Senaste nytt

Att resa mycket - mat, alkohol, representation och trötthet

rvarttinen

Medlem
Numera anser jag mig resa för lite... :) men, i mitt förra liv blev det ibland väl intensivt och bytte avdelning hos dåvarande arbetsgivare för att få ned frekvensen. Detta medförde en viss lättnad, men från att ha nästan uteslutande åkt österut (oftast byte i BKK) så blev det västerut nästan lika ofta.
 

agehall

Medlem
En av mina branschkollegor som jag brukar träffa på olika branschevents, som driver en liknande sida som BusinessClass i ett annat land (håller inne med vem det är) har helt gått över till att bli nykterist.

Då är det illa...

Det händer dock rätt fort faktiskt.
 

Jacob

Medlem
Då är det illa...

Det händer dock rätt fort faktiskt.
Han var nog inte alkoholist eller så, dvs det fanns inget beroende, det var mer att det blev väldigt mycket med resor, middagar, representation, events etc. Kör man så hela tiden under långt tid blir det till slut inget bra. Och det blev också svårt att säga ja någon gång och nej en annan gång, det kan finnas värdar som tar illa upp och som inte heller förstår helheten när man gör dessa saker varje vecka. Då blev det enklast att konsekvent säga nej.
 

agehall

Medlem
Japp. Första veckorna är det jättekul att dricka allt man hitta i loungen, men rätt kvickt blir det väldigt sparsamt när man reser mycket.
 

johhenrik

Medlem
Jag hade en period i livet när jag gjorde ARN-valfri europeisk stad-ARN nästan varje arbetsdag. Folk tyckte det var så otroligt glamoröst, men det enda jag kom ihåg var att man såg flygplatser och sov alldeles för lite. :) Nu har jag annat resmönster som är rätt okej, men kan vara tufft att vara borta från familjen ibland, så jag försöker bara resa varannan vecka.
 

nota bene

Medlem
Jag hade en period i livet när jag gjorde ARN-valfri europeisk stad-ARN nästan varje arbetsdag. Folk tyckte det var så otroligt glamoröst, men det enda jag kom ihåg var att man såg flygplatser och sov alldeles för lite. :) Nu har jag annat resmönster som är rätt okej, men kan vara tufft att vara borta från familjen ibland, så jag försöker bara resa varannan vecka.
Denna typ av resande är ytterst påfrestande. Jag blir trött efter 3-4 dagar i rad av denna typ av flaxande...
 

NyfikenGrau

Medlem
Intressant diskussion att läsa som mestadels fritidsresenär (kan i princip välja helt fritt de få gånger jag reser i jobbet också). Något man aldrig kommer bli avundsjuk på är när man hör taxin hämta upp jobbresande grannar vid typ halv fem på morgonen i mörkret och spöregnet, då verkar yrkesresande sådär glamoröst.

Nackdelen man har som fritidsresenär om man inte är väldigt tät är ju att man aldrig kommer upp i närheten av poäng för att kunna dra iväg på en longhaul C eller rentav F. Om man inte trixar och lär sig lite knep på exempelvis den här sajten :)
 

Magnus_K

Medlem
Han var nog inte alkoholist eller så, dvs det fanns inget beroende, det var mer att det blev väldigt mycket med resor, middagar, representation, events etc. Kör man så hela tiden under långt tid blir det till slut inget bra. Och det blev också svårt att säga ja någon gång och nej en annan gång, det kan finnas värdar som tar illa upp och som inte heller förstår helheten när man gör dessa saker varje vecka. Då blev det enklast att konsekvent säga nej.

Det du beskriver ovan Jacob är väldigt vanligt inom sälj.
Då jag själv jobbar med sälj känner jag till det alltför bra. Hade det bara varit resa så skulle det inte vara några problem men så fort man blandar in middagar, nattklubbs besök osv med kunder så blir man förbannat sliten.
Jag skulle inte ens vilja att min värsta fiende ska uppleva det :)
 
Det du beskriver ovan Jacob är väldigt vanligt inom sälj.
Då jag själv jobbar med sälj känner jag till det alltför bra. Hade det bara varit resa så skulle det inte vara några problem men så fort man blandar in middagar, nattklubbs besök osv med kunder så blir man förbannat sliten.
Jag skulle inte ens vilja att min värsta fiende ska uppleva det :)

Visst är det vanligt och man har sett kollegor som har trillat dit ordentligt genom åren. Det är tragiskt att se dessa säljare sitta i baren och hälla i sig en massa öl kväll efter kväll. Många blir ensamma extrema vrak.

Själv försöker jag hålla rutinerna hårdare när jag reser än hemma för att inte hamna i en nedåtgående spiral. Går och lägger mig tidigt, tränar regelbundet, äter riktig frukost, inga spontana utekvällar om det inte är nödvändigt. Om man inte hamnar efter med sömn och är ständigt bakis så är det sällan ett problem att resa.

Men när jag är hemma är familjelivet det viktigaste!
 

Magnus_K

Medlem
@Fredrik Andersson instämmer!
Säljrollen kan vara förbannat roligt och ju mer senior man är i sin roll desto mindre sena kvällar blir det och man lägger hellre god middag på en skön resturang och call it the night runt 22-23:00.
 
Toppen