Senaste nytt

Att resa mycket - mat, alkohol, representation och trötthet

Jag reser ofta en vecka i stöten och då jag jobbar långa dagar med event finns sällan tid för barhäng, utom sista kvällen när allt är över. Det är märkligt att man aldrig lär sig att det inte är värt att flyga bakis tidigt dagen efter ;)

En fråga till affärsresande som jag själv ofta undrat när man sitter där lite lagom mosig och ska kliva ur ekonomisätet efter en 11-timmarsflygning, ofräsch med stela leder och nedsatt tankeförmåga - brukar ni få någon "anpassningstid"/rentav -natt på destinationen, eller är det bara direkt iväg till möten? Olika beroende på vilken kabin ni får välja? Hur fixar ni att vara "glada och produktiva" i ett sånt läge?
Frågan gäller enbart longhaul såklart.

I början av mitt "liv" så tog jag en vilodag (ankomst söndag) men reser man minst 25 longhaul per år så innebär det att man tar i princip 50 helgdagar från familjen. Numera är det ut söndag och åker och jobbar direkt när man landar. Så ser mitt liv ut 9/10 ggr. Lägg dessutom till att jag nästan aldrig kommer till hotellet före 2200 ngn dag med väckning kl 0630. Plus wine and dine en eller ett par kvällar (sen mat).
Så visst kan man känna sig som ett utskitet äppelskrutt ibland men det är bara att bita ihop och kämpa in i till kaklet.
Jag har under åren blivit "världsmästare" på mikrosömn och "ta igen sig".

Sedan är det som så att alla klarar inte av det livet. Precis som med allt annat att man har talang för olika saker. Har sett många som har kommit och gått genom åren.

Hehe @Jonas C fick minsann en flaska vin som välkomstgåva mina två senaste gånger på carlsons hotell i Berlin. Kan dock inte dricka innan operation det är högst oprofessionellt. De brukar stå fulla rummet ev ger jag flaskan till en vän på stan.
Det är väl kristallklart. Finns det verkligen kollegor till dig som resonerar annorlunda?

I början av mitt "liv" så tog jag en vilodag (ankomst söndag) men reser man minst 25 longhaul per år så innebär det att man tar i princip 50 helgdagar från familjen. Numera är det ut söndag och åker och jobbar direkt när man landar. Så ser mitt liv ut 9/10 ggr. Lägg dessutom till att jag nästan aldrig kommer till hotellet före 2200 ngn dag med väckning kl 0630. Plus wine and dine en eller ett par kvällar (sen mat).

Jag säger diplomatiskt att jag är glad över att de flesta hittar sin nisch och att vi som du säger har talang för olika saker :)
Det är inte bara det att arbetslivet skulle bli en plåga för mig - det sociala livet skulle bli lidande och sist men inte minst tror jag att jag skulle tappa reslusten helt. Jag är ärligt talat fascinerad/imponerad över att så många här verkar kunna bibehålla en rejäl reslust trots att de reser väldigt mycket i jobbet.

För mig så är det en "vardag" numera dvs har passerat point of no return så jag bryr mig inte så mycket om själva resan annat än att jag saknar nära och kära.
Är dock väldigt noga med att påminna mig själv om att jag trots arrogansen till själva resan är rejält lyckligt lottad som får (och klarar av) att resa så mycket som man gör.
Jag är såpass blasse att jag hellre flyger hem fredag natt från t.x BKK och tillbaka söndag em för att vara med fam än att stanna över helgen i BKK trots att ag ara får flyga monkey class.

Det är väl kristallklart. Finns det verkligen kollegor till dig som resonerar annorlunda?
Under Sverige - Danmark VM 2002 festade jag med en oerhört duktig dansk ögonkirurg. Fick reda på att han började jobba 07 dagen efter (vi hade någon gång runt 01-tiden stått på ett bord på krogen och skrålat "vi är röda, vi är gula" (dvs Danmark, Skåne...). Fick veta att han alltid hade med sig en flaska whiskey från Danmark till Sverige som han drack dagen innan han opererade. Så det finns alkisar inom alla yrkeskategorier.

Hehe @Jonas C fick minsann en flaska vin som välkomstgåva mina två senaste gånger på carlsons hotell i Berlin. Kan dock inte dricka innan operation det är högst oprofessionellt. De brukar stå fulla rummet ev ger jag flaskan till en vän på stan.
Hvad gør du så for ikke at ryste på hænderne? :p
Under Sverige - Danmark VM 2002 festade jag med en oerhört duktig dansk ögonkirurg. Fick reda på att han började jobba 07 dagen efter (vi hade någon gång runt 01-tiden stått på ett bord på krogen och skrålat "vi är röda, vi är gula" (dvs Danmark, Skåne...). Fick veta att han alltid hade med sig en flaska whiskey från Danmark till Sverige som han drack dagen innan han opererade. Så det finns alkisar inom alla yrkeskategorier.
Yikes! :eek:

Minns en klinik på ett stort sjukhus i Sverige där en kirurg som hade bakjour i hemmet tagit sig några "stänkare".. Så tyvärr förekommer det. Jag kör kaffe istället @Christian R tyvärr kan man känna att det blir för mkt ibland särskilt på nattjour. Men föredrar Taittinger framför espresso när jag är ledig :)

Last edited:
Toppen