Senaste nytt

Asianas B777 olycka på San Francisco flygplats, 6 juli 2013

Vädret var närmast perfekt:
"No marine Layer"

Pilot error eller mekaniskt/bränsle problem. Dom är ganska off center line också.

Du får ursäkta att jag kanske märker ord men eftersom jag jobbar med det som ingår i flygledningssystem så är jag inte med på vad din bekrivning " No marine Layer" står för. Det är ingen frasoligi som används inom flyget. Min tolkning av detta är att det är ett uttryck från kustbevakningen som säger att det inte fanns några låga moln. Om det är "bra" väder på flygspråk heter det CAVOK, vilket betyder att " ceiling and visibility är OK. Sikten är då minst 10 km och lägsta molnhöjd är över 1500 meter. I detta fallet är inte heller detta av betydelse eftersom denna typ av flygplan landar i stort sett med noll i sikt på SFO. Det är i så fall om det skulle varit windshear som spelat in. Jag har inte kollat vad det var för aktuellt väder vid tidpunkten så jag vill överhuvudtaget inte spekulera.

CNN melder om at noen ombord flyet "så det komme" da flyet var alt for lavt på innflyvningen. I følge informasjonen kunne passasjeren observere at flyet kom inn for lavt, pilotene forsøkte å dra snuten opp for å redde seg inn, men dette førte til at halen traff bakken hardt, flyet spratt opp og kom ut av kontroll.

Blir interessant å lese rapporten når den kommer ut. Her kan det være alt fra pilot error, endringer i vind og feil i innflyvningsystemene...

Två bekräftat döda nu enligt senaste nyhetssändningen jag såg... Dock känns det som om uppgifterna ännu är mycket osäkra.

Hoppas på det bästa....

Inget verkar helt 100% ännu, jag läser på Airliners att ingen är bekräftat död. Vi vet nog sanningen om några timmar.
Verkar som att planet kommit in för lågt, slagit i sjövallen innan landningsbanan.

Alltid obehagligt när sådant här händer :(

Såg detta, inte kollat i officiella dokument om det stämmer dock.

Då vädret var såpass bra ska det inte spela någon roll. Verkligen inte orsaka en krasch i alla fall.
Dock pinsamt för flygplatsen att inte ens ha fungerande PAPIS. (om det nu stämmer.)

Asiana Plan brinner på San Francisco flygplats

Undrar om någon spotter har fått med hela händelseförloppet på film? Kan ju hjälpa till att hitta orsaken till haveriet?

Toppen