Senaste nytt

Asianas B777 olycka på San Francisco flygplats, 6 juli 2013

NTSBs in-cockpit animation tydliggör hur mycket piloterna är ute och cyklar under finalen - grunden till olyckan är ingenting som plötsligt inträffar ett par sekunder före touchdown. Från att ha legat för högt mot glidbanan konfigurerar man om automatiken i flygplanet utan att övervaka följderna av det. Under en god stund (när det fortfarande finns tid kvar att göra en go-around) finns så många indikationer på att inflygningen är non-stabilized men ingen i cockpit reagerar. När man väl reagerar är det för sent.

Precis som Concorde skrev så är man dessutom operatör istället för flygare på flight deck. I det här fallet görs en visuell inflygning med hjälp av automatik istället för att flyga flygplanet helt manuellt. Piloterna hade bristfällig utbildning i helt manuella inflygningar och föredrog att använda automatik så långt det gick. Jobbigt då när man inte heller till fullo behärskar automatiken...

Skulle också länka till videon men såg att du hann före. Man blir mörkrädd över att det får finnas så inkompetenta piloter i luften på stora internationella flygbolag. Tur att det var en 777 med så rigid konstruktion... annars hade det slutat extremt illa.

Asiana cementerar sin plats på no-fly listan.
 
Yes, Koreanska bolag har varit pa min no fly-lista lange pga av den kulturella faktorn. Inte vart risken, aven om den ar valdigt liten.
 
Toppen