Senaste nytt

Asianas B777 olycka på San Francisco flygplats, 6 juli 2013

Flera allvarliga olyckor i framförallt Asien, där Hierarkin spelar stor roll, skedde just p.g.a. hierarkin där Kaptenen begick fel och FO inte vågade/ville argumentera sitt case.

Därför CRM har blivit en så viktig komponent i utbildning av Piloter.

Det är en spekulation och inte baserat på fakta men i Korea är hierarkin påtaglig, därför kan det hända att andre piloten kunde inte säga något till kaptenen även om han/hon tyckte att kaptenen gjorde fel.

1999 var det en konstaterad hierarkirelaterad olycka med Korean Air Cargo Flight 8509. Kaptenen var 57 år och styrmannen 33. Styrmannens gyrohorisont visade rätt bankning medan kaptenens visade fel - styrmannen sa ingenting. Kaptenen fortsatte att gira på det felaktiga instrumentet vilket orsakade katastrofen.

Haverikomissionens rekommendation till Korean Air var att revidera pilotutbildningen och företagskulturen för att förbättra samarbetet i cockpit.

Närbilder från det havererade flygplanet bland annat innefrån kabinen. Stolar huller om buller!

NTSB8.jpg
NTSB7.jpg
NTSB2.jpg

Fantastiskt att NÅN överlevde! Bra jobb av besättningen att få ut alla ur den där röran, imponerande. Tragiskt med två dödsfall, trots att det kunde gått mycket värre. Jag hoppas att de som är på sjukhus snart får åka hem

Jag har nu läst över 1000 kommentarer på pprune.org om denna olyckan och det är påfallande hur samstämmiga alla profesionella piloter är som har någon erfarenhet av koreanska flygbolag och koreanska piloter.

Trots alla försök genom åren att revidera pilotutbildningen och förbättra samarbetet i cockpit, så kvarstår problemet att den strikta hierarkin som präglar det koreanska samhället inte gynnar det viktiga samarbetet i cockpit.

Tendenser till detta finns även i andra asiatiska länder, men tydligen är detta utpräglat just i Korea.

Men frånsett dessa CRM-relaterade brister, som förvisso kan ha bidragit till olyckan, så är jag mera bekymrad över vad som verkar vara brister i elementära flygkunskaper. Men nog spekulerat, utredningen kommer tids nog att ge oss alla svar.

Jag vet inte om det var pga hierarki eller annat men fram till 90 talet var både koreanska och taiwanesiska flygbolag drabbade av stora olyckor.
Jag kommer ihåg att i 90 talet talade man (i Japan) illa om Korean Air och China Airlines pga dålig säkerhetsrekord.

Denne ble delt på Facebook...

A message from the United Airlines pilot, Captain Halliday, whose 747 was at the end of the runway at SFO and next for takeoff when Asiana Airlines crashed:

"Hey friends. As most of you know I was in the cockpit of the 747 you've all seen near the end of the runway during the Asiana Flight 214 incident yesterday. I was approximately 300' from the impact area. Some of you even heard my voice on a radio transmission. Yes, it was me. Every person on the left side of my aircraft that was looking out the window saw this accident unfold right before their eyes. As gnarly as this was I want to mention a particular group of people who were real heroes yesterday; Flight attendants. Both on the accident aircraft and less obviously on my aircraft. The flight attendants on the Asiana Aircraft got nearly all of the people off the airplane, most with minor or no injuries. This is simply amazing to me after the mayhem I witnessed.

The less obvious heroes, the flight attendants on MY flight, provided calming comfort to over 200 people (we had a very light load) and kept the passengers informed and orderly during the three hours we sat on the taxiway in full view of a disaster. I hear complaints about United Airlines' flight attendants occasionally. Yes, they have been around longer than the newer upstart airline stews, so yes they are older, and yes they are less likely to take crap from some idiot. But I can tell you from firsthand experience yesterday, this group was outstanding. A couple of them went to some of our unaccompanied minor children travelling alone with their cell phones to call their parents to tell them they were OK. They were sensitive to younger and nervous passengers and lowered their shades and diverted their attention to their books, gameboys, iPads, etc. They kept the entire mood of the cabin calm and reassured. The next time I hear a tale or complaint about some lame terrible experience with a United flight attendant, that person can expect a damn earful from me. What I saw yesterday was remarkable and a testament to how valuable EVERY flight crew member is. Experience MATTERS, my friends. Think about it the next time you brag about your cheap airline ticket."

Jag blev ganska förvånad när jag klev ut från baggage claim på SFO och möttes av ett 50-tal fotografer och tv-kameror. Tydligen skulle CEO för Asiana strax anlända.

Utplacerade runt flygplatsen fanns uppklädda reportrar och nedklädda tekniker. IMG_20130709_212211.jpg

Fint av kaptenen på UA men han generaliserar ganska kraftigt åt båda hållen när det gäller cabin crew. Finns såklart dålig crew även på de bästa flygbolagen, likväl som det finns bra crew på LCC. :)

Toppen