Senaste nytt

Asianas B777 olycka på San Francisco flygplats, 6 juli 2013

Är inte helt chockad över att det händer en olycka på denna flygplats, senast för 5 veckor sedan bjöds vi på ordentliga vindar och planet krängde oerhört mycket. Lite halvt läskigt om jag ska vara helt ärlig. Om jag inte minns helt fel så var det en liknande landning för ett par år sedan. Någon mer som har erfarenhet av detta?

Kikade just på Sky News, där de visade direktsända bilder från landningsbanan. Otroligt att alla ombord, lyckligtvis, klarat sig.
Ett långt "spår" visades var planet kom inför landningen. Hjulstället låg kvar på banan och delar av stjärtpartiet utspritt.

Vädret var närmast perfekt:
"No marine Layer"

På ATC låter det inte som någon PAN eller Mayday ropats ut. Först efter kraschen börjar ATC kommandera go-around eller alt. hold till andra plan.

Pilot error eller mekaniskt/bränsle problem. Dom är ganska off center line också.

Vart är det bekräftat att alla klarade sig? Brukar man inte vänta tills flygbolagen går ut i en presskonferens där de bekräftar detta? Eller från myndigheterna i USA? Nu är jag verkligen inte up-to-date med mina mediakanaler...har bara sett artiklar i våra skvallerblaskor och TV4 nyheterna.
Men om det är som vi hoppas- att alla klarade sig är det helt fantastiskt.
Frågan är dock vad som orsakade flygolyckan?

Tittar du i mitt inlägg på förstasidan i tråden så har SoCal Emergency Services rapporterat att 303 SOB (Souls on Board) är inräknade av 303 möjliga och att en "critical injury" skickades flygledes till sjukhus.

En i vattnet alltså. :(

Alla flygningar till/från SFO är nu inställda, som man kanske väntat sig.

Blir otroligt imponerad om det stämmer att alla överlevt. Hoppas verkligen det stämmer att alla klarat sig.

UPDATE 4:44 p.m (ET): Sources at the San Francisco Fire Department are reporting two casualties and 75 injuries.

Hur bra "källa" detta är har jag dock ingen aning om..

Toppen