Senaste nytt

Avboka och få värdecheck (SAS och effekterna av covid-19)

Thornado

Medlem
Jag har en bokning som skulle ha gått till LAX nu på onsdag. LAX-flighten är ju inställd, och jag är just nu ombokad ARN-CPH-EWR // LAX-CPH-ARN. Jag kommer såklart inte att åka då jag inte ens skulle ta mig in i landet.

Jag får dock ingen möjlighet att boka av mot voucher enligt ovan. Eftersom flighten är inställd så antar jag att jag har rätt att få tillbaka pengarna, men jag hade gärna kunnat tänka mig att ta en voucher för att hjälpa till med att inte tömma kassan i onödan. (Ja, jag vet att det är en droppe i havet och att det även innebär en risk att voucherna blir värdelös om SAS inte skulle klara det här, men kraschar SAS så är dessa 6000 kr det minsta av mina problem....)
 

molntankar

Medlem
Jag upptäckte att jag inte får möjligheten till voucher när jag går in via min primära browser (Firefox) på min dator, men när jag byter till en helt annan browser (Edge) så får jag återigen möjligheten.
(Inget adblock aktiverat i någon av dem)

Vad som kan vara ännu mer intressant är att man har flyttat fram datumet: "nytt resedatum senast den 31 mars 2021".
 

MajaKlara

Medlem
Ursäkta om jag nu ställer en dum fråga:
Avbokade i dag inrikes med SAS Plus Pro i dag med avresa i påsk. Har ej fått besked om inställd flight. Visst är väl denna biljett avbokningsbar med full återbetalning?
 

varva77

Medlem
Någon som hittat vad som gäller bokning som innehåller codeshare? Får inte upp varken "Ombokning möjlig" eller "Beställ värdecheck", SAS-IT problem eller har jag missat något?
 

Thornado

Medlem
Jag har en bokning som skulle ha gått till LAX nu på onsdag. LAX-flighten är ju inställd, och jag är just nu ombokad ARN-CPH-EWR // LAX-CPH-ARN. Jag kommer såklart inte att åka då jag inte ens skulle ta mig in i landet.

Jag får dock ingen möjlighet att boka av mot voucher enligt ovan. Eftersom flighten är inställd så antar jag att jag har rätt att få tillbaka pengarna, men jag hade gärna kunnat tänka mig att ta en voucher för att hjälpa till med att inte tömma kassan i onödan. (Ja, jag vet att det är en droppe i havet och att det även innebär en risk att voucherna blir värdelös om SAS inte skulle klara det här, men kraschar SAS så är dessa 6000 kr det minsta av mina problem....)

Nu har jag pratat med kundtjänst, och jag försökte fråga om jag kunde få en voucher istället för pengarna tillbaka. Inte helt säker på att hon förstod vad jag ville, men sa att jag bara kunde få det om flighten inte hade varit inställd, så nu betalas det ut i pengar istället. (Hon pratade nåt om att det inte gick att dela upp återbetalningen, så det är som sagt var lite oklart om hon förstod att jag bara ville ha en voucher för hela resan, samma summa som nu betalas ut till mitt Amex eller om hon trodde jag ville krångla på nåt annat sätt...)
 

molntankar

Medlem
Någon som gjort detta och fått sin voucher, jag gjorde för en vecka sedan och fortfarande ingen voucher?

Jag anmälde också och fick mail:

SAS skrev:
Dear traveler,

We have received your request for a voucher with the value equivalent to your booking and we will process it as quickly as possible. However, we are receiving a large number of requests and it might take us some time, so we ask for your patience.

We are experiencing high pressure on our call center at the moment, so we ask you to please wait until we get back to you.

Så man kan anta att det tar ett tag. Men vad gör det, vouchern har inte så mycket värde just nu ändå, så jag har inga som helst problem att vänta. Det finns som sagt större problem nu.
 
Toppen