Senaste nytt

Asianas B777 olycka på San Francisco flygplats, 6 juli 2013

Håller med Concorde, det är en bana helt efter det internationella regelverk som finns. Det är en inflyttad tröskel tröskel på ca 100 meter vilket är ganska vanligt och finns på många flygplatser, bl a i Sverige. Tröskeln är i banbörjan där de många vita markeringarna finns på bilden. Sättpunkten är där man skall sätta hjulen i banan ligger ca 300 meter in från tröskeln. Om man flyger på instrument, ILS, så hamnar man på den sk sättpunkten och det gäller även om man flyger in visuellt med hjälp av PAPI.

Tydligen inte uppenbart för den aktuella piloten som aldrig landat en 777 på SFO tidigare.
Någon av piloterna borde ju ha insett tidigare än 1,5 s före "impact" att dom tummat på marginalerna.
 
Tolkar inte rubriken som rasistisk. Fright betyder skräck också (om nu någon missat det ;)) att få det till att asiater har uttalsproblem är aningen långsökt. Man kan skämta om allt men inte ens amerikaner drar det så långt så nära inpå händelsen.

När man säger piloten - är det styrman eller kapten som åsyftas? Som sagt, konstigt att ingen annan i cockpit reagerade tidigare.
 
Tydligen inte uppenbart för den aktuella piloten som aldrig landat en 777 på SFO tidigare.
Någon av piloterna borde ju ha insett tidigare än 1,5 s före "impact" att dom tummat på marginalerna.

Det är en spekulation och inte baserat på fakta men i Korea är hierarkin påtaglig, därför kan det hända att andre piloten kunde inte säga något till kaptenen även om han/hon tyckte att kaptenen gjorde fel.
 
Det är en spekulation och inte baserat på fakta men i Korea är hierarkin påtaglig, därför kan det hända att andre piloten kunde inte säga något till kaptenen även om han/hon tyckte att kaptenen gjorde fel.

Ja hierarki är inte att leka med där.
OT - en av våra divisionschefer i Korea sa upp sig samma dag som han fick en yngre chef som lokal MD.
 
Fast det är ju åt andra hållet. Asiater säger flight när de ska säga fright. jag har då aldrig hört en Asiat säga R i onödan inte. ;)

Öh... Det heter "Engrish" av en anledning. Det handlar inte om att man misstar R för L eller tvärtom utan att båda konsonantljuden approximeras med ett och samma konsonantljud i flera östasiatiska språk. Ex: Japanese speakers learning r and l - Wikipedia, the free encyclopedia

Samma fenomen ses även hos t.ex de med spanska och portugisiska som modersmål.

Med det sagt är det inte säkert att Sun-Times har haft just den biten som en av baktankarna bakom rubriken.
 
Last edited:
När man säger piloten - är det styrman eller kapten som åsyftas? Som sagt, konstigt att ingen annan i cockpit reagerade tidigare.

Det man borde syfta på är väl "pilot flying". Oberoende av om det är styrman eller kapten. Och de hade väl dessutom en "training captain" med ombord också, så de var minst 3 inblandade. Tanken var, om jag förstått det jag läst rätt, att det var kaptens första landning i just SFO med 777, och därmed borde han ju varit "pilot flying".

Någon reagerade ju 7 sek före nedslag, men go-around aktiverades inte förrän 1.5 sek före. Utredningen får väl visa på vem, och varför.
 
Nu när den omedelbara händelsen är avslutad och elden släckt kanske moderatorn kan uppdatera trådens titel?

Det är en spekulation och inte baserat på fakta men i Korea är hierarkin påtaglig, därför kan det hända att andre piloten kunde inte säga något till kaptenen även om han/hon tyckte att kaptenen gjorde fel.

Jag tror också att detta KAN ha bidragit. Mina erfarenheter av sydkoreanska företag är att det är MYCKET hierarkiskt, tom mer än i flera andra asiatiska länder. Därför kan nog brister i CRM (crew resource management) varit en bidragande faktor. Man vågade/kunde helt enkelt inte påpeka eventuella problem, även om man såg dom. Givevis är detta bara en spekulation bland andra på detta stadium, men det skulle i så fall inte vara första gången. Ett exempel är Korean air cargo 8509, där styrmannen tydligen var fullt medveten om att man höll på att haverera, men sa inget till kaptenen som styrde.
 
Det vore olyckligt om det stämmer.

Reuters skrev:
TRAGIC TWIST

In a tragic twist, the San Francisco Fire Department said one of the Chinese teenagers may have been run over by an emergency vehicle as first responders reached the scene.

"One of the deceased did have injuries consistent with those of having been run over by a vehicle," fire department spokeswoman Mindy Talmadge said.

Pilot of crashed Asiana plane was in 777 training | Reuters
 
Toppen