Senaste nytt

Asianas B777 olycka på San Francisco flygplats, 6 juli 2013

Ser ut som planet kom in för lågt med för låg fart och försöket att rätta till misstaget gick fel med nosen för högt och det ser även ut som stjärtfenan slår i marken.

Funderade för övrigt på om jag flugit detta flygplan, jag har åkt Asiana Boeing 777 ett antal gånger. Dock kunde jag hitta det aktuella flygplanet på denna bild som jag tog på Incheon i augusti förra året. Det är andra planet räknat från kameran.

IMG_4071.jpg

Passerade Asiana-planet under start från banan bredvid runt lunch lokal tid, söndag. Var lite surrealistiskt att se videon från CNN rulla på IFE-skärmen exakt samtidigt som vraket och verkligheten fanns rakt utanför fönstret, bara ett par hundra meter bort.

Var är rasismen? Jag tyckte inte den hade dålig smak. Men jag kanske missar något som passerar över huvudet på mig just nu. :)

Var är rasismen? Jag tyckte inte den hade dålig smak. Men jag kanske missar något som passerar över huvudet på mig just nu. :)

Folk från vissa asiatiska länder har ibland en förmåga att blanda ihop L och R när de ska prata engelska, nu har tidningen gjort det med flit för att få till sin fyndiga/osmakliga rubrik.

Själv tycker jag att humorn är på en OK nivå även om skämtet i sig är lite billigt.

Fast det är ju åt andra hållet. Asiater säger flight när de ska säga fright. jag har då aldrig hört en Asiat säga R i onödan inte. ;) Jag ser inte detta som ett skämt ens en gång. Typisk anglo-saxisk tidningsrubrik, kort o koncis och "leker lite" med ord för att få fram dubbel-mening.

Asiana Plan brinner på San Francisco flygplats

@flightradar24: The pilot had nearly 10,000 hours flying other planes, including the Boeing 747, but had only 43 hours on the 777 http://t.co/PKQlwWN9ws

jag måste säga att det är ju inte den intressanta detaljen. Att någon har få timmar, så är det ju för alla piloter någon gång, alla har en första gång för något. Det konstiga är ju att alla de andra piloterna med såpass många timmar på 777 inte märkte att hastighet etc var fel och reagerade såpass sent som artikeln säger. För det borde väl vara deras jobb att märka vad som händer kan man tycka. Men men, om jag tänker efter hur många ggr jag landat med ett brak i landningsbanan så händer det ju "ganska" ofta. Senast en SK flight BCN-OSL. Vi smällde i banan så man trodde landningställen skulle gå av. Jag har nog varit med om det ett tiotal ggr skulle jag tro.

Toppen