol får man rätt, men det kräver förstås både tid och pengar för att få rätt.

I det här fallet gäller det en award som ett annat flygbolag ställt ut biljetterna för och då är det som många redan sagt extra knepigt eftersom det bolag som ställt ut biljetterna (SAS) inte har någon skyldighet att boka om och det bolag som ställt in (Ethiopian) ofta påstår att de inte kan göra något eftersom SAS ställt ut biljetterna. Rättsläget är dock glasklart: Ethiopian har en skyldighet att boka om och om de vägrar kan man själv köpa nya biljetter och kräva Ethiopian på merkostnaderna. Vilket förstås kräver att man ligger ute med mycket pengar och någonstans också riskerar att inte få tillbaka dem, för även om man vinner en rättsprocess kan det vara besvärligt att tvinga en utländsk part att betala med tvångsmedel.
 
Last edited:
Jodå, även när ett flyg ställs in månader i förväg väg har man rättigheter vad gäller ombokning vid inställda flyg. Oavsett hur långt i förväg ett flyg ställs in och oavsett varför flyget ställs in har man rätt att få bli ombokad till ett annat flyg, inklusive hos konkurrenter, och det är det flygbolag som ställde in som ska boka om passageraren.

När det gäller schablonersättningen för inställda flyg har man dock inga rättigheter om flyget ställs in mer än två veckor före planerad avgång men rätten till ombokning finns alltid oavsett hur långt i förväg ett flyg ställs in.

Sen är det en annan sak att vissa flygbolag struntar fullkomligt i vad gällande lagstiftning säger men går man till domstol får man rätt, men det kräver förstås både tid och pengar för att få rätt.

I det här fallet gäller det en award som ett annat flygbolag ställt ut biljetterna för och då är det som många redan sagt extra knepigt eftersom det bolag som ställt ut biljetterna (SAS) inte har någon skyldighet att boka om och det bolag som ställt in (Ethiopian) ofta påstår att de inte kan göra något eftersom SAS ställt ut biljetterna. Rättsläget är dock glasklart: Ethiopian har en skyldighet att boka om och om de vägrar kan man själv köpa nya biljetter och kräva Ethiopian på merkostnaderna. Vilket förstås kräver att man ligger ute med mycket pengar och någonstans också riskerar att inte få tillbaka dem, för även om man vinner en rättsprocess kan det vara besvärligt att tvinga en utländsk part att betala med tvångsmedel.
Men stämmer verkligen det, i så fall enligt vilken lag? Detta är ju en flygning av ett icke EU bolag till Europa så EU 261 gäller ju inte.
 
Men stämmer verkligen det, i så fall enligt vilken lag? Detta är ju en flygning av ett icke EU bolag till Europa så EU 261 gäller ju inte.
Det är en t.o.r.-biljett var returen ställs in före utresan. EU261/2004 gäller då för hela biljetten i fråga om återbetalning och ombokningar, finns rättsfall på det. Även Montreal-konventionen är tillämplig, en del domstolar väljer istället den som grund för dylika anspråk.
 
Toppen