Senaste nytt

Att resa ensam på semester?

Obs, jag är ironisk i inlägget ovan, jag antar (hoppas) att 99% av användarna här förstår både ironin i ovan inlägg samt att Ni (99%) förstod frågan från första inlägget och topic.
Uppenbarligen gör inte en del av användarna det.
Bifogar även en wiki för de användare som inte förstår ordet semester (alla verkar uppenbarligen inte förstå det)
Semester – Wikipedia

Obs, jag är ironisk i inlägget ovan, jag antar (hoppas) att 99% av användarna här förstår både ironin i ovan inlägg samt att Ni (99%) förstod frågan från första inlägget och topic.
Uppenbarligen gör inte en del av användarna det.
Bifogar även en wiki för de användare som inte förstår ordet semester (alla verkar uppenbarligen inte förstå det)
Semester – Wikipedia
Ledsen, men du gör antaganden som helt enkelt inte är applicerbara på alla.

Utför du själv inget som helst arbete när du har semester? Du diskar eller tvättar aldrig? Lagar aldrig mat eller pysslar med egna projekt? Om du läser var jag skrev så var det att jag under min semester kan jobba med det JAG vill. Det innebär att jag kan ägna tid åt, tex, mina egna sidoprojekt som ibland har koppling till min primära arbetsgivare och ibland inte. Vad jag vet finns det ingen lag i Sverige som förbjuder mig att jobba när jag har semester från min arbetsgivare. Om det finns en sådan lag behöver jag få en pekare till den så jag omedelbart kan läsa in mig på den - jag vill ju inte riskera fängelse för att jag målar om huset på min semester tillexempel.

Utför du själv inget som helst arbete när du har semester? Du diskar eller tvättar aldrig? Lagar aldrig mat eller pysslar med egna projekt? Om du läser var jag skrev så var det att jag under min semester kan jobba med det JAG vill. Det innebär att jag kan ägna tid åt, tex, mina egna sidoprojekt som ibland har koppling till min primära arbetsgivare och ibland inte. Vad jag vet finns det ingen lag i Sverige som förbjuder mig att jobba när jag har semester från min arbetsgivare. Om det finns en sådan lag behöver jag få en pekare till den så jag omedelbart kan läsa in mig på den - jag vill ju inte riskera fängelse för att jag målar om huset på min semester tillexempel.
Vart går din definition på arbete? TS har utgått från ordboksbeskrivningen vad semester är, och vad som kan anses vara generella uppfattningen av det. Om du har en stipulativ definition av vad semester får du gärna klargöra det, som att du reser bort till ett resmål för att tvätta och ta disken.

Otroligt låg nivå och dålig ton.

@agehall... Jag orkar inte.
Kan du inte istället fokusera din tangentbordspoesi (eller varför inte semester) till trådar där du faktiskt tillför något?

Jag vet ju att du är väldigt duktig i många ämnen, där många (inklusive mig själv) kan ta lärdom och få info ifrån den kunskap du besitter.
Använd det till något positivt istället.

Det är väl ändå en mycket stor skillnad på det du alltid måste göra eller inte, semester eller ej.

Oavsett om jag har semester eller inte så måste jag till exempel se till att ge min dotter mat annars blir jag av med vårdnaden.

Men när jag har semester så väljer jag själv, även om jag arbetar för en av Sveriges absolut största och mest internationellt framgångsrika företag, till exempel att kolla arbetsrelaterade mail eller att svara om min chef ringer.

Vart går din definition på arbete? TS har utgått från ordboksbeskrivningen vad semester är, och vad som kan anses vara generella uppfattningen av det. Om du har en stipulativ definition av vad semester får du gärna klargöra det, som att du reser bort till ett resmål för att tvätta och ta disken.
Jag menar att semester är den min arbetsgivare och jag kommer överens om att jag inte behöver stå till förfogande. Vad jag sedan gör på min semester är en helt annan fråga. Jag får inte betalt av min arbetsgivare för att utföra uppgifter åt denne under semestern, men det finns inte heller något som förbjuder mig att göra det.

Mitt exempel med disk och tvätt syftade till att påvisa att vi gör en massa arbete även när vi har semester. Semester är inte nödvändigtvis samma sak som att inte arbeta alls.

Eftersom du inte verkar kunna föra mitt resonemang framåt själv; antag att du är snickare. Du åker till din sommarstuga när du har semester och du bygger en ny veranda. Du utför då ett arbete (som du inte får betalt för) och som dessutom sammanfaller med dina ordinarie arbetsuppgifter. I mitt fall är det inte alltid saker som min primära arbetsgivare normalt sett vill att jag gör, men det betyder inte att det inte är arbete.

Otroligt låg nivå och dålig ton.
Jag håller med. Folk behöver verkligen ta sig i kragen och tänka lite. Om man inte klarar av att förstå att det finns andra situationer/förutsättningar/möjligheter än vad man själv har så blir det svårt att diskutera saker.

Tak for initiativet, @MrDollar!
Ensam??? Jeg skelner mellem single (enlig, engelsk: lonesome) og ensom (lonely).
Jeg er dybt knyttet til de tre kontinenter Afrika, SE-Asien, og Europa. Ideelt set bruger jeg en trdiedel af tiden hvert sted. Da jeg er free lancer, tager jeg alle fordele:
Rejser "enlig" 2-3 gange per aar - typisk 2-4 uger ad gangen. Ja, jeg har ofte arbejde med - en gang imellem faar jeg lavet alt for lidt og har for travlt med at kaste mig ud i eventyr. Finder et sommerhus, gaestehus eller lignende og nyder roen og fordybelsen og kan koncentrere mig. Eller rejser med stops som om skattevaesent var efter mig...
Familie (i Vietnam): Vi rejser ikke meget som hel familie men en gang imellem til Danmark eller Central Highlands i Vietnam
Lille familie (fruen): Vi rejser sjaeldent sammen kun os to da vi har smaa boern. Det gaar selvfoelgelig lidt ud over passionen...til gengaeld fester vi ca. 5 dage om ugen naar vi er i Hue (fruen er efterspurgt lokal sangerinde saa vi faar et vaeld af invitationer.
Arbejde: Naesten altid alene paa eksotiske steder. Har netop nu kontrakter i Cambodia og Rwanda.

Elsker afvekslingen. Evnen til at vaere sammen og vaere alene. Diversiteten laenge leve. Livet er en gave!

Min far sagde: Intelligente mennesker keder sig aldrig.
Hvorfor alene? Det er dobbelt saa sjovt og halvt saa dyrt...
Hvorfor jeg ikke tager fruen med paa lange rejser? 1. Hvad skal hun lave - hun er meget social, tilknyttet sit netvaerk, og taler Vietnamesisk. 2. Man tager jo normalt ikke broed med til bageren?

Toppen