Senaste nytt

Att resa ensam på semester?

Intressant med så många ensamresenärer!

Jag har rest en hel del ensam, men även med resesällskap varierande från 1-8 pers och det finns för- och nackdelar med båda. Det jag gillar med att resa själv är just det som många skrivit, friheten att göra precis vad man vill. Vill jag stanna på ett café och bara titta på folk och ta en espresso kan jag göra det, eller om jag vill ta sovmorgon/kliva upp tidigt så behöver inte det vara en förhandling. Eftersom man hela tiden upptäcker och får nya intryck upplever inte jag att det blir ensamt, utan snarare en mindre belastning för vidare upptäckande. Det är inte ofta resesällskapet har exakt samma (avvikande) intressen men reser man med någon som har det blir det så klart lite lättare.

Jag har åkt till LA, Hongkong, Bangkok, Hanoi, Berlin, Bayern/Alperna, Zürich, Färöarna och lite andra ställen själv i allt från 3 till 10 dagar, nu i februari blir det Nya Zeeland själv i 15 dagar med hyrbil, kaffetermos och kameraväskan!

Hej,
Många här inne, inklusive mig själv, reser säkert själva på tjänsteresor. Då är ju målet med resan oftast arbete så man håller sig sysselsatt med det.

Finns det några här som reser själva på semesterresor? Dvs där inget arbete krävs.

Ser ni några fördelar/nackdelar med detta?

Det jag spontant kan komma på är:
Fördelar: Göra/se saker man själv finner intressant och roligt utan att behöva ta hänsyn till resesällskap.

Nackdel: Ensamt? Tråkigt?

Jag tänkte själv pröva att för första gången resa ensam. Blir en fre-mån till L.A.
Är dock lite kluven...

Rest mestadels världen runt på egen hand, mycket pga av nära och käras andra och olika intresseområden. Många har familj osv och resa finns inte på tapeten. Värderar alltid en och en annan weekend resa tillsammans med folk,men att resa själv är det bästa som finns. Om man inte är alltför socialt skygg,är det rätt lätt att träffa människor utanför det socialt begränsade norden. Människor från de flesta andra kulturer är helt enkelt mycket öppnare att bekanta sig med,så det blir sällan ensamt! Sen är det rätt skönt att få göra exakt som man själv vill!

Jag tar minst en långhelg ensam per år. Åker ofta till New York och tycker det är helt underbart att få vara helt ensam några dagar. Ät när du vill, var du vill. Vakna exakt när du själv vill och gör vad som faller dig in. Ändra dina planer i sista sekunden om det faller dig in.
Äter gör jag gärna vid bardisken. Är du själv och äter i baren får du nästan alltid plats även på de mest populära platserna, och det känns inte alls ensamt att äta.

Åker i stort sett iväg en vecka varje år själv. Maken har inget intresse av att åka till NYC och jag älskar stan! Han är glad bara han slipper. Dottern fick följa med förra höstlovet och vi hade en jättetrevlig vecka. Frågade om hon ville hänga med på sportlovet nästa år, men hon valde att stanna hemma med pappa. Alla nöjda och glada!

Det är framför allt till NYC jag rester själv och njuter alltid av varenda sekund. Att bara få göra det jag själv vill, inte behöva ta hänsyn till någon etc. är för mig oerhört avkopplande. Visst saknar jag familjen, men idag med Facetime så tycker jag det är ganska lätt att hålla kontakten och vi pratar dagligen.

Har även besökt London och San Francisco själv. Så hittills har det varit storstäder för min del. Var nyss i LA med en kollega, men vi hade lite olika scheman så tillbringade två av dagarna helt på egen hand och det är en härlig stad att vara i. Du har hyrbil att tillgå? Getty Museum är klart intressant att besöka och det är en fantastisk utsikt. Vill man vara social så är det som sagt var bara att börja prata med första bästa människa i baren eller något liknande. Amerikaner är oerhört sociala är min erfarenhet.

Åkte till NYC själv när jag fyllde 30 år och mina kollegor på jobbet reagerade jättestarkt på att jag skulle åka själv. De undrade lite förvirrat hur tusan jag skulle klara mig. Att det är jag som planerar och organiserar familjens resor, att tidigare hade besökt stan etc. bet inte på dem. De tyckte jag var helt galen. Nu så här 10 år senare har de vant sig av att jag sticker iväg själv. :cool:

Till saken hör dock att jag inte reser nämnvärt i tjänsten, ca en gång per år förutsatt att jag får med de stipendium jag har sökt. :p

Resan blir helt och hållet vad du gör den till och hur du är som person. Hoppas du får en trevig resa och gillar LA! :)

Några somrar sen så ville jag bara bort någonstans, ingen polare med semester och pengar. Så hittade en sista minuten ifrån Karlstad där jag bor, för typ 1700:- så typ dagen efter drog jag på charter till typ Kreta; Mallis. Hade dock missat att jag skulle få dela rum, självklart med en ryss som flyttat till Finland.. Ångesten var total... Han söp på kvällarna och snorklade på dagen. Räddningen var att han hittade rysk kärlek på grannhotellet och sov där sista 4 nätterna. Så charter ensam igen, nja.....

Men riktig resa ensam, absolut. Var till Washington själv, hade det kanon. Precis som nämnts ovan, bara att sätta sig i en bar och beställa mat så har man polare direkt.

Några somrar sen så ville jag bara bort någonstans, ingen polare med semester och pengar. Så hittade en sista minuten ifrån Karlstad där jag bor, för typ 1700:- så typ dagen efter drog jag på charter till typ Kreta; Mallis. Hade dock missat att jag skulle få dela rum, självklart med en ryss som flyttat till Finland.. Ångesten var total... Han söp på kvällarna och snorklade på dagen. Räddningen var att han hittade rysk kärlek på grannhotellet och sov där sista 4 nätterna. Så charter ensam igen, nja.....

Men riktig resa ensam, absolut. Var till Washington själv, hade det kanon. Precis som nämnts ovan, bara att sätta sig i en bar och beställa mat så har man polare direkt.
Haha, finns den typen av upplägg. Nog för man hört om ospecificerat boende men ospecificerad rumskamrat var fan det värsta på länge. Snacka om att köpa grisen i säcken

Som sagt, stor frihet när man reser själv.
Jag brukar också resa ensam men kanske lite mer där man är aktiv, brukar åka till Alperna och åka skidor ensam.
Ta en guide med grupp tex så har man att prata och göra hela dagen.
Kan bli för mycket tom och ibland åker jag helt ensam nån dag (inte offpist då).

Perfekt, särskilt som inte någon nära vill åka som jag gör offpist, de flesta blir avskräckta tom.

Toppen