Jodå, även när ett flyg ställs in månader i förväg väg har man rättigheter vad gäller ombokning vid inställda flyg. Oavsett hur långt i förväg ett flyg ställs in och oavsett varför flyget ställs in har man rätt att få bli ombokad till ett annat flyg, inklusive hos konkurrenter, och det är det flygbolag som ställde in som ska boka om passageraren.
När det gäller schablonersättningen för inställda flyg har man dock inga rättigheter om flyget ställs in mer än två veckor före planerad avgång men rätten till ombokning finns alltid oavsett hur långt i förväg ett flyg ställs in.
Sen är det en annan sak att vissa flygbolag struntar fullkomligt i vad gällande lagstiftning säger men går man till domstol får man rätt, men det kräver förstås både tid och pengar för att få rätt.
I det här fallet gäller det en award som ett annat flygbolag ställt ut biljetterna för och då är det som många redan sagt extra knepigt eftersom det bolag som ställt ut biljetterna (SAS) inte har någon skyldighet att boka om och det bolag som ställt in (Ethiopian) ofta påstår att de inte kan göra något eftersom SAS ställt ut biljetterna. Rättsläget är dock glasklart: Ethiopian har en skyldighet att boka om och om de vägrar kan man själv köpa nya biljetter och kräva Ethiopian på merkostnaderna. Vilket förstås kräver att man ligger ute med mycket pengar och någonstans också riskerar att inte få tillbaka dem, för även om man vinner en rättsprocess kan det vara besvärligt att tvinga en utländsk part att betala med tvångsmedel.