Senaste nytt

Att resa ensam på semester?

Jag har åkt en del ensamt, både mellan tjänsteveckor samt åka iväg helt själv, men aldrig längre än en långhelg. Då blir jag rastlös och i behov av att tala med människor jag känner.

USA är på många sätt ett enkelt land att åka själv. Man sätter sig i en bar på lunchen sen har man polare resten av vistelsen ;)

Skulle säga att drygt hälfen av mina resor sker solo. Fördelen är att man knuffas ut från sin comfort-zone och vad jag har märkt så blir det mer naturligt att ta kontakt med människor. Oftast när man reser med vänner så blir man bekväm och endast hänger med de. Självklart är det inte heller så att jag finner nya "vänner" varenda gång jag reser utan ibland blir man helt ensam. Men ibland kan även ensamhet innebära en viss frihet. Gäller att finna en jämn balans där. Det absolut viktigaste är att inte ha rädsla för ensamhet som orsak att inte resa. Det vore verkligen synd, för vem vet vilka chanser du missar, ut och njut! ;)

Testade en gång - gillade inte det. Och jag är inte särskilt socialt handikappad. Blev rätt tråkigt och så kul är det inte att hänga med främlingar, och det till och med på en thailändsk ö där man kunde köpa en spliff i baren.

Med det sagt är nog USA det enklaste landet att hänga själv i tror jag, och bra ställe att testa resa själv!

Var nyligen på min första semesterresa utan någon annan. Bland det roligaste och mest givande jag gjort. En oerhörd frihet att kunna göra precis vad man vill, när man vill det. Det är en häftig känsla att vandra omkring planlöst i ett främmande land. Det har även varit väldigt utvecklande. Bodde på kapsellhotell vilket är perfekt då man träffar nya människor men ändå har möjligheten att stänga om sig. Skulle aldrig bo på hotell när jag reser själv, framförallt för att det är svårare att hitta folk att umgås med, men även för att jag inte tycker det är värt pengarna när man spenderar minimalt med tid på rummet.

Hittade personer att umgås med nästintill varje dag. Vid frukosten på hostelet, i olika barer, via dejtingappar m.m. Så länge man är öppensinnad och beredd på att gå utanför sin comfort zone lite så är nog risken att känna sig ensam rätt liten. Sen finns det ju alltid böcker/podcasts man kan underhålla sig med.

Befinner mig på en plats i livet där det passar väldigt bra att resa själv. Har ingen bättre hälft och inga barn att ta hand om. Ångrar verkligen inte att jag gjorde det och det blir definitivt inte den sista gången jag reser själv.

Go for it!

Jag har åkt en del ensamt, både mellan tjänsteveckor samt åka iväg helt själv, men aldrig längre än en långhelg. Då blir jag rastlös och i behov av att tala med människor jag känner.

USA är på många sätt ett enkelt land att åka själv. Man sätter sig i en bar på lunchen sen har man polare resten av vistelsen ;)

Delar helt och hållet denna åsikt och upplevelse med Senator. Har rest själv många gånger i USA, bland annat New York, Boston, Los Angeles och San Francisco men har aldrig någonsin känt mig ensam.

Jänkarna är grymma på att vara din bästa vän för en timme eller två. Och jag upplever att de är genuint intresserade under denna date.

Hoppas och tror att detta blir din upplevelse i LA också.

Testade en gång - gillade inte det. Och jag är inte särskilt socialt handikappad. Blev rätt tråkigt och så kul är det inte att hänga med främlingar, och det till och med på en thailändsk ö där man kunde köpa en spliff i baren.

Med det sagt är nog USA det enklaste landet att hänga själv i tror jag, och bra ställe att testa resa själv!
Här tror jag det är viktigt vad för resa man gör. Jag har själv hatat tillvaron på paradisöar för att det inte är min grej, de förlitar sig ofta på ens umgänge för att bli bra. Det är inte så kul att ligga på stranden efter ett tag..

Med det sagt så är det mer äventyrliga resor jag gör solo. Nästa år är det planerat(inte alla bokade):
- Vandra West Highland way och sedan fortsätta mot yttre hebriderna, utanför myggsäsong men inte för kallt.
- 3-4 veckor upptäcksfärd i nedre Kaukasus, fokus på Georgien och Armenien.
- Eventuellt vandra El Camino (jag är inte religiös).

Med det sagt så kommer jag resa till Japan med respektive, vandra Annapurna circuit med en vän och förmodligen mer. Det är inte allt eller inget :)

Har inga problem alls att resa själv. Gör det mer ofta numera.
Mycket lättare att hitta en first award när man är ensam :)
Skönt att kunna göra det man vill, utan att behöva ta hänsyn till någon. Hotellhopping brukar inte uppskattas av sällskap.
Träffar ofta någon skön person som man snackar ett tag med.

Men uppskattar självklart att resa med andra med.

Toppen